شناسه خبر:79101
1402/11/14 12:01:53

همه ما داستان ماهی که به دنبال معنی اقیانوس می‌گشت را شنیده‌ایم؛ او نمی‌دانست فقط وقتی می‌توان برخی مفاهیم را کامل درک کرد که آن‌ها را از دست داده‌ باشیم. در حیات ما انسان‌ها هم بعضی امور بسیار خطیر وجود دارد که تا وقتی هستند، شاید درک درستی از آن‌ها نداشته باشیم. یکی از این موارد امر مهم استقلال کشور است، اینکه یک ملت بتواند درباره مسائل مختلف خود مقتدرانه و بدون درنظر گرفتن خواست حکومت‌های دیگر تصمیم بگیرد، نکته‌ای است که می‌تواند ضامن حیات آن اجتماع باشد. در طول تاریخ و یا در همین دوران حاضر کشورهای بسیاری هستند که صاحبان زر، زور و تزویر در دنیا بوده و در ابتدایی‌ترین امور حکومت ورود می‌کنند. در نزدیک‌ترین و دردناک‌ترین وقایع این‌روزها می‌توانیم مصادیق عدم استقلال را در کشورهایی در غرب آسیا شاهد باشیم؛ از عراق تا سوریه، لبنان و فلسطین شاهد زخم بزرگی به‌عنوان عدم استقلال هستیم. این کشورها حتی نمی‌توانند درباره ذخایر خدادادی خود تصمیم بگیرند و نیروهای کشورهای دیگر به‌راحتی نفت آن‌ها را استخراج می‌کنند، مردم را می‌کشند و هیچ کاری از دست ملت برنمی‌آید. فلسطین به‌عنوان پاره‌ای از جهان اسلام بر اثر همین نفوذ و سلب استقلال کشور اسلامی خود دچار وضعیتی شده است که اکنون در منطقه‌ای کوچک به اسم غزه هرروز صدها هزار نفر کشته و زخمی می‌شوند و از بدیهی‌ترین امور انسانی محروم هستند. شاید برخی بگویند اینجا ایران است و به سرنوشت فلسطین دچار نمی‌شود، این درحالی است که اگر کمی تاریخ را ورق بزنیم، می‌بینیم در دوران قاجار و پهلوی بخش‌هایی از ایران با دستور کشورهای دیگر جدا شده است و یا حتی ایران به نفع ابرقدرت‌ها و برای سرکوب ملت‌ها نیرو اعزام کرده‌ است. این نمونه‌ها مصداق بارز عدم استقلال ایران است و مگر نه اینکه در تمام سال‌های بعد از انقلاب استکبار جهانی با تقویت گروه‌های تجزیه‌طلب به دنبال پاره‌پاره کردن ایران بوده و هنوز هم از این خیال خام بیدار نشده است.

حفظ استقلال ایران اسلامی از چنان اهمیتی برخوردار است که معمار کبیر انقلاب اسلامی در وصیتنامه سیاسی الهی خود فرمودند: «وصیت‌ من‌ به‌ وزرای‌ خارجه‌ در این‌ زمان‌ و زمان‌های‌ بعد آن‌ است‌ که‌ مسئولیت‌ شما بسیار زیاد است، چه‌ در اصلاح‌ و تحول‌ وزارتخانه‌ و سفارتخانه‌ها و چه‌ در سیاست خارجی، حفظ استقلال، منافع کشور و روابط حسنه با دولت‌هایی که قصد دخالت در امور کشور ما را ندارند. از هر امری که شائبه‌ وابستگی دارد، به‌طور قاطع احتراز کنید و باید بدانید که وابستگی در بعضی امور هرچند ممکن است ظاهر فریبنده‌ای داشته باشد یا منفعت و فایده‌ای درحال داشته باشد، اما درنتیجه ریشه‌ کشور را به تباهی خواهد کشید.»

به عبارت دیگر استقلال برای کشور عزیز و مهمی مانند ایران که تمام هویت و عزت ما از آن است، از چنان اهمیتی برخوردار است که جوانان بسیاری برای حفظ آن از جان خود گذشتند و امروز این وظیفه ماست که از میراث درخشان خون شهدا پاسداری کرده و تا صبح ظهور امانت‌دار آن باقی بمانیم.

زهره پوروهابی

شناسه خبر 79101