شناسه خبر:79201
1402/11/16 11:17:11

سپهرغرب-گروه خبر:برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت در کارنامه دو ساله دولت جایگاه محوری دارد و در این راستا تلاش مدیران استانی برای به ثمر نشستن طرح‌های در دست اجرای بهداشت و درمان، خرید تجهیزات بیمارستانی و به‌روز کردن آن‌ها و افزایش امید به زندگی، کارنامه حوزه سلامت استان مرزی ایلام در دولت سیزدهم را درخشان کرده است.

حوزه بهداشت و درمان از مهم‌ترین مقوله‌های توسعه‌یافتگی هر جامعه‌ای است و سرمایه‌گذاری در این بخش به ارتقای شاخص‌های مختلف آن و در نتیجه رضایتمندی گروه‌های مختلف مردم منجر می‌شود.

هرچند چالش‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه سلامت وجود دارد، اما با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه کشورمان، اکنون اتفاقات خوبی در این بخش به ویژه در دولت سیزدهم رخ داده است.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم و انجام سفرهای استانی، این موضوع مهم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و برای ارتقای این شاخص‌ها در مناطق محروم و کمتربرخوردار اقدام شد.

بهره‌برداری از بیمارستان‌ها، توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، افزایش تخت‌های بیمارستانی، توسعه اورژانس و افزایش آمار آمبولانس‌ها تنها بخشی از خدمات دولت در حوزه بهداشت درمان به شمار می‌رود که نتیجه آن هدیه سلامتی به مردم بوده است.

در این میان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز مردم این استان را از خدمات بهداشت و سلامت بهره‌مند کرده و در بیش از دو سال گذشته طرح‌های مختلفی را در حوزه سلامت به بهره ‌برداری رسانده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به تشریح اقدامات این دانشگاه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در مدت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم طرح‌های بزرگی در حوزه بهدشت و درمان در استان مرزی ایلام تکمیل شده است، بهره‌برداری از بیمارستان 376 تختخوابی رازی شهر ایلام بعد از 12 سال، بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ایلام با ظرفیت 68 تخت، بهره‌برداری از چهار تخت PICU (تخت ویژه اطفال) در بخش اطفال بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ایلام، راه‌اندازی بخش سی.تی.اسکن بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان ایوان ازجمله طرح‌های بزرگی هستند که در دولت سیزدهم در استان ایلام تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

هدایت حیدرزاده افزود: خرید یک دستگاه سی.تی.اسکن جهت بیمارستان امام علی (ع) سرابله، راه‌اندازی بخش آنژیوگرافی بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره)، راه‌اندازی دستگاه رادیولوژی دیجیتال شهرستان تازه تأسیس سیروان، راه‌اندازی دستگاه آندوسکوپی اطفال در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ایلام و تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی یک مرکز سطح سه ناباروری در شهر ایلام از دیگر پروژه‌های حوزه سلامت و درمان در مدت فعالیت دولت سیزدهم در استان ایلام است که در راستای ارتقای سلامت مردم به بهره‌برداری رسیده است.

وی تأکید کرد: بهره‌برداری از یک مرکز سطح دو ناباروری در شهرستان دره‌شهر، بهره‌برداری از پنج مرکز بهداشتی درمانی و چهار خانه بهداشت در سطح استان، راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری موافقت و تأسیس سه مجتمع آموزش عالی در شهرستان‌های آبدانان، دهلران، دره‌شهر از دیگر طرح‌های حوزه سلامت و درمان در استان است که به بهره‌برداری رسیده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام یادآور شد: بهره‌برداری از دو ساختمان پایگاه اورژانس پیش‌بیمارستانی 115، افتتاح چهار پایگاه جدید اورژانس پیش بیمارستانی 115، رونمایی از نخستین اورژانس موتوری و دومین اتوبوس آمبولانس در سطح استان، احداث ساختمان 6 واحدی متخصصان در شهرستان مرزی دهلران، تکمیل ساخت 24 واحد منازل متخصصین ایلام، ساخت و تجهیز مرکز فوریت‌های پزشکی و درمانی پایانه مرزی مهران، ساخت، تکمیل ساختمان دانشکده پزشکی و راه‌اندازی کتابخانه مرکزی دانشگاه از دیگر طرح‌های افتتاحی در راستای توسعه بخش بهداشت و درمان در استان ایلام در طی دو سال گذشته تاکنون بوده است.

حیدرزاده خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایلام علاوه بر طرح‌های بخش بهداشت و درمان در دیگر حوزه‌های دیگر در طول دو سال گذشته تاکنون افتخارات بزرگی را کسب کرده است، اجرای موفق طرح پویش ملی سلامت در سطح استان به میزان 92 درصد در سال جاری، جذب دانشجویان خارجی در رشته پزشکی و دندانپزشکی از کشورهای همسایه، ارتقای علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نظام رتبه‌بندی جهانی «سایمگو» در سال2022 در جایگاه 687 با ارتقای 68 پله‌ای، ورود به نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی «تایمز» (600-501) در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان و ورود به رتبه‌بندی تایمز (800-601) در بین تمام دانشگاه‌های جهان ازجمله این افتخارات است.

استان ایلام با توجه به موقعیت استان ایلام به‌عنوان دروازه ورود عتبات عالیات، مرز مهران و تردد روزانه بیش از 15 هزار نفر از این مرز، دارای مزیت‌های بی‌شماری در راستای توسعه گردشگری سلامت دارد که به طور قطع، توسعه مراکز درمانی و بیمارستانی در این استان با توجه به اشتراکات فرهنگی و مذهبی با مردم استان‌های همجوار کشور عراق در جدار مرزی، می‌تواند علاوه بر افزایش سطح خدمات درمانی به مردم این استان، زمینه‌ساز رونق بخش بهداشت و سلامت نیز باشد.

به همت دولت سیزدهم، طرح‌های بیمارستانی در سطح شهرستان‌های مختلف این استان ازجمله بیمارستان شهرستان ملکشاهی و بیمارستان شهرستان بدره در حال اجراست که امید می‌رود با تزریق اعتبارات، این مراکز درمانی نیز در راستای افزایش سطح خدمات حوزه سلامت به بهره‌برداری برسد.

شناسه خبر 79201