شناسه خبر:79448
1402/11/25 09:44:06
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان مطرح کرد:

مشارکت مؤثر و پُرشور در انتخابات، مُسکن دردهای مزمن امروز جامعه

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: مشارکت مؤثر و پُرشور در انتخابات، مُسکن دردهای مزمن امروز جامعه خواهد بود.

حسن رحیمی‌روشن روز گذشته در میزگرد رسانه‌ای تأثیر انتخابات بر اقتصاد که در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از وقایع مهم سال جاری، انتخابات است و در یک نظام مردم‌سالار، مجلس مانند یک ارگانیسم زنده و هسته اصلی نظام مردم‌سالاری است.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات بر همه ارکان جامعه و اقتصاد تأثیر دارد، عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار اصلی مسائل است و حتی فرامین رهبری انقلاب و سیاست‌های کلی که با مشورت مجمع تشخیص نظام تدوین می‌شود نیز باید در مجلس تبدیل به قانون شود.

* هر انتخاباتی بر اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و هر انتخاباتی بر اقتصاد تأثیر خواهد گذاشت، گفت: ما در ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری که تعیین‌کننده دو نهاد قوه مقننه و مجریه هستند را داریم که در سیاست داخلی و خارجی تأثیرگذار هستند.

* دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در بهبود اوضاع اقتصادی اثرگذار باشد

رحیمی‌روشن با بیان اینکه در چهل‌وپنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و با انتخابات مجلس دوازدهم می‌توانیم نقش بسزایی در اصلاح ساختارهای اقتصادی داشته باشیم، افزود: وجود مشکلات اقتصادی قابل انکار نیست و هر تصمیمی تا در مجلس به قانون تبدیل نشود، نمی‌تواند اثرگذار باشد؛ مصوبات دولت نیز ذیل مصوبات مجلس است و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند در بهبود اوضاع اقتصادی اثرگذار باشد.

وی مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیر و بالاترین ارکان در همه عوامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را مجلس برشمرد و اظهار کرد: کیفیت مجلس، اندیشه نمایندگان، اهداف و اینکه انتخاب آن‌ها از چه قشری باشد، مهم است.

* لزوم توجه به تعلقات ملی در نمایندگان مجلس

این استاد علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به اینکه متأسفانه نگاه اکثر نمایندگان ما به‌جای تعلق ملی، محلی است، تأکید کرد: نظام سیاسی مانند یک موجود زنده است؛ در موجود زنده، هر اندامی کار خود را انجام می‌دهد که باید باهم متناسب باشند.

* در نظام سالم هر نهاد اعتبارات خود را به سهولت و بدون رایزنی دریافت می‌کند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در ادامه با اشاره به اینکه در ساختار سالم هر نهاد اعتبارات خود را به سهولت و بدون رایزنی دریافت می‌کند، تصریح کرد: اینکه مثلاً یک نهاد آموزشی باید با رایزنی بودجه سالانه خود را تأمین کند، یک نقص جدی در این سیستم است و می‌بایست اعتبارات بدون رایزنی به نهادها داده شود؛ درحالی که هم‌اکنون این‌گونه نیست و اعتبارات هر محل با رایزنی محقق می‌شود.

رحیمی‌روشن تأکید کرد: یک ساختار سیاسی سالم ساختاری است که هر چیزی در آن سر جای خود است و کار ویژه خاص خود را انجام می‌دهد.

این استاد دانشگاه افزود: نمایندگان مجلس باید دیگاه اقتصادی خود را روشن کنند. به این معنی که آیا به نظام متمرکز اقتصادی باور دارند یا غیر متمرکز؛ زیرا باور به هریک از این مفاهیم، در نتیجه و نوع عمل و ریل‌گذاری اقتصادی جامعه مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه براساس اصل 44 قانون اساسی اقتصاد از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل می‌شود اما صنایع بزرگ و مادر دولتی هستند، توضیح داد: سپس دیده شد که مالکیت دولتی زیان‌آور است و به سمت بخش خصوصی پیش رفتیم تا با این کار شاهد رونق باشیم که متأسفانه این مهم رخ نداد.

رحیمی‌روشن تصریح کرد: امروزه دو خودروساز بزرگ کشور ما زیان‌ده هستند و طبق گفته مدیران این شرکت‌ها دلیل این امر تزریق نیرو اضافی توسط نمایندگان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با اشاره به اینکه ساختار انتخاباتی ما این‌گونه است که نمایندگان نگاه محلی دارند، اظهار کرد: اکثر حوزه‌های ما تک‌نمایندگی است و مردم نیز از نمایندگان انتظار دارند تا به‌جای فرماندار و سایر ارکان، عمل کنند.

وی توضیح داد: بردن نام برخی در فهرست بعضی احزاب با هزینه گزاف همراه است! مردم می‌پرسند این هزینه از کجا تأمین خواهد شد؟ و اگر انتخاب شد، باید دید این هزینه از کجا جبران شود؟ آیا با این حال می‌توان انتظار داشت اقتصاد کلان رشد کند؟

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: برای انتخابات ابزاری همچون احزاب لازم است و باید حزب در جایگاه واقعی خود باشد و وابسته به شخص نباشد. در این صورت ما دغدغه مشارکت نخواهیم داشت؛ چراکه احزاب همواره برای مشارکت فعالیت خواهند کرد و جهت ماندگاری باید افراد کارآمد را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: اگر حزب وجود داشته باشد، شاخه‌های آن با بخش‌های مختلف جامعه در ارتباط خواهند بود و در سال‌های دیگر انتخابات فعالیت سیاسی خواهد داشت.

رحیمی‌روشن با تأکید بر اینکه اگر ساختار حزبی وجود داشته باشد نخبه‌پروری در احزاب اتفاق خواهد افتاد، اظهار کرد: در این صورت ما در جامعه شاهد حضور افراد کارآمد و مدیران موفق خواهیم بود.

وی با عنوان این مثال که کشور انگلستان یک نظام دوحزبی است حزب محافظه‌کار و حزب کارگر، گفت: آن‌ها در سال‌های غیر انتخاباتی مشغول پرورش افراد برای سکانداری قسمت‌های مختلف و تعیین صلاحیت‌ آن‌ها جهت تصدی امور اجرایی هستند و حزب است که افراد متخصص را پرورش می‌دهد و معرفی می‌کند تا بتواند دوباره در انتخابات موفق شود.

رحیمی‌روشن با تأکید بر اینکه انتخاب نماینده و ساختار بدون وجود حزب یک نقص است، اظهار کرد: چراکه این مهم باعث خواهد شد تا افراد بعد از انتخاب تازه به دنبال کسانی برای سکانداری امور باشند.

این استاد دانشگاه افزود: تصمیم‌گیری‌ها در جامعه نباید تنها بر پایه آموخته‌ها از کتب باشد؛ بلکه هر تصمیم باید در جامعه قابل اجرا و قابل توجیه باشد و این ممکن نیست مگر اینکه افراد در ساختار احزاب آموزش عملی سیاست و سیاست‌گذاری را طی کنند.

وی درخصوص احزاب فعال در سایر کشورها اظهار کرد: احزاب فعال در سایر کشورها برای ارزش‌های موجود کشور خود احترام قائل‌اند و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: انتخاب و پرورش افراد در احزاب یعنی فردی که هم تئوری‌پردازی و هم کار اجرایی انجام داده است؛ در این صورت دانشگاه، اصناف و سایر مراکز نباید دغدغه انتخابات داشته باشند، بلکه این مهم به عهده احزاب است.

رحیمی‌روشن خاطرنشان کرد: اصلاح قوانین برعهده نمایندگان است که به‌درستی انجام نمی‌شود؛ چراکه افراد حاضر در مجلس به قوانینی که برای خودشان مطلوب نباشد، رأی نخواهند داد.

* قوانین ما هیچ مشکلی با احزاب ندارند

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با بیان اینکه قوانین ما هیچ مشکلی با احزاب ندارند، گفت: اینکه احزاب تشکیل‌شده نتوانسته‌اند موفق عمل کنند، به عملکرد خودشان بازمی‌گردد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با شرایط فعلی ایران هرچه مشارکت بیشتر باشد، بر اعتماد به نفس مسئولین و تصمیم‌گیری سایر کشورها جهت ارتباط با ما، تأثیر خواهد گذاشت.

* نمی‌توان به سرعت مشکلات اقتصادی را حل کرد

وی با عنوان اینکه در یک‌سال گذشته ما شاهد ثبات اقتصادی مطلوبی بوده‌ایم، افزود: چون ساختار اقتصادی ما سابقه 80 ساله دارد و همانند فرشی گره به گره بافته شده است که نمی‌توان به‌سرعت آن را اصلاح کرد و به‌طور کلی هر دولتی اگر بتواند تورم را یک‌رقمی کند، موفق بوده است.

رحیمی‌روشن با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران انتخابات تنها برگزیدن افراد سیاسی نیست، اظهار کرد: امید است انتخابات پیش رو بر اقتصاد کشور نیز تأثیر بگذارد و مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

وی در پایان تأکید کرد: مُسکن دردهای مزمن امروز جامعه مشارکت مؤثر و پُرشور در انتخابات است.

 

شناسه خبر 79448