شناسه خبر:79509
1402/11/26 10:41:06

گذشته از لازم بودن مشارکت حداکثری همه ما در انتخابات و اهمیت بسیار آن، انتخاب صحیح، گام نهایی تکمیل فرآیند انتخابات مطلوب است تا هم از حقمان دفاع کنیم و کسی را که شایسته‌ترین است برگزینیم، هم به نصاب تکلیف خود در این عرصه عمل کنیم تا موجب پیشرفت و‌‌ آبادانی میهن و رفع معضلات و فساد در آن شود.

بعضاً فساد و بی‌عدالتی‌هایی در کشور دیده می‌شود که مطمئناً نتیجه انتخاب‌های نادرستمان در گذشته بوده و تنها راه حل آن انتخاب صحیح در انتخابات پیش رو‌ است. تجربه ثابت کرده هرگاه فرد شایسته به‌عنوان نماینده یا مسئول انتخاب شده، در حیطه مسئولیتی این فرد فسادی نبوده و بالعکس هرگاه انتخاب درستی صورت نگرفته و فرد شایسته‌ای انتخاب نشده، فساد فراگیر شده است.

با توجه به تبلیغات گسترده دشمنان خارجی و داخلی و هزینه زیادی که در این راستا صرف می‌شود و نیز بسیج شدن رسانه‌های معاند علیه انتخابات و آرای مردم، به‌راحتی می‌توان پی برد که این انتخابات بسیار اثر دارد و دشمن‌شکن است؛ وگرنه هیچگاه دشمن برای انتخاباتی که اثر ندارد، این‌گونه بسیج نمی‌شد. حال اگر این انتخابات افزون‌بر نفس مشارکت حداکثری، برخوردار از دقت در انتخاب فرد اصلح نیز باشد، مطمئناً دشمن‌شکن‌تر خواهد بود؛ چون‌ فرد اصلح از عوامل پیشرفت و‌ آبادانی سرزمین‌مان است و دشمن چشم دیدن این‌ پیشرفت‌ها را در کشور ندارد.

انتخاب یک شخص، انتخاب عملکرد، پیشینه، توانایی و‌ توانمندی، موضع‌گیری‌ها و کارآمدی او در آن جایگاه خدمت است که اگر درست باشد، وی در همه این‌ها نفع جامعه و مردم را بر منافع شخصی، حزبی و جریانی مقدم می‌دارد.

با وجود امکانات و ابزارهای ارتباطی، تحقیق و‌‌ مشورت‌گیری جهت انتخاب فرد برتر فراهم‌تر از گذشته است و باید به این تراز فکری و‌‌ فرهنگی برسیم که فرد فرد ما مؤثر در سرنوشت کشور هستیم و این تأثیر جز با انتخاب درست محقق نخواهد شد تا از این طریق میهن عزیزمان را در عرصه‌های گوناگون ارتقا دهیم.

با گزینش اصلح می‌توان امیدوار شد که در خبرگان مشاوران امینی برای رهبر و در مجلس شورای اسلامی قانون‌گزاران شایسته‌ای برای کشور به‌وجود آمده است؛ با وجود نمایندگان اصلح گره‌های اقتصادی معیشتی و نیز فرهنگی و اجتماعی بیشتری باز می‌شود.

از منظر قرآن کریم تعهد و تدین به‌تنهایی برای پذیرش یک پست حساس اجتماعی و مدیریتی کافی نیست، بلکه علاوه‌بر آن آگاهی، تخصص و مدیریت نیز لازم است، از همین رو پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «مَن عمل غیر علمٍ کان ما یفسد اکثر ممّا یصلح»؛ (حر عاملی، 1403 ق، ج 18، ص 12) کسی که بدون آگاهی و دانش کاری انجام دهد، فسادش بیشتر از صلاحش خواهد بود.

و همچنین امام صادق (ع) دراین‌باره فرموده‌اند: «العامل علی غیر بصیره کالسّائر علی غیرالطریق لایزیده سرعه السیر إلاّ بعداً»؛ (حر عاملی، 1403 ق، ج 18، ص 12) انجام‌دهنده‌ای که به غیر از بصیرت و آگاهی حرکت کند، مانند رونده‌ای است که در بی‌راهه می‌رود و چنین شخصی سرعت حرکتش جز دوری بیشتر از مقصد، چیز دیگری نیست.

 

شناسه خبر 79509