شناسه خبر:79891
1402/12/7 11:45:28

در ادوار گذشته چاپخانه‌ها همواره یکی از مهره‌های اصلی در حوزه تبلیغات کاندیداها بودند، اما به نظر می‌رسد دست‌درازی دلالان و واسطه‌ها در کار چاپ، دست چاپخانه‌داران را کوتاه کرده است و یک کاندیدا به‌جای حمایت از مشاغل حوزه انتخابیه خود، در گام نخست سفارشات تبلیغاتی‌اش را به چاپخانه‌های خارج از شهر می‌سپارد.

به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و فروشندگان لوازم‌التحریر ملایر، در این دوره از انتخابات حضور واسطه‌ها و عدم حمایت از چاپخانه‌های بومی بیشتر و محسوس‌تر شده است.

حمیدرضا زمانی با تأکید بر اینکه کاندیداها می‌توانند از چاپخانه‌داران به‌عنوان مشاوران تبلیغاتی استفاده کنند، مطرح کرد: سفارشات تبلیغاتی برخی کاندیداها توسط دلالان و واسطه‌ها در خارج از شهرستان به چاپ می‌رسد؛ یعنی تبلیغات کاندیدایی که قرار است در محل حوزه انتخابیه خود رأی بیاورد و تبلیغات کند، در شهرهایی ازجمله اراک، قم، تهران و اصفهان چاپ می‌شود.

وی با بیان اینکه ملایر دارای بزرگ‌ترین امکانات در حوزه چاپ استان است، افزود: عوارض و مالیات را باید چاپخانه‌ها پرداخت کنند، اما سفارشات چاپی به دلال‌ها و واسطه‌ها می‌رسد که آن‌ها نیز سفارشات را در خارج از شهرستان چاپ می‌کنند.

* حدود دوسوم چاپخانه‌های ملایر بیکار هستند

به گفته زمانی درحال حاضر حدود دوسوم چاپخانه‌های ملایر بیکار هستند؛ چراکه چاپخانه‌داران باتجربه‌تر و مسن‌تر در شأن خود نمی‌بینند برای گرفتن سفارشات تبلیغاتی به نامزدها مراجعه کنند و این امر سبب شده برخی واسطه‌ها که مجوز چاپ ندارند، سفارش بگیرند و برای چاپ سفارشات را به خارج از شهرستان بفرستند.

وی با بیان اینکه در این دوره حضور واسطه‌ها و عدم حمایت از چاپخانه‌های بومی بیشتر و محسوس‌تر شده است، تصریح کرد: اگر 62 نامزد انتخاباتی همه سفارشات تبلیغاتی خود را به چاپخانه‌های داخلی می‌دادند، علاوه‌بر صرفه اقتصادی برای شهرستان، چاپخانه‌ها تلاش می‌کردند تا دستگاه‌های خود را برای دوره‌های بعد به‌روزتر و با کیفیت‌تر کنند؛ اما درحال حاضر عدم حمایت نامزدهای انتخاباتی از این صنعت سبب خرید دستگاه‌های مستهلک و استوک توسط چاپخانه‌داران شده است.

* کانون‌های تبلیغاتی تنها در حوزه طراحی ورود کنند و نه چاپ تبلیغات

زمانی با تأکید بر اینکه کانون‌های تبلیغاتی تنها در حوزه طراحی می‌توانند ورود کنند، گفت: متأسفانه این مراکز علاوه‌بر طراحی، کار چاپ هم انجام می‌دهند و این سفارش‌ها در خارج از شهرستان و شهرهای اطراف به چاپ می‌رسد.

وی اظهار کرد: یک نامزد انتخاباتی با سفارش کار به چاپخانه‌های بومی شهر خود، در نخستین گام ثابت می‌کند قلبش برای شهرش می‌تپد و به دنبال تقویت صنعت و اقتصاد حوزه انتخابیه خود است.

به گفته زمانی درحال حاضر بیشتر هدایای تبلیغاتی و چاپی نامزدهای انتخاباتی خارج از شهرستان به چاپ می‌رسد و تعداد محدودی هم که در شهرستان چاپ شده، به‌علت کمبود وقت و اجباری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه چاپخانه‌ها مغفول ماندند و غیر تخصصی با این صنف برخورد شده است، مطرح کرد: درحال حاضر چاپ دیجیتال که باید بنر چاپ کند، کار چاپ افست روی کاغذ تحریر و چاپی انجام می‌دهد.

* برگزاری جلسات دم انتخاباتی با چاپخانه‌داران

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و فروشندگان لوازم‌التحریر ملایر ادامه داد: هر چهار سال یک‌بار و نزدیک برگزاری انتخابات، دستگاه‌های نظارتی جلسه‌ای با حضور چاپخانه‌داران برگزار می‌کنند که تنها فرمایشی است.

وی پیشنهاد داد: این نوع جلسات تنها در زمان انتخابات نباشد، بلکه مدیران مربوطه از درد دل‌های چاپخانه‌داران آگاه باشند و حداقل سه ماه یک‌بار این جلسات با محوریت اداره ارشاد و معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری ملایر برگزار شود؛ چراکه چاپخانه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهر داشته باشند.

زمانی در ادامه به نظارت بر چاپخانه‌ها و تعطیلی مراکز چاپ و تکثیر غیر مجاز و تشدید نظارت‌ها در زمان انتخابات اشاره و مطرح کرد: درحال حاضر حدود 98 درصد مراکز چاپ ملایر دارای مجوز هستند و طی چندماه اخیر مراکز فاقد مجوز شناسایی و از ادامه فعالیت آن‌ها جلوگیری شده است؛ همچنین از آن‌ها دعوت کردیم که برای گرفتن مجوز اقدام کنند.

* به گزارش خبرگزاری ایسنا

 

شناسه خبر 79891