شناسه خبر:79941
1402/12/8 13:29:20

سپهرغرب، گروه خبر: بازار سنتی کرمانشاه در زمان خود یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه بوده که قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد و امروز تاسیسات ناایمن زنگ خطری برای آن به حساب می‌آید.

بازار سنتی کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سنتی ایران است که در قلب این شهر و در محله بسیار قدیمی قرار گرفته است. این بازار با کوچه‌ها و خیابان‌های پر پیچ و خم سنتی، بازارچه‌ها و ایوان‌های قدیمی آمیخته شده با فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردم کرمانشاه و از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی این منطقه محسوب می‌شود که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و بافت‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید.
قدمت بازار سنتی کرمانشاه که با نام تاری که بازار نیز شناخته می‌شود، به دوره زندیه می‌رسد که در زمان خود یکی از طولانی‌ترین بازارهای سرپوشیده در خاورمیانه بود و سپس در اوایل دوره قاجاریه تکمیل شد و رونق گرفت. این بازار با نوع معماری کهن و زیربنای وسیع خود، فعالیت‌های تجاری وسیعی را پوشش می‌داد و به دلیل قدمت بالایی که دارد از جمله آثار ملی ایران به شمار می‌رود که در سال 1376 به ثبت ملی رسید.
بازار سنتی کرمانشاه با دارا بودن 18 راسته بازار از جمله راسته بزازها و صحاف‌ها همچنان پویایی خود را حفظ کرده است و نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای هم‌جوار دارد. اما معابر کم عرض و صعب العبور، امکانات فرسوده زیربنایی، عدم نوسازی تأسیسات از جمله تجهیزات سیم کشی، بی توجهی برخی از بازاریان به هشدارهای ایمنی و عدم نصب وسایل اطفا حریق همگی نگرانی‌هایی را در هنگام وقوع حوادث غیر مترقبه از جمله آتش سوزی به وجود آورده است که با وجود سرپوشیده بودن این بازار علاوه بر تهدیدی برای از بین رفتن این اثر تاریخی، امکان خسارات جانی را افزایش می‌دهد.
گشت و گذار در بازار سنتی کرمانشاه امروز یکی از هیجان انگیزترین اتفاقات این شهر است و شلوغی جمعیت و کالاهای رنگارنگ بازار کرمانشاه حس و حال متفاوتی از گردش در مراکز خرید لوکس و پاساژهای جدید منطقه را به انسان هدیه می‌کند.
در بازار کرمانشاه می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین سوغاتی‌های کرمانشاه نظیر انواع شیرینی و پوشیدنی‌های سنتی را تهیه کنید.
تأسیسات بازار سنتی کرمانشاه ساماندهی و ایمن سازی می‌شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه به اقدامات انجام شده در راستای استانداردسازی و ایمن سازی تأسیسات این بازار اشاره کرد و گفت: ساماندهی تأسیسات بازار سنتی شهر کرمانشاه در دستور کار قرار گرفته است.
افشین یگانه با بیان اینکه جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های متولی امر ساماندهی بازار سنتی شهر کرمانشاه برگزار شده است، اظهار کرد: این بازار نه تنها میراث فرهنگی و تاریخی مردمان این شهر است، بلکه محل کسب و کار و تردد بسیاری از مردم نیز به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه وضعیت ایمنی این بازار مناسب نیست، افزود: بازار سنتی شهر کرمانشاه از نظر بحث تأسیسات وضعیت بی‌سر و سامانی دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بیان کرد: با توجه به تاریخی بودن این بازار متولی آن اداره کل میراث فرهنگی استان است و با انتخاب مشاور توانمند بحث ساماندهی بازار سنتی شهر کرمانشاه آغاز می‌شود.
یگانه با بیان اینکه دانشگاه صنعتی کرمانشاه از قبل مطالعاتی را برای ساماندهی این بازار انجام داده است، تصریح کرد: مقرر شده است میراث فرهنگی کرمانشاه مشاور زبده‌ای را برای اجرای طرح ساماندهی بازار سنتی این شهر انتخاب کند.
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که طرح ساماندهی بازار سنتی کرمانشاه تهیه می‌شود شرکت‌های توزیع برق و گاز یک ساماندهی نسبی به مجموعه تأسیسات موجود خود در این بازار خواهند داد.
یگانه با اشاره به چگونگی ساماندهی تأسیسات فنی در بازار سنتی کرمانشاه، توضیح داد: از کف بازار یک کانال نفر رو تعبیه می‌شود و کلیه تأسیسات از جمله برق و گاز با ایمن سازی کامل به درون این کانال انتقال داده می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: با این اقدام هم از نظر بصری بازار زیبایی بافت سنتی خود را حفظ می‌کند و هم از نظر فنی دچار وقوع حوادثی از جمله آتش سوزی نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه ساماندهی بازار سنتی شهر کرمانشاه کار بزرگی است، تصریح کرد: با توجه به زمان‌بَر بودن کار ساماندهی این بازار پیگیر هستیم این طرح در چند فاز اجرایی شود.
یگانه با اشاره به وقوع احتمالی آتش سوزی و دسترسی مشکل آتش‌نشانان برای امداد رسانی و اطفا حریق در بافت‌های سنتی، گفت: نکته قابل توجه در بازدیدهای به عمل آمده از داخل مغازه‌های موجود در بازار کرمانشاه این بود که اکثر مغازه‌ها فاقد کپسول اطفا حریق بودند، لذا با برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شد موضوع اطفا حریق نهایی و نصب این کپسول‌ها الزام شود.
ناایمنی راسته پارچه فروشان تهدید جدی برای بازار کرمانشاه است
یکی از کاسبان راسته بزازها با تاکید بر لزوم استانداردسازی و ایمن‌سازی تأسیسات بازار سنتی کرمانشاه، اظهار کرد: عدم همکاری برخی کسبه و مغازه داران در زمینه هشدارهای ایمنی و بی‌توجهی به نصب وسایل اطفا حریق در غرفه‌های خود، تهدیدی برای این بازار بزرگ و سرپوشیده است.
احمد محمدی با بیان اینکه اکثر نقاط بازار سنتی کرمانشاه راه صعب العبوری دارند، افزود: در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه راه دسترسی خودروهای آتش نشانی و امدادگران به راسته بزازها مشکل است.
وی تصریح کرد: مشتقات نفتی در پارچه‌ها به شدت آتش‌زا است، بنابراین در صورت وقوع آتش سوزی این راسته کاملاً از بین می‌رود.
محمدی با اشاره به وقوع چندین آتش سوزی در غرفه‌های بازار سنتی کرمانشاه، افزود: با کمک وسایل اطفا حریق نصب شده در چند نقطه از بازار، خوشبختانه آتش در همان مراحل ابتدایی خاموش شد.
وی با اشاره به وجود سیم‌های برق غیر ایمن در بازار کرمانشاه، تاکید کرد: سیم برق داخل این بازار غیر اصولی است و تنها ایجاد جرقه‌ای کوچک کافی است تا کل بازار به آتش کشیده شود، لذا باید با ساماندهی کارشناسی شده این موارد ایمن سازی شود.
یکی از شهروندان استان‌های همسایه که مشغول خرید از بازار سنتی کرمانشاه بود اظهار کرد: هر زمانی برای کاری از استان کردستان به کرمانشاه سفر می‌کنیم حتماً برنامه بازدید از این بازار و خرید را در برنامه خود قرار می‌دهیم.
بازار سنتی کرمانشاه منحصر به فرد است
وی افزود: شهر و استان کرمانشاه ظرفیت‌های دیدنی و گردشگری بسیاری دارد اما بازار سنتی با تنوع ارائه انواع مختلف نیازمندی برای سنین مختلف جایگاه ویژه ای در ظرفیت‌های گردشگری این استان دارد.
این شهروند سنندجی تصریح کرد: رسیدگی به این بازار یکی از خواسته‌های مهم بازدید کنندگان از این بازار است.
وی با تاکید بر حفظ ظاهر سنتی بازار از مسئولین استان کرمانشاه خواست امکاناتی به روز و مورد نیاز این بازار سنتی را فراهم کرده و به زیرساخت‌های این بازار توجه شود.

شناسه خبر 79941