شناسه خبر:80085
1402/12/12 14:25:25

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: وزیر علم تحقیقات و فناوری، رواج جزوه‌نویسی و افت جایگاه کتاب به‌عنوان منبع اصلی تدریس در دانشگاه‌ها را در کرد و گفت: جزوه‌نویسی صرف در دانشگاه‌ها را قبول ندارم.

محمدعلی زلفی‌گل درباره اعلام خطر فعالان حوزه نشر دانشگاهی نسبت به حذف تدریجی کتاب از منابع دانشگاهی بیان کرد: کتاب، همچنان نقش خود را در فرآیند آموزش دانشگاهی دارد؛ منتها پیشرفت فناوری اطلاعات زمینه‌ساز تغییر شیوه‌های دریافت دانش شده است؛ به‌عبارت دیگر بسیاری از نشریات علمی برخط شده‌اند و مانند سابق در قالب کتاب کاغذی منتشر نمی‌شوند.
وی با اشاره به بهره‌مندی برخی ناشران از فناوری‌های نوین در به‌اشتراک‌گذاری محتواهای آموزشی افزود: خیلی از ناشران کتاب را در قالب نسخه pdf و با دریافت حق اشتراک در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند؛ بنابراین قالب کتاب نسبت به گذشته تغییر کرده و بسیاری از دانشجویان به کتاب‌های چاپی تمایلی ندارند و از کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش تمایل دانشجویان به جزوه‌نویسی را رد می‌کنید یا خیر؟ بیان کرد: بله؛ رد می‌کنم، چراکه معتقدم استادان، استانداردهای آموزشی را رعایت می‌کنند علاوه‌براین گاهی استادان مطالب مازاد اطلاعات درسی را ارائه می‌کنند؛ بنابراین طبیعی است که دانشجو گفته‌های استاد را یادداشت کند.
زلفی‌گل ادامه داد: می‌دانیم استادان اشراف بیشتری به محتوای درس دارند و کتاب‌های مختلفی خوانده‌اند و محتوای تدریس آن‌ها متمرکز بر یک کتاب که به‌عنوان منبع درسی معرفی کرده نیست؛ به‌عبارت دیگر مطالبی که ارائه می‌کنند فراتر از یکی‌دو کتاب است، بنابراین طبیعی است که دانشجویان یادداشت بردارند و جزوه بنویسند؛ اما جزوه‌نویسی صرف در دانشگاه‌ها را قبول ندارم.

شناسه خبر 80085