شناسه خبر:80443
1402/12/20 12:05:14
توجه ویژه به پرورش نهال مثمر

گونه‌های جنگلی هم مثمر است

سپهرغرب-گروه کشاورزی:مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: استان‌های البرز، خراسان‌رضوی، ایلام و کردستان ازجمله پیشتازان استفاده از شیوه‌های نوین در تولید نهال در کشور به‌شمار می‌روند.

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از امسال کلید خورد. قرار است این طرح در مدت زمان چهار سال انجام شود.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در پاسخ به این پرسش که هر سال چه مقدار هزینه کاشت درخت می‌شود و چه مقدار از این نهال‌ها از بین می‌رود گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و آماده کردن نهال تا امروز ریالی از محل دولتی پرداخت نشده است. اما در تولید نهال معمولاً بین 10 تا 20 درصد افت تحت هر عنوانی مثل مناسب نبودن خاک یا اینکه شرایط برای نهال مطلوب نیست، وجود دارد.

*شیوه‌های نوین در پرورش نهال

رضا احمدی افزود: در این طرح سعی شده کاشت نهال با شیوه‌های نو انجام شود. در حال حاضر در برخی نهالستان‌ها دستگاه‌هایی به کار گرفته شده است که رطوبت خاک را تعیین یا آفت‌زدگی را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این شیوه در چهار نهالستان به اجرا درآمده، اظهار کرد: فعالیت‌ها به سوی حرکت کرده که با کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا قرار است بهره‌وری حداکثری باشد و در طرح کاشت درخت، افت نهال به حداقل برسد.

وی درباره استان‌هایی که از شیوه‌های نوین در طرح کاشت نهال بهره گرفته‌اند، یادآور شد: استان‌های البرز، خراسان رضوی، ایلام و کردستان ازجمله پیشتازان این حوزه هستند. در این راستا با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری می‌شود. همچنین در فاز اجرا برنامه‌های جداگانه تدوین شده است.

*پیش‌بینی نگه داشت نهال‌ها

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه اقداماتی پیش‌بینی شده تا آنچه در گذشته اتفاق افتاد و موجب هدر رفت هزینه‌ها شد دوباره تکرار نشود، گفت: تولید نهال یا با استفاده از بذر است یا قلمه. بذرهایی که از سوی استان‌ها آماده می‌شوند آن‌هایی هستند که یا از مناطق جنگلی تهیه می‌شوند یا به وسیله باغات بذری که قبلاً تهیه شده آماده می‌شوند.

احمدی تصریح کرد: تعدادی از این بذرها حتی اگر سه تا چهار عدد آن در گلدان کاشته شود به‌دلیل معیوبی ممکن است به ثمر نرسد. در واقع آن‌ها مانند جنین انسان می‌مانند؛ بنابراین برخی از آن‌ها هنگام انتقال به عرصه از بین می‌روند یا توسط وحوش و پرندگان خورده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی عوامل هم به تیمار بذر برمی‌گردد؛ مثلاً یکی را باید فریز کرد و یکی را 24 ساعت باید در آب خیساند. یا یکی را باید در بین ماسه مرطوب گذاشت و… این تیمارهایی که در بذر اعمال می‌شود و چون سطح کار وسیع است و حجم کار بالا معمولاً در جوانه زنی و استقرار نهال تأثیرگذار است. همچنین در بحث مراقبت و نگهداری در عرصه‌ها هم مطابق با مختصات آب و خاک هر اقلیم، متفاوت می‌شود.

**تمام نهال‌های پرورشی مثمر هستند

در کاشت نهال بارها رهبری عنوان کرده نهال‌ها باید مثمر باشد. مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت درباره آمار نهال‌های مثمر گفت: هیچ نهال غیرمثمر وجود ندارد و مقام معظم رهبری هم عنوان کردند مثمر فقط میوه نیست. گونه‌های جنگلی که چوب تولید می‌کنند یا مزایای دیگر دارند نیز مثمر به‌شمار می‌روند.

به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکنون در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سازمان منابع طبیعی 237 میلیون اصله نهال تولید که بخش قابل توجهی از آن کاشته شده است.

در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، چهار بخش هدف‌گذاری شده است که شامل زراعت چوب افزایش سطح فضای سبز کشور، مقابله با پدیده بیابان‌زدایی و احیا و غنی‌سازی پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع کشور است.

به گفته این مسئول دولتی، اکنون حدود 35 میلیون اصله نهال کاشته شده، اما در بخش زراعت چوب و در بخش بالا بردن سرانه فضای سبز، در بخش خصوصی 121 میلیون اصله نهال تولید شده است.

 

 

شناسه خبر 80443