شناسه خبر:80541
1402/12/22 11:25:10

سپهرغرب، گروه کاردانش: وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در آیین رونمایی از سورتیگ هوشمند پست اعلام کرد هدفگذاری ما این است که از لحظه دریافت مرسوله تا رسیدن آن به دست مشترک از فناوری‌های نوین استفاده کنیم که سه نمونه آن افتتاح شد.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی «سامانه تجزیه هوشمند، برای انواع مرسولات پستی» که روز دوشنبه 21 اسفند برگزار شد با بیان اینکه پست تبدیل به پیشران اصلی اقتصاد دیجیتال شده، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر خدمات اقتصادی به کالا تبدیل می‌شود و پست نقش کلیدی در اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک دارد و باید کاری کنیم اعتماد مردم به پست بیش از قبل شود.
وی با بیان اینکه در کشورهای دیگر همچون اندونزی پست به دو دلیل رسیدن به‌موقع مرسولات بر اساس زمان‌بندی اعلام‌شده و تضمین خرید محصول در صورت مفقودی کالا بسیار پر رونق است و هدفگذاری ما این است که از لحظه دریافت مرسوله تا رسیدن آن به دست مشترک از فناوری‌های نوین استفاده کنیم که امروز سه نمونه آن افتتاح شد.
وی با بیان اینکه فناوری‌هایی که امروز افتتاح می‌شود در انحصار چند کشور است که جوانان ما به آن دست یافته‌اند، تأکید کرد: امیدواریم به‌زودی در منطقه نیز تأثیرگزار و حاضر باشیم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: وزارت ارتباطات در این دو سال به اندازه تمام ادوار وزارتخانه برای پست هزینه و وقت گذاشته و تعرفه پستی را طی دو سال دو مرتبه افزایش داده، هرچند معتقدیم با توجه به هزینه‌ها و بعد مسافت برخی استان‌ها بسیار پایین است و باید تغییر کند زیرا در این شرایط پست همچنان زیان‌ده است.
گفتنی است، به طور میانگین روزانه و در سه شیفت صبح، عصر و شب بالغ بر 420 هزار انواع مرسولات به‌صورت دستی و مکانیزه در مرکز تجزیه و مبادلات لشگر پردازش می‌شود که با افتتاح این سیستم‌ها، حداقل ظرفیت تجزیه هوشمند 22 هزار مرسوله در ساعت امکان‌پذیر می‌شود و در آینده نزدیک به ظرفیت 40 هزار تجزیه مکانیزه در ساعت خواهد رسید.
سیستم‌های هوشمند سورتینگ برای تجزیه انواع مرسولات شامل پاکت، بسته‌های کوچک و جوف طراحی شده‌اند و به دلیل فناوری‌های به‌کار رفته در آن‌ها با یک بار اسکن، فرآیند ثبت ورود مرسوله انجام و و امکان تجزیه مرسولات تا بیش از 150 مقصد درج شده بر روی بارکد را ایجاد می‌کند.
از مزایای این سیستم‌ها می‌توان اشاره کرد به: اشغال مساحت کمتر، افزایش سرعت سیر مرسولات، کاهش بی‌ترتیبی‌های پستی و افزایش کیفیت خدمات، اسکن ورود و خروج تمامی مرسولات و ایجاد امکان رصد لحظه‌ای سیر مرسولات، کاهش هزینه (منابع انسانی، تجهیزات اداری و ملزومات مصرفی)، عدم نیاز به کاربر به‌واسطه اتومایز شدن اطلاعات، کاهش مدت سیر مرسولات، کنترل و نظارت سیستمی و کاهش وابستگی به نیروی انسانی.
شایان ذکر است طراحی و تولید این سیستم‌ها توسط سه شرکت دانش‌بنیان و با توان داخلی و بر اساس جدیدترین فناوری‌های روز دنیا صورت گرفته است.

شناسه خبر 80541