شناسه خبر:80781
1402/12/28 10:00:50
نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی عنوان کرد:

فعالیت 18 بیمارستان و 48 مرکز جامع سلامت در ایام عید نوروز

سپهرغرب، گروه سلامت - پیام زمانی: نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی با بیان اینکه 18 بیمارستان و 48 مرکز جامع سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان در ایام تعطیلات عید نوروز آماده خدمت‌رسانی به مردم گران‌قدر هستند، عنوان کرد: هم‌زمان با این ایام 6 ایستگاه سلامت نیز در استان به مسافرین نوروزی خدمت‌رسانی خواهد کرد.

 محمدرضا شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه سپهرغرب بیان کرد: ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچون سال‌های گذشته آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی به مردم عزیز و گران‌قدر به‌ویژه مسافران نوروزی را دارد.

وی از فعالیت 9 درمانگاه دندان‌پزشکی هم‌زمان با ایام عید نوروز خبر داد و گفت: از این تعداد هشت درمانگاه مربوط به شهر همدان و یک درمانگاه نیز مربوط به شهر بهار است.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی با بیان اینکه مراکز خدمات جامع سلامت استان نیز در ایام عید به فعالیت خود ادامه خواهند داد، ابراز کرد: 48 مرکز در سه نوع اداری، شبانه‌روزی و بیتوته‌ای در این زمینه فعالیت خواهند داشت که پنج مرکز در همدان، هشت مرکز در کبودراهنگ، هشت مرکز در تویسرکان، چهار مرکز در نهاوند، یک مرکز در درگزین، دو مرکز در فامنین، دو مرکز در رزن، 14 مرکز در ملایر و چهار مرکز در بهار است.

شکوهی از اختصاص شماره تماس 0813136 جهت پاسخگویی به سؤالات شهروندان و مسافران در حوزه بهداشت و درمان خبر داد و افزود: شماره تماس 190 نیز به‌صورت شبانه‌روزی برای اعلام شکایات بهداشتی، درمانی و اطلاعات دارویی آماده پاسخگویی است.

وی با بیان اینکه مسئله جوانی جمعیت از مهم‌ترین برنامه‌های جانبی در ستاد تسهیلات نوروزی دانشگاه علوم پزشکی است، خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار جوانی جمعیت باید از طریق اجرای برنامه‌های مختلف اقدام به آگاه‌سازی مردم کنیم و شعار ما نیز در این زمینه فرزند بیشتر، نشاط بیشتر است.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی با اشاره به فعالیت 6 ایستگاه سلامت در نوروز 1403، عنوان کرد: این ایستگاه‌ها در شهرستان‌های همدان، ملایر، تویسرکان، بهار و رزن فعال خواهد بود که در شهرستان همدان یک ایستگاه واقع در پارک غدیر شهر جورقان و ایستگاه دیگر روبه‌روی باغ‌بهشت همدان فعالیت خواهند کرد.

شکوهی از فعالیت 47 داروخانه شبانه‌روزی در ایام عید باستانی نوروز خبر و ادامه داد: در شهرستان همدان 23 داروخانه، ملایر هفت داروخانه، نهاوند چهار داروخانه، تویسرکان سه داروخانه، بهار سه داروخانه، رزن چهار داروخانه و شهرستان‌های فامنین، کبودراهنگ و اسدآباد نیز هرکدام با یک داروخانه شبانه‌روزی فعالیت خواهند داشت.

وی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه هم‌وطنان عزیز در ماه مبارک رمضان و تبریک عید باستانی نوروز، عنوان کرد: واحد‌های سلامت محیط و کار مراکز بهداشت استان نیز جهت رسیدگی به شکایات بهداشتی در این ایام آمادگی پاسخگویی و پیگیری شکایات مطرح‌شده را دارند.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی با بیان اینکه هیچ نگرانی درخصوص کمبود کادر درمان از قبیل پزشک و پیراپزشک برای تعطیلات عید نوروز در مراکز بهداشتی و درمانی وجود ندارد، ابراز کرد: در شهرستان همدان بیمارستان‌های بعثت، فاطمیه، شهیدبهشتی، قلب فرشچیان، کودکان اکباتان و فرشچیان سینا، در شهرستان تویسرکان بیمارستان ولی عصر (عج) و شهیدسلیمانی، در شهرستان بهار بیمارستان آیت‌الله بهاری، در شهرستان نهاوند بیمارستان شهیدقدوسی و علیمرادیان، در شهرستان ملایر بیمارستان امام حسین (ع) و مهر، در شهرستان رزن بیمارستان ولی عصر (عج)، در شهرستان فامنین بیمارستان امام حسن (ع) و در شهرستان کبودراهنگ بیمارستان امام رضا (ع) به‌صورت شبانه‌روزی به خدمات‌رسانی مشغول خواهند بود.

شکوهی از فعالیت 14 پایگاه نمونه‌گیری غربالگری نوزادان در 9 شهرستان استان خبر داد و گفت: این پایگاه‌ها نیز در شهرستان‌های کبودراهنگ، نهاوند، همدان، ملایر، بهار، رزن، تویسرکان، فامنین و درگزین با محوریت کم‌کاری تیروئید و فنیل کتونوری فعالیت خواهند کرد.

وی با تأکید بر اینکه آماده کردن غذای مناسب قبل از شروع مسافرت از مهم‌ترین مسائلی است که به مسافران در این ایام توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: به تمامی هم‌وطنان عزیز که قصد سفر در این ایام با ماشین شخصی خود را دارند، تأکید می‌شود وسایل مورد نیاز برای گرم کردن غذا را نیز به همراه داشته و همچنین جهت انتخاب و خرید مواد غذایی در سفر دقت بکنند که از غذای خراب‌شدنی برای سفر استفاده نشود.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی با بیان اینکه شماره تماس 115 به‌عنوان شماره اورژانس فوریت‌های پزشکی، جاده‌ای و شهری برای ثبت موارد و گزارش‌ها و رسیدگی به آن‌ها فعال است، اشاره کرد: به تمامی رانندگان گرامی نیز توصیه می‌شود که در این ایام تمامی نکات ایمنی را مد نظر خود داشته باشند.

شکوهی با تأکید بر اینکه 60 درصد تصادفات رانندگی در 30 کیومتری شهر‌ها رخ می‌دهد، بیان کرد: باید در این زمینه نیز توجه لازم را داشته باشیم و رانندگان حتماً بعد از دو ساعت رانندگی، حداقل 15 دقیقه استراحت داشته باشند و بدانند که این استراحت کوتاه می‌تواند کمک خوبی برای ادامه فعالیت‌های رانندگی باشد.

وی رعایت نکات ایمنی برای کودکان و نوجوانان را یک ضرورت دانست و ادامه داد: به خانواده‌ها تأکید می‌شود که در هنگام مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری، حتماً کودکان را در امن‌ترین محل ماشین یعنی صندلی عقب اتومبیل قرار داده و کمربند ایمنی آن‌ها نیز بسته باشد.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی از فعالیت 9 مرکز درمان و پیشگیری از حیوا‌ن‌گزیدگی یا هاری خبر داد و افزود: جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کشنده هاری، نیاز است که افراد در زمان بروز گزیدگی خون‌سردی خود را حفظ کرده و محل زخم یا خراش را با آب و صابون به مدت 15 تا 20 دقیقه شست‌وشو دهند و به‌هیچ‌وجه محل زخم را پانسمان نکرده و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

شکوهی از فعالیت 27 آزمایشگاه تشخیص پزشکی در ایام عید نوروز خبر داد و گفت: چهار آزمایشگاه خصوصی نیز در شهر همدان در این ایام فعال خواهد بود.

وی از فعالیت 10 درمانگاه خصوصی برای خدمات‌رسانی به مردم به‌ویژه مسافرین نوروزی خبر داد و اشاره کرد: از این تعداد 9 درمانگاه مربوط به شهر همدان و یک درمانگاه مربوط به شهر بهار است.

نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در ستاد تسهیلات نوروزی از فعالیت 11 مرکز رادیولوژی و سونوگرافی خصوصی در ایام تعطیلات عید نوروز خبر داد و عنوان کرد: برای خدمات‌رسانی بهتر و بیشتر به مسافرین عزیز و هم‌استانی‌های گران‌قدر در این ایام، 18 مطب پزشکی و دندان‌پزشکی نیز فعال خواهد بود تا درصورت بروز هرگونه حادثه یا بیماری به این مطب‌ها مراجعه شود.

شکوهی با بیان اینکه چهار نوع مسمومیت همواره در کمین انسان‌ها است، بیان کرد: این مسمومیت‌ها شامل مسمومیت از راه تنفس، پوست، چشم و دهان است.

وی با تأکید بر جوشاندن غذاهای آماده کنسروی برای مصرف، ابراز کرد: چنانچه هم‌وطنان عزیز در سفر از غذای کنسروشده استفاده می‌کنند، با جوشاندن کنسرو به مدت 20 دقیقه می‌توان از خطر مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری کرد.

شناسه خبر 80781