شناسه خبر:81430
1403/1/30 14:28:12

فرماندار رزن با اشاره به کسب رتبه نخست این شهرستان در حوزه اشتغال‌زایی طی دو سال گذشته گفت: یکی از راهکارهای مؤثر رسیدن به این موفقیت، نظارت پنج ساله بر تسهیلات حوزه اشتغال‌زایی است.

یکی از مهم‌ترین مسائل و معضلات اقتصادی و اجتماعی در استان‌ها به‌خصوص استان‌های غربی با جمعیت نسبتاً جوان که حتی این استان‌ها را با چالش جدی روبه‌رو کرده، افزایش نرخ بیکاری است.

با اطمینان می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اولویت‌هایی که در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به آن اهمیت داده می‌شود، ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری است، حال آنکه با توجه به ساختار بازار کار در ایران و شاخص‌های اقتصادی جامعه، به‌نظر می‌آید با اجرای سیاست‌های موجود، امکان کاهش نرخ بیکاری وجود نداشته باشد اما گویی در این بین استثنائاتی نیز می‌توان یافت مثلاً این روزها از برخی از شهرستان‌های استانی همچون همدان که طی دو دهه اخیر با بحران اشتغال مواجه بوده خبرهای خوبی مخابره می‌شود مثلاً سوم دی‌ماه سال گذشته بود که فرامرز کرملو؛ مدیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان رزن گفت: این شهرستان رتبه نخست استان همدان در ایجاد اشتغال سامانه رصد را کسب کرده و گویی در این شهرستان حتی با کمبود نیروی کار نیز مواجهیم.

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با فرماندار این شهرستان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

علی‌اصغر غفاری آثار با بیان اینکه آنچه در حوزه اشتغال این شهرستان طی یکی دو سال اخیر رقم خورد برآیند پیگیری در بخش‌های مختلف است، گفت: در حال حاضر در شهرستان بالغ بر 21 واحد تولیدی و صنعتی جدید در حال راه اندازی است که البته بخشی از کار در قالب طرح‌های توسعه‌ای بوده است.

وی عنوان کرد: طی دو سال گذشته بالغ بر 240 میلیارد تومان تسهیلات به این تعداد واحد جدید و توسعه‌ای پرداخت شده که هشت واحد آن به بهره‌برداری رسیده و در مسیر تولید گام برداشته و اشتغال‌زایی داشته‌اند.

وی ادامه داد: برای مثال برای طرح توسعه واحد بینا رزن بالغ بر 60 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که در حال احداث یک سوله هفت هزار متری است، ابراز کرد: علاوه بر این واحد صنعتی سیمان اکباتان نیز در حال راه‌اندازی یک مجموعه است تا تولید خود را به 390 تن در روز برساند.

فرماندار رزن عنوان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان 11 واحد راکد داشتیم، بخش دیگری از فعالیت‌هایمان را به راه‌اندازی این واحدها معطوف کردیم؛ خوشبختانه در این بخش هشت واحد احیا و به مدار تولید شهرستان بازگشت که برآیند این کار اشتغال 224 نفر بوده است.

غفاری آثار با ابراز اینکه یکی از واحدهای راکد بزرگ که امروز در شهرستان وارد چرخه مجدد تولید شده، واحد «رزن صاف» قدیم است که توسط دومین هولدینگ آلومنیوم کشور خریداری شده و قرار است طی روزهای آتی 500 نفر را در این مجموعه مشغول به کار کند، گفت: در بخش دیگری از فعالیت‌های مرتبط با اشتغال، توسعه گلخانه‌ها دنبال شد به طوری که طی عمر مدیریت بنده به‌عنوان فرماندار بالغ بر 14 هکتار گلخانه در شهرستان ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه این مساحت گلخانه در حال حاضر زیر کشت رفته و برای 100 هکتار گلخانه دیگر نیز پروانه صادر شده و آب مورد نیاز تخصیص یافته، افزود: در این زمینه متأسفانه علیرغم تلاش‌ها، جهاد کشاورزی نتوانسته تسهیلات مورد نیاز را جذب کند.

این مسئول با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته کار ویژه‌ای نیز در حوزه اشتغال‌زایی در شهرستان دنبال شده، افزود: با اقدامی ابتکاری، الحاقاتی به روستا‌ها داشتیم یعنی داخل محدوده روستا مسکن معیشت‌محور ایجاد کردیم؛ حال آنکه در این زمینه با قوانین و ضوابط سفت و سخت به‌ویژه از سوی سازمان غذا و دارو و اداره کل محیط زیست مواجه بودیم اما مساعدت‌هایی داشتند که توانستیم واحدهای زیادی را در حوزه خدمات در روستا ایجاد کنیم‌.

غفاری‌آثار ادامه داد: در این بین برای نتیجه‌بخش بودن این تلاش‌ها در عرصه اشتغال‌زایی پایدار، زیرساخت‌هایی همچون آب و برق و گاز نیز در فضاهای روستا تقویت شد.

وی با بیان اینکه طی هشت سال گذشته تنها سه ترانس جهت تقویت این زیرساخت در روستاهای شهرستان به‌کار گرفته شده بود اما طی یکی دو سال گذشته 24 ترانس دیگر افزوده شده، خاطرنشان کرد: بنا داریم با افزایش این ظرفیت در بیشتر روستاهای شهرستان؛ واحدهای لاستیک‌سازی، قطعات خودرو، موزائیک‌سازی، مرغداری و گاوداری نیز ایجاد کنیم.

فرماندار رزن با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته شهرستان رزن در عرصه اشتغال‌زایی رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: در این بین از ظرفیت تسهیلات تکلیفی مرتبط با کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد علوی و بنیاد برکت نیز در مسیر اشتغال‌زایی شهرستان استفاده مناسبی داشتیم.

غفاری‌آثار با اشاره به اینکه رویکرد ما در تسهیلات به گونه‌ای بود که بانک‌ها خود پای کار آمده‌اند، ابراز کرد: شرایط به گونه‌ای پیش رفت که 100 درصد تسهیلات تکلیفی در شهرستان جذب شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه استفاده از ظرفیت نهضت ملی مسکن نیز به‌عنوان یکی از بسترهای اشتغال‌زایی در شهرستان رویکرد خوبی دنبال شد، گفت: در حال حاضر بالغ بر 600 واحد مسکونی در این شهرستان ساخته شده و تعدادی نیز در دست ساخت قرار دارد، همین امر در حوزه کارگری منجر به ایجاد اشتغال مناسبی شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای سال جاری نیز 500 واحد مسکونی در بستر نهضت ملی مسکن مهیا برای اشتغال‌زایی است ابراز کرد: کلنگ‌ این واحدها زده شده و تا یک ماه آینده وارد چرخه عمرانی می‌شوند.

غفاری‌آثار با تأکید بر اینکه سال گذشته شهرستان رزن به یک کارگاه عمرانی بدل شده بود، اذعان کرد: این فضا به روستاها نیز کشیده شده و می‌توان گفت روستایی نبود که در آن کار عمرانی نداشته باشیم، حتی در برخی موارد شاهد چند پروژه در یک روستا بودیم مثلاً در یکی از روستاهای شهرستان بالغ بر 40 میلیارد تومان هزینه کارهای عمرانی در قامت پروژه‌های مختلف شد.

وی با ابراز اینکه موضوع دیگر قابل تأکید در حوزه اشتغال‌زایی استفاده از ظرفیت قوانین موجود و به‌کارگیری مدیران توانمند و تسهیلگر در جهت بهبود رفاه حال مردم است، خاطرنشان کرد: با این رویکرد روی کار آوردن مدیران نترس و شجاع در دستور کار قرار گرفت تا بتوانند از ظرفیت‌های قانونی اشتغال‌زایی بهترین بهره‌برداری را داشته باشند.

فرماندار رزن عنوان کرد: در راستای واقعی بودن این اشتغال، نظارت دقیق و جدی در دستور کار بوده و این امر با جدیت از طریق سازمان تأمین اجتماعی قابل بررسی است.

غفاری‌آثار با تأکید بر اینکه رویکرد دیگر نظارتی نیز در حوزه تسهیلات اشتغال‌زایی مورد تأکید بوده گفت: 100 درصد افرادی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند به مدت پنج سال مورد نظارت قرار می‌گیرند تا از مسیر تعیین‌شده در حوزه تولید و اشتغال‌زایی خارج نشوند؛ درواقع یکی از دلایل موفقیت ما در مسیر اشتغال‌زایی شهرستان به همین نظارت‌های طولانی‌مدت بازمی‌گردد.

وی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در روستاها امری ملموس است که متأسفانه طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود، اذعان کرد: البته چون تحصیل‌کرده‌ها به‌دنبال مشاغل اداری هستند در اشتغال‌زایی برای آن‌ها همچنان با مشکل مواجهیم.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد، یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت شهرستان رزن در مسیر اشتغال‌زایی نظارت طولانی‌مدت بر مسیر تسهیلات اعطایی بوده که این امر خود از انحراف این تسهیلات به مسیر‌های غیر مولد جلوگیری می‌کند حال آنکه پرداخت تسهیلات به تولید و فعالیت‌های اقتصادی با نگاه اشتغال‌محور بودن این فعالیت‌ها همواره جزو بایدهای اقتصادی بوده چراکه به رشد تولید ناخالص داخلی و به معنای واقعی توسعه پایدار در هر منطقه کمک می‌کند.

از سوی دیگر اگر انحرافی در این بخش صورت گیرد و تسهیلات پرداختی به هدف اصابت نکند، شاهد نقدینگی بیشتر و در نهایت تورم خواهیم بود ضمن اینکه بانک‌ها نیز متضرر می‌شوند چراکه عموماً این نوع تسهیلات به بانک بازنمی‌گردد اما اگر تسهیلات پرداختی صرف فعالیت‌های مولد شود به رشد نقدینگی در سطح جامعه نمی‌انجامد و می‌تواند در رشد اقتصادی نیز تأثیرگذار باشد، بنابراین انتظار می‌رود آن رویکرد موفقیت‌آمیز در سایر شهرستان‌های استان نیز در دستور کار قرار گیرد.

شناسه خبر 81430