شناسه خبر:81484
1403/1/30 11:40:57

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان گفت: در راستای توسعه فعالیت‌های بخش فرهنگ و هنر، شورای فرهنگی در ادارات مختلف استان تشکیل شود.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی در جلسه شورای فرهنگ عمومی در سنندج، اظهار کرد: به اجرای طرح نور اشاره کرد و افزود: جلسات و مصوبات زیادی ویژه حجاب و عفاف در سطح کشور و استان وجود دارد که اکنون نیازمند اجرا و عمل است.  

وی تصریح کرد: جلسات و مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید به صورت ویژه دیده و زمینه عملیاتی کردن آن فراهم گردد، اما متاسفانه در جلسات فرهنگی هر بار کارشناس، معاون و یا مدیرکل به نمایندگی از دستگاه شرکت می‌کنند که نباید این باب شود. 

نماینده ولی‌فقیه در کردستان اضافه کرد: وجود بیش از 55 هزار کارمند و جامعه قابل توجه دانشگاهیان در استان ظرفیت بزرگی برای جهاد تبیین و فرهنگ‌سازی رعایت حجاب است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی بر ضرورت تبیین کلام اهل بیت(ع) در رابطه با حجاب و معنویت تاکید کرد و گفت: برای اتفاقات خوب فرهنگی در استان باید به خرد و عقل جمعی برسیم و تصمیمات فردی گرفته نشود. 

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ باید از کارهای جزیره‌ای خودداری شود، گفت: مخالف برگزاری جشنواره‌ها نیستیم، البته برگزاری جشنواره‌ها گوشه‌ای از اتفاقات فرهنگی است، اما باید چارچوب‌ها در برگزاری این رویدادها حفظ شود. 

پورذهبی بر ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه هم تاکید کرد و افزود: برای مثال در یک شهر 300 هزار نفری 300 نفر عضو کتابخانه هستند! باید فرهنگ کتابخوانی به صورت مختلف در بین مردم به ویژه جوانان ترویج و نهادینه شود. 

وی با تاکید براینکه فرهنگی بودن کردستان تنها رقص و پایکوبی نیست، گفت: زیرساخت‌های فرهنگی باید تقویت شود و نشست‌های فرهنگی و کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه و مدرسه‌های استان برگزار شود. 

به گفته وی، شورای فرهنگی باید در ادارات تشکیل دهند و خروجی برنامه‌های آن در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح و بستر برگزاری برنامه‌های فرهنگی تاثیرگذار فراهم شود. 

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان در پایان با اشاره به اقدام شجاعانه سپاه در عملیات وعده صادق و پاسخ به حمله رژیم کودک کش اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه گفت: در حمایت از حمله اخیر سپاه به رژیم صهیونیستی مواضع و حرکتی از جامعه دانشگاهی کردستان ندیدیم. 

دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق شعار سال برنامه جامع ارائه کنند 

اسماعیل زارعی‌کوشا هم در این جلسه اظهار کرد: اقدام تنبیهی غیورمردان سپاه پاسداران گوشه‌ای از اقتدار و قدرت ملت ایران را به تصویر کشید. 

وی با بیان اینکه سال‌هاست که سایر کشورها در برابر جنایات رژیم صهیونیستی سکوت کرده‌اند، سپاه سرافراز در پاسخ به تعرضات و حمله به کنسلوگری عراق بهترین پاسخ را به آنان داد، گفت: تبیین هرچه بهتر این اقدام غرورآفرین ضروری است،اما متاسفانه صداوسیما بسیار شعاری و کاریکاتوری به آن پرداخت. 

استاندار کردستان در ادامه از شورا فرهنگ عمومی به عنوان یکی از مهم‌ترین شوراها نام برد و گفت: این شورا می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در برگزاری برنامه‌های فرهنگی داشته باشد. 

زارعی‌کوشا بر ضرورت استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت این شورا تاکید کرد و گفت:  دستور کار و مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد و حضور خود مدیران در جلسات این شورا ضروری است. 

استاندار کردستان بر ضرورت عملیاتی کردن شعار سال و ارائه برنامه‌های راهبردی از سوی دستگاه‌ها در این خصوص تاکید کرد و گفت: عدالت فرهنگی در همه شهرستان‌ها باید تحقق پیدا کند چرا که بسیاری از مشکلات اقتصاد ناشی از مسائل و ضعف‌های فرهنگی است. 

زارعی‌کوشا با بیان اینکه تحقق شعار سال بسیاری از مشکلات را حل می‌کند، گفت: کار فرهنگی می‌تواند در تربیت نسل آینده بسیار تاثیرگذار باشد از این رو توجه به این حوزه امری ضروری است. 

وی افزود: هر کس در هر جایگاه و هر حوزه‌ای در تحقق شعار سال باید به رسالتی که دارد عمل کند، دستگاه‌های فرهنگی نباید خود را مستثنا بدانند همه باهم باید در راستای از تحقق شعار سال گام برداریم. 

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی برای تحقق شعار سال برنامه جامع با موضوعیت فرهنگ و اقتصاد ارائه نمایند،  افزود: کار فرهنگی در جهت رفع موانع تولید و تشویق مردم به مشارکت در جهش تولید می‌تواند نسل آینده را اصلاح کند. 

استاندار کردستان همچنین به نقش و جایگاه رسانه در تحقق شعار سال هم گریزی زد و گفت: رسانه‌ها در تحقق شعار سال نقش محوری دارند، گرچه نقش محوری بر عهده رسانه‌هاست، اما این تنها به منزله استفاده از ظرفیت صداوسیما و خبرگزاری‌ها نیست بلکه با برگزاری یک جشنواره، رویداد و برنامه فرهنگی می‌تواند فضاسازی و نقش تبیین‌گر در شعار سال داشته باشد. 

زارعی‌کوشا تاکید کرد: در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی باید به برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی در حوزه‌های مختلف در استان توجه داشته باشیم.

شناسه خبر 81484