شناسه خبر:81545
1403/2/1 16:15:20

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر گفت: حدود 35 درصد حجم تالاب آق‌گل با بارندگی‌های اخیر آبگیری شده است و ادامه حیات این تالاب فصلی به تداوم بارش‌های بهاری بستگی دارد.

«عباس نجاری» روز شنبه با بیان اینکه اگر وضعیت تالاب ثبات داشته باشد از اردیبهشت‌ماه شاهد حضور پرندگان مهاجر و حتی زادآوری پرندگان هستیم، اظهار امیدواری کرد: با تداوم بارندگی‌ها کل تالاب آبگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ملایر با اشاره به اینکه فصل بهار فصل مهاجرت پرندگان به بزرگ‌ترین تالاب فصلی استان همدان است، بیان کرد: چنانچه وضعیت آب و هوا به همین منوال پیش رود و بارش‌هایی نداشته باشیم، تالاب آق‌گل تا آخر اردیبهشت‌ماه خشک می‌شود.

نجاری گفت: این حجم از آبی که هم‌اکنون در تالاب آق‌گل از مساحت 830 هکتاری وجود دارد، به جاهایی که خیلی عمیق نیست رفته و امیدی نداریم که آب موجود در تالاب تا ماه‌های خرداد و تیر ماندگار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با ادامه بارش‌ها و افزایش سطح آبگیری تالاب، پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب حضور پیدا کرده و شاهد ماندگاری و زادوولد آن‌ها باشیم.

بارش‌های برف و باران در فروردین‌ماه 1403 بخش‌هایی از تالاب زیبای «آق‌گل» ملایر بزرگ‌ترین تالاب فصلی استان همدان را پس از سه سال زنده کرد و در بهار طبیعت جانی دوباره به آن بخشید.

تالاب آق‌گل از غنی‌ترین آبگیرهای طبیعی غرب کشور محسوب می‌شود و براساس آمارها در سال‌های پُرفروغش مأمن و گذرگاه بیش از پنج هزار گونه پرنده‌ آبزی و کنارآبزی همچون مرغابی، غاز خاکستری، تنجه، انواع اردک، لک‌لک و حواصیل بوده، اما پس از بارش‌های سیل‌آسای سال 1398، بارش‌های زمستانی امسال و سال‌های گذشته هم نتوانست آق‌گل را سیراب کند و این پدیده زیبای طبیعی همچنان تشنه است.

تالاب طبیعی و فصلی آق‌گل در محدوده مرزی استان‌های همدان و مرکزی و به فاصله 30 کیلومتری شمال شرقی ملایر و دو کیلومتری جنوب شرقی اسلامشهر آق‌گل در شهرستان ملایر و 18 کیلومتری شمال غربی خنداب در استان مرکزی و یک کیلومتری جنوب غربی روستای قاسم‌آباد در استان مرکزی واقع شده و در میان 6 حوضه آبریز اصلی کشور در حوضه آبریز فلات مرکزی و در حوضه آبریز فرعی دریاچه نمک و زیرحوضه فرعی کمیجان و زیرحوضه رودخانه قره‌چای که تأمین‌کننده اصلی حق‌آبه تالاب بوده، قرار گرفته است.

تالاب آق‌گل یک دریاچه فصلی آب شیرین است که در محدوده دشت سیلابی کم‌شیب واقع شده، آق‌گل نسبتاً مسطح است و پست‌ترین نقطه آن دارای ارتفاعی حدود یک‌هزار و 640 متر از سطح دریا بوده؛ فصول آبگیری تالاب آق‌گل بسته به میزان بارندگی سالانه از اواخر آذرماه آغاز می‌شود و تا اواسط خردادماه هر سال پایان می‌پذیرد، به‌طوری‌که عمق آب تالاب از صفر تا یک متر متغیر است و وسعت آن در سال‌ها و ماه‌های پُرآبی به حدود 15 کیلومتر مربع هم می‌رسد و با پیشروی آب در قسمت‌های میانی، جزیره‌هایی به ارتفاع 6 متر نیز ظاهر می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81545