شناسه خبر:81556
1403/2/2 08:13:15

سپهرغرب، گروه - زهره پوروهابی :

ازجمله سجایای اخلاقی، عفت و حیا هستند که باعث خویشتن‌داری فرد در برابر هر آن‌چیزی که با شأن و کرامت او تعارض دارد، می‌شود؛ درواقع عفاف و حیا که یکی از مصادیق آن در قالب نوع پوشش تجلی می‌یابد و چارچوب‌هایی که در پوشش اجتماعی چه برای آقایان و چه برای خانم‌ها درنظر گرفته شده است، حتی در جوامع لائیک نیز جهت سلامت ارتباطی در جامعه و تعامل انسانی افراد در محیط‌های عمومی، مد نظر بوده؛ حال هرچه قدر این دو ویژگی متعالی انسان دستخوش تغییر یا تضعیف قرار گیرد، روح جامعه انسانی بیشتر آسیب‌ دیده و زودتر به باتلاق فساد و ولنگاری اخلاقی فرو می‌رود. درست آن چیزی که در بسیاری از جوامع غربی شاهد هستیم؛ متأسفانه نخستین نهادی که در جامعه از این همه‌گیری هولناک خیلی زود آسیب می‌بیند، خانواده است، چون پایه‌های خانواده بر پایه تعهد اخلاقی و قانونی یک زن و مرد به هم شکل می‌گیرد و این تعهد همان رازی است که عفت و حیا همچون سپر دفاعی از آن حمایت می‌‌کند تا خانواده در فضایی آرام به حیات خود ادامه داده و نسل سالم و مهذب تربیت کند.
در واقع باید گفت تأکید بر رعایت عفاف و حجاب برای حفظ سلامت اجتماع است تا فرزندان ما بتوانند در فضایی انسانی و به دور از نشانه‌های شهوت‌انگیز به تعالی خود و جامعه بپردازند، اما به‌راستی چگونه می‌توان از سبک زندگی عفیفانه در برابر حملات شبانه‌روزی شیاطین حفاظت کرد؟

با توجه به ناکامی دشمن در به بار نشاندن اهداف خود در حوزه‌های نظامی و دیپلماتیک اینک عرصه اقتصاد و فرهنگ است که میدان خباثت آن‌ها شده؛ در حوزه فرهنگ نیز بیش از هر موضوعی به کم‌رنگ کردن حیا در میان مردم و ایجاد تعارض در جامعه با اصل حجاب توجه شده است که درواقع باید گفت این‌بار دشمن سلامت خانواده‌های ایرانی را هدف قرار داده که برای دفاع از جامعه همه ما اعم از مردم و مسئولان باید پای کار بیاییم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان برای پرداختن به مسئله عفاف و حجاب بر روش اقناعی تأکید کردند که بیش از هرکس این مهم وظیفه نخبگان است؛ مردم و نخبگان در این‌روزها بیش از هر زمان دیگری باید برای دفاع از قوانین حیات‌بخش اسلام کمر همت محکم کنند و از هر فرصتی برای اقناع دوستان و نزدیکان (هرکس به فراخور دایره نفوذ خود) عمل کنند.

در این میان قطعاً برخی مسئولان به‌ویژه حضرات حوزه فرهنگ که از دهه 70 به این سو در خواب مطلق به‌سر می‌برند نیز اگر شد، قانون عفاف و حجاب بخش مأموریت‌های نهاد خود را خوانده و براساس آن عمل کنند! باشد که در روز رستاخیز همه ما بتوانیم پاسخگوی خداوند باشیم.

شناسه خبر 81556