شناسه خبر:81584
1403/2/2 23:16:57
مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست:

هوش مصنوعی به کمک مدیریت پسماند می‌آید

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: تصمیم داریم از هوش مصنوعی در مدیریت پسماند استفاده کنیم و برای این منظور پروژه‌ای را تعریف کردیم.

مهدی خادم ثامنی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته زمین پاک (٣تا ٩ اردیبهشت) با اشاره به اینکه حجم زیادی از پسماند را پلاستیک تشکیل می‌دهد، افزود: قانون مدیریت پسماند و نحوه توزیع کیسه‌های پلاستیکی را در کشور داریم که وظیفه نظارت بر آن بر عهده وزارت صنعت است اما تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد در هفته زمین پاک این قانون اجرا شود اگر به نتیجه نرسیم مجبور می‌شویم قانونی ورود کنیم و از قوه قضائیه کمک بگیریم. البته فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای اعلام آمادگی کردند تا از توزیع کیسه‌های پلاستیکی خودداری کنند اما نگران ریزش مشتری هستند بنابراین تأکید دارند همه فروشگاه با هم اجرا کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعریف پنج نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند گفت: از میان آن‌ها پسماندهای صنعتی ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

خادم‌ثامنی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی قانون کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی گفت: در این آیین‌نامه استاندارد کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر را تدوین و تصویب کردیم.

وی ادامه داد: با فرودگاه‌ها و شهرداری‌ها همچنین مدیران کل محیط زیست استان‌ها برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها جهت اجرای این آیین‌نامه رایزنی کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: چون قانون مدیریت پسماند وجود دارد بنابراین اگر اجرا نشود دلسردکننده است از این رو در صورت عدم اجرا از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی کمک خواهیم گرفت تا اجرایی شود.

خادم‌ثامنی گفت: هر کیسه پلاستیکی حدود پنج تا 6 گرم وزن دارد حالا اگر هر انبار روزانه دو تا سه کیسه پلاستیکی استفاده کند چند صد تن پلاستیک استفاده خواهد شد که آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشورهای زیادی ممنوع شده، گفت: قانون عدم توزیع کیسه‌های پلاستیکی در کشور‌های اطراف مانند پاکستان نیز تصویب شده همچنین در بنگلادش ١٠ سال است که ممنوع شده، در مجموع از ١٨٠ کشور بیش از ١5٠ کشور این قانون را دارند.

همچنین رئیس اداره محیط زیست شهر تهران گفت: سال ١4٠٠ حدود پنج هزار و ١١٧ تن، ١4٠١ حدود پنج هزار و ١١6 تن و سال ١4٠٢ حدود پنج هزار و 46٣ تن پسماند عادی در کلان‌شهر تهران روزانه جمع‌آوری شده است.

علیرضا رحمتی افزود: یکی از معضلات اصلی شهر تهران پسماندهای ویژه است که سال گذشته ٨٢٨ مورد دریافت پسماند ویژه صنعتی داشتیم.

وی گفت: در کلان‌شهر تهران ١٧٠ بیمارستان و هفت هزار مرکز کوچک درمانی وجود دارد که بر این اساس روزانه ٢٠٠ تا ٢5٠ تن پسماند پزشکی در تهران تولید می‌شود که مدیریت آن‌ها جزو برنامه ما است.

وی افزود: پسماند کشاورزی هم در 6 ماهه دوم شامل شاخ و برگ درختان می‌شود که معمولاً سوزانده می‌شود و با شهرداری هماهنگ کردیم که امسال این اتفاق نیفتد و به روش دیگری مدیریت شود.

این مسئول گفت: در سطح شهر تهران واحدهای غیرمجاز جمع‌آوری پسماند زیاد داریم به عنوان مثال سال گذشته در منطقه هرندی ٢٧ واحد غیرمجاز را جمع‌آوری کردیم، برای مکان دفن پسماند در خلازیر هم برنامه ویژه‌ای داریم.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81584