شناسه خبر:81598
1403/2/2 13:54:47

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، از تولید سالانه 50 میلیون متر مکعب پساب از خروجی تصفیه‌خانه‌های این استان خبر داد.

«حشمت‌اله عباسی» روز یکشنبه افزود: این میزان پساب، فرصتی ارزنده در زمینه بازچرخانی آب در صنایع استان به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: استفاده از پساب در سال‌های اخیر در کشور مورد توجه قرارگرفته و نقطه عطف آن موضوع بازچرخانی پساب در لایحه بودجه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: این مهم با پیگیری‌های دولت و وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته و در ماه گذشته از 2 قرارداد با موضوع سرمایه‌گذاری صنعت در باز چرخانی آب رونمایی شد.

عباسی، با اشاره به انعقاد قرارداد واگذاری پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای شازند،آستانه و مهاجران به صنایع استان افزود: این پروژه با سرمایه‌گذاری 30 هزار میلیارد ریال شامل تکمیل تاسیسات فاضلاب در شازند، آستانه و انتقال و بازچرخانی پساب فاضلاب تصفیه‌خانه مهاجران است.

وی بیان کرد: شرکت پتروشیمی شازند د پپروژه بازچرخانی پساب، ٥٦کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، ٤٦ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب، اصلاح سه هزار و 443 فقره انشعاب فاضلاب و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت 9 هزار و 490 مترمکعب در شبانه روز در شهر مهاجران و پالایشگاه امام خمینی (ره)شازند را نیز با اجرای ٤٨کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب را در برنامه خود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: نصب ١٠ هزار انشعاب فاضلاب با همکاری مشترکین هر 2 شهر، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت هفت هزار و 200 مترمکعب در شبانه روز در شهرهای شازند و آستانه در دستور کار قرار دارد.

عباسی، آزاد کردن آب آشامیدنی از صنایع بزرگ استان را یکی از مهمترین مزایای این طرح عنوان کرد و افزود: با انتقال آب آشامیدنی صنایع به شهرهای مجاور، مشکل کم آبی کاهش پیدا می‌کند.

وی، عملیات تصفیه فاضلاب را شامل تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمایی عنوان کرد که با فرآیندهای مختلف انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: برای حصول اطمینان از رعایت حدود ابلاغی در استاندارها، پایش‌های دوره‌ای و مستمر کیفی پساب خروجی انجام می‌شود.

عباسی به کاهش بارندگی و تنش‌های آبی پیش روی استان در تابستان اشاره کرد و افزود: با جابجایی تخصیص آب مصرفی صنایع استان با پساب و استفاده از این آب در بخش آشامیدنی، پایداری شبکه آب شرب شهری استان تضمین می‌شود.

آب مورد نیاز استان مرکزی از 726 حلقه چاه، 42 رشته چشمه و 26 رشته قنات تامین می‌شود و در بخش شهری 337 هزار مشترک و در روستاها 169 هزار مشترک وجود دارد.

شناسه خبر 81598