شناسه خبر:81602
1403/2/2 14:40:43

نخستین کارگزاری صدور شناسنامه فرش کُردی به همت شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان با حضور جمعی از مسئولان و تولیدکنندگان فرش دستباف در استان افتتاح شد.

ایجاد خانه خلاق فرش، ثبت برند جهانی فرش سنندج و بیجار و راه‌اندازی کارگزاری صدور شناسنامه فرش ازجمله برنامه‌های خوش فرش در استان کردستان است که روز یکشنبه با افتتاح کارگزاری صدور شناسنامه فرش کردی، این سه برنامه مهم از سال گذشته تاکنون محقق شده است.

خوشه فرش در کردستان با حمایت و همت شرکت شهرک‌های صنعتی استان از ابتدای سال 1400 شکل گرفت و فعالیت‌های آن آغاز شد و تاکنون اقدامات ارزنده‌ای در راستای ارتقای جایگاه فرش دستباف کُردی انجام شده است.

یکی از دستاوردهای این خوشه صنعتی در استان ایجاد مرکز شماره‌گذاری صدور شناسنامه فرش دستباف کردستان است که با شناسنامه‌دار شدن فرش اصالت آن مشخص و تأیید می‌شود. این شناسنامه حاوی نام بافنده، نوع مواد اولیه و نوع رنگ‌های به‌کاررفته در آن اعم از گیاهی و یا شیمیایی است.

درصورت سرقت فرش دارای شناسنامه به‌دلیل داشتن سند و کد پیگیری به‌سرعت قابل شناسایی در داخل و خارج از کشور است و از دیگر مزیت‌های این اقدام مهم ممانعت از فروش فرش‌های تقلبی به‌جای اصلی است.

* تأیید اصالت فرش دستباف کردستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در افتتاحیه این کارگزاری در سنندج با اشاره به اینکه خوشه صنعتی یکی از مدل‌های توسعه صنعتی در دنیا است، اظهار کرد: خوشه صنعتی فرش در سه سال گذشته با همکاری ادارات متولی موفق به کسب دستاوردهای ارزشمندی برای استان شده است.

حمیدرضا امانی اظهار کرد: ثبت جهانی برند فرش سنندج و بیجار و گردآوری و چاپ طرح‌های قدیمی و اصیل فرش دستباف سنندج در قالب کتاب ازجمله دستاوردهای این خوشه در سال 1402 بوده است و امسال هم شاهد راه‌اندازی کارگزاری صدور شناسنامه فرش کُردی در استان هستیم.

وی با اشاره به اینکه 17 دفتر کارگزاری صدور شناسنامه فرش در ایران وجود دارد، بیان کرد: کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف در کردستان ویژه غرب کشور است و شناسنامه فرش‌های تولیدی در استان‌های غربی در این کارگزاری تأیید و صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان بیان کرد: ازجمله مهم‌ترین مزایای صدور شناسنامه فرش تأیید اصالت آن است و این‌گونه خریدوفروش آن در بازارهای داخلی و جهانی هم با حفظ اصالت آن انجام خواهد شد.

* برگزاری جشنواره ملی فرش دستباف در استان

پیاده‌سازی هر خوشه سه سال زمان می‌برد و یک‌سال هم قابل تمدید است و بعد از این زمان عامل خوشه از فرآیند خارج می‌شود و وظایف خود را به یکی از نهادها همچون تشکل یا انجمنی واگذار می‌کند تا به‌صورت شبکه هماهنگ یا فراگیر وظایف عامل خوشه را ادامه دهند.

به گفته معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان امسال سال خروج خوشه فرش استان است و براساس تصمیم‌گیری‌های گرفته‌شده تمدید نخواهد شد و ساختار جایگزین آن یعنی تشکل هماهنگ‌کننده که شامل خانه خلاق و کارگزاری صدور شناسنامه فرش است، فعالیت‌ها و کارها و برنامه‌های مربوطه را با حمایت این شرکت دنبال خواهد کرد.

علی رجبی در حاشیه افتتاح این کارگزاری اظهار کرد: از ابتدای تشکیل خوشه فرش تاکنون ارائه دو هزار نفرساعت آموزش، برگزاری تور خارجی و حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی با حمایت مالی این شرکت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی از حوزه فرش همچنان استمرار دارد، افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده امسال جشنواره ملی فرش دستباف را در استان برگزار می‌کنیم.

کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف کردستان در ساختمان کلینیک کسب‌وکار کردستان واقع در شهرک صنعتی سنندج یک واقع شده است.

* تلاش برای صادرات فرش دستباف کردستان به عراق و اروپا درحال انجام است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: صادرات فرش دستباف استان به اقلیم کردستان عراق و در ادامه آن کشورهای اروپایی، ازجمله برنامه‌هایی است که تاکنون در این راستا نشست‌هایی با طرف مقابل داشته‌ایم و امیدواریم شاهد تحقق آن باشیم.

علی نوری اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در تولید فرش دستباف در استان، نگاه ویژه‌ای هم نسبت به رونق و توسعه این هنر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه افزون‌بر 90 هزار بافنده فرش دستباف در این استان فعالیت می‌کنند، افزود: سالانه 200 هزار متر مربع فرش دستباف در استان تولید می‌شود و این بیانگر ظرفیت تولید این کالای ارزشمند در این منطقه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: تاکنون اقدامات مطلوبی همچون ثبت جهانی برند فرش‌های سنندج و بیجار و ایجاد مرکز صدور شناسنامه فرش دستباف در استان انجام شده است.

نوری به جایگاه فرش دستباف در دهه 90 نه‌تنها در کردستان بلکه کل کشور اشاره کرد و گفت: در آن سال‌ها بیش از 500 میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام می‌شود که به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی این میزان به کمتر از 40 میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای دسته دوم و سوم صنعت فرش بیشترین صادرات این کالای گران‌بها را انجام می‌دهند، بیان کرد: باید با اولویت‌سنجی تلاش کنیم جایگاه از‌دست‌رفته این صنعت را در استان بازگردانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: با مسئولان اقلیم کردستان عراق در نشست‌هایی که داشته‌ایم پیرامون صادرات فرش دستباف از اقلیم به کشورهای اروپایی مذاکراتی انجام دادیم و توافق‌نامه‌ای هم با کمیته امداد کشور مبنی بر صادرات این محصول امضا شده است.

نوری افزود: افزون‌بر پیگیری مسائل مربوط به صادرات فرش دستباف باید برگزاری نشست‌های تخصصی و همایش‌های بین‌المللی و ملی را دستور کار قرار دهیم تا استان از بی‌تحرکی در صنعت فرش خارج شود.

* تولید صادرات‌محور فرش دستباف

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه هنرصنعت فرش دستباف یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان است، اظهار کرد: تولید صادرات‌محور فرش دستباف ازجمله برنامه‌های استان است.

بختیار خلیقی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه مذکور نیاز به صدور شناسنامه فرش دستباف داشتیم که این مهم هم امروز با افتتاح کارگزاری مربوطه شکل گرفت.

وی اضافه کرد: کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف در راستای حمایت از فعالان اقتصادی حوزه فرش و هنرمندان این عرصه در استان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر کالایی که در کشور تولید می‌شود باید دارای کد رهگیری باشد، یادآور شد: از امروز مجوز صدور شناسنامه برای کارگزاری فرش دستباف در استان صادر شده است و این مرکز ظرفیت زیر پوشش قرار دادن غرب کشور را هم دارد.

خلیقی با بیان اینکه با افتتاح این مرکز به‌راحتی صحت اصالت فرش دستباف تأیید می‌شود، بیان کرد: درحال حاضر 50 هزار نفر از بافندگان فرش استان در تشکل‌های فرش دستباف ثبت‌نام کردند و عضویت دارند.

کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف کردستان در ساختمان کلینیک کسب‌وکار کردستان واقع در شهرک صنعتی سنندج یک واقع شده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81602