شناسه خبر:81675
1403/2/3 17:15:40
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار اعلام کرد:

کشت موفقیت‌آمیز موسیر و گیاهان دارویی در سامانه‌های عشایری و مراتع بهار

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از اجرای موفقیت‌آمیز 234 هکتار کشت موسیر و گیاهان دارویی در مراتع این شهرستان طی سال گذشته خبر داد.

مهدی محمدی اظهار کرد: در پاییز سال گذشته به‌منظور اصلاح و احیای مراتع، افزون‌بر 234 هکتار عملیات بیولوژیک در قالب کشت موسیر و گیاهان دارویی در مراتع سطح شهرستان بهار با مشارکت مردمی در سه سامانه عشایری وهنان، حیدره قاضی‌خانی، فسیجان و نیز در مراتع روستاهای چایان، فسیجان، همه‌کسی، آقبلاق و لتگاه و برخی دیگر از مراتع روستاها اجرا شد.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح علاوه‌بر کشت موسیر، گیاهان دارویی و خوراکی مختلفی نیز ازجمله ختمی و کنگر نیز با مشارکت مردم کشت شد، افزود: خوشبختانه این طرح موفقیت‌آمیز بوده و موسیرهای کشت‌شده روییده‌اند، اما فعلاً برای مدت دو سال این مراتع قرق هستند و امکان برداشت و نیز ورود دام را ندارند.

محمدی با بیان اینکه موسیر بعد از کشت تا دو سال به‌علت ریز بودن غده پیازچه آن قابل برداشت نیست، تصریح کرد: بعد از دو سال برداشت از این مراتع امکان‌پذیر بوده و افراد محلی می‌توانند برای مصرف روزانه خانگی از این گیاهان دارویی مانند سایر مراتع سطح شهرستان برداشت کنند.

وی با اشاره به فصل بهار و رویش گیاهان دارویی و خوراکی در سطح مراتع و عرصه‌های ملی، اظهار کرد: برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه‌های ملی این شهرستان به‌صورت صنعتی و اقتصادی ممنوع است؛ البته برداشت گیاهان دارویی در اندازه مصرف خانگی و به‌صورت سنتی (به مقدار کم) در سطح مراتع مجاز بوده و اشکالی ندارد.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81675