شناسه خبر:81698
1403/2/4 16:39:03

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان پاوه عدم توسعه راه‌ها، کمبود سرویس‌های بهداشتی و نبود پارکینگ را سه مشکل اصلی روستاهای گردشگری در پاوه برشمرد.

هادی شریفی  با اشاره به تعدد روستاهای گردشگری در این شهرستان، اظهار کرد: طبیعت بکر و چشم نواز، رودخانه ها و سراب های فراوان و وجود خانه هایی پلکانی در بافتی اصیل و سنتی باعث شده تا هرساله گردشگران زیادی از سراسر کشور از روستاهای گردشگری پاوه بازدید کنند. 

وی با بیان اینکه اکثر روستاهای پاوه قابلیت ها و ظرفیت های بسیاری دارند که می تواند آنها را در سطح جهانی مطرح  کند، افزود: در این شهرستان حدود ۲۰ روستا وجود دارد که به واسطه زیبای های خود به مقصد گردشگران تبدیل شده اند و مردم روستا از این محل درآمدزایی می کنند. 

رئیس میراث فرهنگی پاوه تاکید کرد: با وجود جاذبه های فراوان گردشگری روستایی در پاوه و انبوه گردشگرانی که در تعطیلات به این شهرستان سفر می کنند، متاسفانه روستاهای پاوه مشکلاتی هم دارند که باعث شده نتوانند جزو روستاهای کاندیدای ثبت جهانی شدن قرار بگیرند. 

وی از عدم توسعه زیرساخت های جاده ای، کمبود سرویس های بهداشتی و نبود پارکینگ به عنوان مهمترین مشکلات روستاهای گردشگری پاوه نام برد و افزود: شرایط کوهستانی منطقه باعث شده تا اکثر روستاهای این شهرستان جاده های باریکی داشته باشند که در ایام تعطیل به دلیل ورود حجم بالای خودروها به آنها با ترافیک شدیدی مواجه می شوند. 

شریفی خاطرنشان کرد: این مشکل در برخی از روستاها مانند داریان، هجیج، شرکان و زردویی که گردشگران زیادی را می پذیرند، بیشتر دیده می شود، لذا مسئولین باید برای توسعه راه‌های جاده‌ای در این روستاها چاره اندیشی کنند. 

وی نبود پارکینگ را یکی دیگر از معضلات روستاهای گردشگری اورامانات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تنها هجیج یک پارکینگ دارد که آن هم باتوجه به آمار بالای گردشگران و مسافران اصلا جوابگو نیست. سایر روستاهای گردشگری شهرستان هم فاقد پارکینگ هستند که این موضوع برای گردشگرانی که به آنها سفر می کنند، مشکل ساز است. 

رئیس میراث فرهنگی پاوه به کمبود سرویس های بهداشتی در روستاهای گردشگری منطقه هم اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه در همه روستاهای گردشگری شهرستان سرویس های بهداشتی فعال است، اما کافی نیست و باید افزایش پیدا کند. 

شریفی به وضعیت اماکن اقامتی موجود در روستاهای گردشگرپذیر شهرستان اشاره و عنوان کرد: در اکثر روستاهای گردشگری این شهرستان، وضعیت زیرساخت های اقامتی مناسب است، بگونه ای که هم اقامتگاه های بوم گردی و هم خانه مسافرهای زیادی در آنها فعال هستند. 

وی در خصوص ساخت و سازهایی که در روستاهای شهرستان انجام شده و بافت سنتی روستا را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده نیز گفت: قبول داریم که در طول دهه گذشته به واسطه ساخت و سازهایی که در برخی از روستاها شکل گرفته، معماری سنتی روستاها تاحدودی کمرنگ شده است. دستگاه های متولی برای اینکه این معماری حفظ شود، باید مشوق هایی را در نظر می گرفتند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده، با این وجود کماکان معماری بومی در این روستاها غلبه دارد. 

رئیس میراث فرهنگی پاوه با بیان اینکه برخی از روستاها همچون شرکان بافت اصیل خود را حفظ کرده اند که می تواند یک امتیاز بزرگ برای ثبت جهانی شدن آنها باشد، افزود: همچنین هجیج، زردویی و خانقاه و بسیاری دیگر از روستاهای این منطقه به واسطه ویژگی ها و ظرفیت های منحصربفردی که دارند، می توانند در فهرست روستاهای کاندیدای ثبت جهانی شدن قرار بگیرند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهرستان پاوه به دلیل وجود روستاهای گردشگری فراوانی که دارد، باید مورد توجه ویژه بیشتر مسئولین استانی قرار گیرد تا در آینده حداقل یک کاندیدای ثبت جهانی شدن را در این شهرستان داشته باشیم. 

شریفی یادآور شد: لازمه رفع مشکلات این روستاها، تخصیص اعتبارات مناسب به آنها است، چراکه در حال حاضر میزان اعتباراتی که به این روستاها  می دهند ناچیز است و باید افزایش پیدا کند. 

شناسه خبر 81698