شناسه خبر:81749
1403/2/5 15:57:00

شهردار همدان با اشاره به ساخت دو پارک فرامنطقه‌ای در سد اکباتان و فخرآباد از سرمایه‌گذاری 80 میلیون یورویی در حوزه مدیریت پسماند همدان خبر داد.

سیدمسعود حسینی ظهر روز چهارشنبه در آیین اختتامیه یازدهمین مسابقه بزرگ دانش‌آموزی در هفته جهانی «زمین پاک» در سازمان مدیریت پسماند شهرداری با بیان اینکه موضوع محیط‌زیست و زمین پاک مهم است، اظهار کرد: باید زیست امروز را برای آیندگان محافظت کنیم تا زیست بهتری برای تمام بشریت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه همدان جزء شهرهای خوب و تمیز است و جزء شهرهای خوب هم باقی خواهد ماند، افزود: اخیراً در سازمان شهرداری‌ها حضور داشتیم و به دنبال جذب بودجه‌ای بودیم که گفتند که اگر شهرتان آلوده نباشد، بودجه‌ای را تخصیص نمی‌دهیم و طبق آماری که گرفته شد، متوجه شدیم خوشبختانه شهر همدان آلوده نیست و ازلحاظ مؤلفه‌های موجود به ما پولی تعلق نگرفت؛ برای نخستین‌بار خوشحال شدیم بودجه‌ای در بین شهرهای کشور به همدان تخصیص داده نشد.

شهردار همدان با اشاره به اینکه باید مراقب بود تا شرایط موجود بهبود یابد و نقاط قوت تقویت شود، گفت: در شهرداری با همراهی و همکاری شورای اسلامی شهر و سیاست‌گذاری‌های موجود روی هوای پاک حساسیت خاصی داریم.

وی توجه به راه‌اندازی پایگاه سنجش کیفی آلودگی هوا را یکی از این سیاست‌ها برشمرد و افزود: این پایگاه درحال ساخت است و بودجه آن نیز تأمین خواهد شد.

* تشکیل اداره محیط‌زیست در شهرداری همدان

این مقام مسئول با بیان اینکه تشکیل اداره محیط‌زیست در شهرداری همدان نشان از نگاه مدیران شهرداری و خدمات شهری به مسئله محیط‌زیست دارد، ابراز کرد: موضوع محیط‌زیست برای شهرداری همدان اهمیت دارد و در این راستا براساس بودجه چهار هزار و 400 میلیارد تومانی امسال، پروژه‌هایی مرتبط با این موضوع لحاظ شده است.

حسینی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، خرید اتوبوس و ون و دیگر موضوعات ترافیکی جزء دغدغه‌مندی‌هایی است که به سمت حفظ محیط‌زیست و هوای خاک خواهیم رفت، گفت: اقدامات شهرداری رویکرد دانش‌محور داشته که برای نمونه برف‌روبی سال گذشته در این راستا تعریف شد.

وی با بیان اینکه در برف‌روبی سال گذشته مشارکت جدی با دانشگاه داشتیم و بعد از سال‌ها که به‌عنوان دغدغه بود از علم دانشگاه در حوزه‌های اجرایی استفاده کردیم، افزود: البته شروع کار بود و کامل هم اجرایی نشد، اما بازخوردهای خوبی داشت و در این راستا مصرف شن و ماسه بسیار کاهش یافت و محلول‌پاشی با روش علمی استفاده از نمک را کاهش داد.

* افزایش 51 درصدی خرید اتوبوس

شهردار همدان از نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی طی دو سال اخیر خبر داد و گفت: در این مدت 51 درصد افزایش اتوبوس داشتیم که یا خرید 12 دستگاه اتوبوس نو بود و یا نوسازی و تعمیرات این وسایل نقلیه عمومی انجام شد که رضایمندی شهروندان را نیز به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه امسال 200 میلیارد تومان حداقل اوراق مشارکت نقد می‌کنیم که خرید بیشتر ناوگان اتوبوسرانی را داشته باشیم، اضافه کرد: در کنار آن اقدام بعدی این بوده که در بین شهرداری‌های کشور، همدان بیشترین کمک بلاعوض را برای نوسازی ون‌ها اختصاص داده که ما سه سال اقساط رانندگان ون را پرداخت می‌کنیم تا ترغیب شوند به سمت نوسازی بروند که البته وزارت کشور باید تخصیص دهد.

حسینی به نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش 75 میلیون تومان به‌صورت کمک به رانندگان دادیم که تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند و بازپرداخت داشته باشند و به نوسازی خودروهای خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر 300 تاکسی را نوسازی کردیم، افزود: حواله 110 تاکسی صادر شده و به حمل‌ونقل اضافه می‌شود و مشکل مالی آن را هم حل کردیم که اتفاق خوبی رقم می‌خورد و در سطح شهر در حوزه هوای پاک تأثیر خواهد داشت.

شهردار همدان با اشاره به ساخت دو پارک فرامنطقه‌ای در سد اکباتان و پارک ولایت در فخرآباد جاده حیدره، گفت: شهرداری هم زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و هم آمادگی جذب سرمایه‌گذار را خواهد داشت.

وی به تملک پارک قانطور در کنار سایت پسماند اشاره کرد و افزود: تقریباً 50 درصد آن تملک شده و 50 درصد دیگر نیز تملک شود، یک پارک 12 هکتاری را احداث خواهیم که به‌عنوان بهترین و بزرگ‌ترین پارک در سطح شهر بعد از لوناپارک خواهد بود.

حسینی از مذاکرات صورت‌گرفته درخصوص سرمایه‌گذاری در حوزه پسماند سخن گفت و اظهار کرد: با جلساتی که در استانداری تشکیل شده، یک شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده که یک ساعت قبل اعلام شد تفاهم‌نامه آماده امضا است.

وی از سرمایه‌گذاری 80 میلیون یورویی در حوزه پسماند خبر و ادامه داد: حوزه پسماند آماده سرمایه‌گذاری است تا اقدام مؤثر و زیرساختی صورت ‌گیرد.

شهردار همدان گفت: اصلاح سیستم آبیاری فضای سبز اقدام مؤثر و اساسی بوده که به‌عنوان یکی از سیاست‌های شورای اسلامی شهر مطرح شد و شهرداری هم اهتمام ویژه داشت و تقریباً 50 درصد کار انجام شده و به سمت مکانیزه کردن حرکت می‌کنیم.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 81749