شناسه خبر:82057
1403/2/12 16:19:21

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن مکانیکی و الکتریکی است.

حمید عادلی در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران‌اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد اقدام به صادرات کالاها کنیم؛ چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در 40 سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را 36 برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درب‌های باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به‌طوری که چین در 2023 رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد 240 میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیر نفتی ایران سال گذشته 49 میلیارد دلار بوده که 14 میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و 18 میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین نخستین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشور ما عراق است؛ چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارها با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین 5 تا 10 نوامبر (15 تا 20 آبان‌ماه) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. این نمایشگاه از سال 2018 به دستور رئیس‌جمهور وقت چین هرساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود؛ دفاتر بین‌المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارند و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه 30 شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند، گفت: چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند؛ باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 82057