شناسه خبر:85910
1403/6/3 13:44:19
امام‌جمعه موقت همدان مطرح کرد:

زیارت اربعین، نشانه اهل ایمان

امام‌جمعه موقت همدان گفت: زیارت اربعین، نشانه اهل ایمان است؛ این موضوع در کلام نورانی حضرت عسکری آمده و هرکس از دور و نزدیک زیارت اربعین را بخواند، در ردیف اهل ایمان قرار می‌گیرد.

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار :

اعتبار اربعین امام حسین (ع) از قدیم‌الایام میان شیعیان و در تقویم تاریخی وفاداران به امام حسین (ع) شناخته‌شده بوده و روز 20 صفر زمانی است که حرم امام حسین (ع) یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و البته همان روزی است که جابربن‌عبدالله‌بن‌انصاری، صحابی رسول خدا (ص)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر امام حسین (ع) بشتابد. در این روز زیارت امام حسین (ع) و خواندن زیارت اربعین که از امام عسکری (ع) روایت شده، مستحب است.
مهم‌ترین نکته درباره اربعین، روایت امام عسکری (ع) است. حضرت در روایتی که در منابع مختلف از ایشان نقل شده، فرموده‌اند «نشانه‌های مؤمن پنج چیز است؛ خواندن 51 رکعت نماز، زیارت اربعین، انگشتری در دست راست، صورت بر خاک نهادن و بلند خواندن بسم‌الله در نماز». این حدیث تنها مدرک معتبری است که جدای از خود زیارت اربعین که در منابع دعایی آمده، به اربعین امام حسین (ع) و بزرگداشت آن روز تصریح کرده است. متن زیارت اربعین هم از سوی آن حضرات معصومین انشاء شده و با داشتن مضامین عالی، شیعیان را از زیارت آن حضرت در این روز برخوردار می‌کند.

با ذکر این مقدمه آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت‌وگوی خبرنگار گروه خبری سپهر با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جوادی، امام‌جمعه موقت همدان و از اساتید حوزه علمیه درخصوص زیارت اربعین است؛ تبیین این حرکت عظیم معنوی و روحی از سوی زائران حضرت و البته نگاهی به کسانی که توفیق تشرف به آستان شریف را نداشته‌اند و اینکه چگونه می‌توانند از راه دور از فیوضات حضرت اباعبدالله (ع) بهره‌مند شوند.

* حسین خون خود را در راه هدایت ما به خدا اعطا کرد

امام‌جمعه موقت همدان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه زیارت اربعین در کلام ائمه بزرگوار ما بسیار مورد توجه و تأکید بوده است، عنوان کرد: در بیانی از امام صادق علیه‌السلام آمده است که فرمود خدایا امام حسین علیه‌السلام خون قلبش را در راه تو داد و هدفش این بود که بندگانت را از جهالت و نادانی و ضلالت و گمراهی برهاند، پس اگر از امام صادق علیه‌السلام سؤال کنید که آقا چرا امام حسین علیه‌السلام و یارانش به شهادت رسیدند، پاسخ خواهند داد برای هدایت انسان‌هایی که در دامن جهل گرفتار شده بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جوادی خاطرنشان کرد: جایگاه حسین علیه‌السلام نزد خداوند والا است؛ چون از تمام دارایی خود در راه خدا گذشت و حتی دختر، خواهر، پسر و خاندان خود را نیز در این مسیر همراه کرد.

وی تصریح کرد: خوشا به حال زائرانی که در ایام اربعین حسینی توفیق تشرف به حرم سیدالشهدا علیه‌السلام و پیوستن به این دریای خروشان را دارند، آن‌ها می‌توانند مطابق آنچه در کلام بزرگان آمده است، آداب زیارت حضرت را در جوار مزار مطهرش به‌جا آورده و از فیوضات آن بهره‌مند شوند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر هم کسی مثل من توفیق تشرف به کربلا و قرار گرفتن در آن بارگاه نورانی را نداشت، می‌تواند در هر جایی که توانست، دل را نزدیک حضرت کند و بگوید حسین جان راه من دور است و تو را نمی‌بینم، اما تو به من نزدیکی و مرا می‌بینی و سخنانم را می‌شنوی، پس سلام و صلوات خدا بر تو که خود و هستی‌ات را در راه خدای متعال بذل کردی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام، بیان کرد: حضرت در روایتی فرموده‌اند انسان مؤمن پنج نشانه دارد که با داشتن آن‌ها قطعاً مورد توجه این خاندان عزیز است؛ نخستین نشانه این است که در هر شبانه‌روز 51 رکعت نماز اقامه کند؛ (یعنی 17 رکعت نماز واجب روزانه، 11 رکعت نماز شب و 23 رکعت نوافل)، دومین نشانه مؤمن به‌جا آوردن زیارت اربعین اباعبدالله (ع) است و خوشا به حال آنان که از دور و نزدیک زائر آن حضرت هستند، سومین چیزی را که حضرت در نشانه‌های اهل ایمان ذکر می‌کند، این است که انسان مؤمن زیاد پیشانی را به خاک می‌گذارد و سجده ‌می‌کند، چنان که حضرت سجاد علیه‌السلام و دیگر ائمه علیهم‌‌السلام این‌گونه بودند. نشانه چهارم که بسیار هم آسان است، اینکه مؤمن انگشتر را به انگشت دست راست بکند و پنجمین نشانه هم این است که «بسم الله الرحمن الرحیم» را در نمازها بلند بخواند.

وی در ادامه تأکید کرد: با توجه به آنچه در کلام نورانی حضرت عسکری به آن اشاره شده، ببینید زیارت اربعین چقدر متعالی است که هرکس آن را به‌جا بیاورد، در ردیف اهل ایمان قرار می‌گیرد.

امام‌جمعه موقت همدان با این بیان که زیارت حضرت به تفصیل در مفاتیح‌الجنان آمده و زائران و مجاوران حضرت می‌توانند آن را به‌جا بیاورند، اظهار کرد: اگر هم کسی نتوانست آن زیارات را بخواند، دست بر سینه گذاشته و در زیر آسمان بگوید «صلی الله علیک یا اباعبدالله، صلی الله علیک یا اباعبدالله، صلی الله علیک یا اباعبدالله» سه بار این جمله مقدس را که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است، با دلی پاک و خاشع ذکر کند تا در ثواب زیارت اربعین سهیم باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی ابراز کرد: این عمل مختص روز اربعین نیست و می‌توان هر زمانی که دل به یاد حضرت بود، با سلام آن حضرت را یاد کرد و امیدوار باشیم که مورد عنایتش قرار می‌گیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جمع پُرشور و بی‌نظیر زائران حسینی که از اقصی نقاط دنیا خود را به کشتی نجات حسین علیه‌السلام می‌رسانند، اشاره کرد و افزود: ببینید در این راهپیمایی عظیم چه اتفاقی می‌افتد که افراد با نگرش‌های مختلف از تمام کشورهای دنیا با سختی‌های فراوان خود را به کربلا می‌رسانند. از همین ایران عزیز جمعیت بی‌کرانی که شاید حدود 20 میلیون نفر باشند، در این حماسه نقش‌آفرینی می‌کنند. آن‌ها از خانه و کاشانه و سرزمین خود برای عرض ارادت به امام حسین علیه‌السلام حرکت می‌کنند و زائر آن حضرت می‌شوند که شاید در عقول بشری نگنجد.

این کارشناس مسائل دینی و مذهبی ادامه داد: از دیگر سو ما با جمعیت کثیری از عاشقان حسین علیه‌السلام در سرزمین کربلا مواجهیم که فداکارانه به زائران سیدالشهدا (ع) خدمت می‌کنند و فراتر از میزبانی، یک حماسه بزرگ را در دنیای معاصر رقم می‌زنند که تک‌تک قاب‌های آن درس اخلاص و فداکاری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی گفت: این اجتماع عظیم مردمی بی‌مثال است و در حج هم ما با چنین جمعیتی مواجه نیستیم، اما برای حسین علیه‌الصلاه و السلام این جمعیت چنان است که شمارش ندارد و جالب آنکه توسط مردم میزبانی و پذیرایی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به تلاش دشمن برای کم‌رونق کردن این حرکت اثربخش، مردمی و حماسی، اظهار کرد: دشمن می‌خواهد چنین جمعیتی در مسیر امام حسین (ع) نباشد و از هیچ نقشه‌ای فروگذار نمی‌کند. از بی‌اهمیت دادن این حماسه بزرگ تا نفوذ در آن برای پیشبرد اهداف خود؛ بنابراین بایستی مراقب بود و این ارمغانی که جناب جابر انصاری برای ما از زیارت اربعین به‌جا گذاشته را حفظ کرد.

این استاد حوزه علمیه این را هم توضیح داد که نخستین‌بار جناب جابر با غلامش یا رفیقش عطیه یا عطا، به کربلا رفتند، در فرات غسل کردند و آماده زیارت شدند، جابر به غلامش یا آن رفیقش گفت: بیا دست مرا بگیر، من نابینا هستم، مرا به قبر مولایم امام حسین ببر. او گفت مزار حسین (ع) همه خاک است، چطور پیدایش می‌کنی؟ گفت در این مدفن دستت را به خاک فرو کن، در هر جایی که بوی عشق برخاست، یقین دار تربت جانان در آنجا است که همین هم شد و قبر را پیدا کردند، عطا می‌گوید دست جابر را روی قبر گذاشتم، او صدا زد «حبیبی یا حسین، حبیبی یا حسین، حبیبی یا حسین» اما جوابی نشنید. صدا زد ای دوست من چرا جواب دوستت را نمی‌دهی؟ حق داری جواب ندهی، چون بین سر و تنت جدایی افتاده است...

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جوادی با این دعا که خداوند زیارت با معرفت کامل حضرت را در ایام اربعین نصیب همه ما بفرماید و ما را از احیاکنندگان نامش قرار دهد، سخنانش را به پایان برد.

شناسه خبر 85910