شناسه خبر:867
1397/7/4 19:02:20

سپهرغرب، گروه استان‌ها - طاهره ترابی‌مهوش: این روزها حضور موتورسیکلت‌سواران در پیاده‌راه‌های شهر همدان بدون رعایت قوانین از سوی آن‌ها مشکل پررنگی است که علی‌رغم وعده‌های مسئولان مبنی بر آرام‌سازی محیط، همچنان لاینحل باقی مانده و موتورسواران متخلف برای تردد در حریم امن عابران پیاده، مأموران راهنمایی و رانندگی را هم پشت سر می‌گذارند و کمتر قبض جریمه‌ای به‌خاطر این تخلف آن‌ها سیاه می‌شود.
تخلفی که بازی با سلامتی و جان عابران را به همراه دارد و چنان حریم امن رفت‌وآمد پیاده‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده که دیگر مدت‌هاست عابران عادت کرده‌اند با حرکت ناگهانی و عبور شتاب‌زده موتورسیکلت‌ها از کنارشان غافلگیر نشوند.
گاهی فریادی بلند می‌شود و گاه ناسزایی بر لب آمده و نیامده، جدال میان عابران و موتورسواران در پیاده‌راه‌های اکباتان و بوعلی به همین شکل ادامه پیدا می‌کند؛ درست زمانی که مأموران راهنمایی و رانندگی موتورسواران را تنها به دلیل خلاف جهت حرکت کردن، نداشتن کلاه ایمنی و نداشتن زین مجزا برای ترک‌نشین در تقاطع‌هایی نزدیک به همین پیاده‌راه‌های پرکشمکش جریمه می‌کنند و نظارت آن‌ها بر موتورسواران متخلف در پیاده‌راه‌ها آن‌قدر ضعیف است که از تکرار این حرکت خطرساز جلوگیری نمی‌شود. لذا با توجه به افزایش نارضایتی‌ها از سوی شهروندان همدانی و انعکاس آن به دفتر روزنامه سپهرغرب، بر آن شدیم تا با وحید علی‌ضمیر، معاون خدمات شهری شهرداری همدان گفتگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
معاون خدمات شهری همدان با اشاره به اینکه مبادی ورودی کوچه‌های منتهی به پیاده‌راه‌های بوعلی، اکباتان و میدان امام (ره) را در یک مقطع زمانی دارای راه‌بند و اعلام ترافیکی کردیم، گفت: اما از آنجایی که در این معابر مخصوصاً در پیاده‌راه اکباتان بحث حمل‌ونقل بار از طریق چرخ‌دستی و وانت‌بار مطرح بود، مجبور شدیم از بعضی کوچه‌ها موانع را برداریم.
وحید علی‌ضمیر با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از شهروندان موتورسوار نیز از این موقعیت سواستفاده کرده و قوانین را رعایت نمی‌کنند، گفت: از آنجایی که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است، طی چند روز اخیر بازدیدی از منطقه داشته و طرح‌هایی در این خصوص طی هم‌افزایی با همکاران ارائه کرده و به جمع‌بندی رسیدیم.
وی ادامه داد: در راستای حل این معضل و جهت اجرایی کردن طرح‌های فوق در مباحث ترافیکی، از مساعدت پلیس راهور نیز همچون گذشته بهره‌مند خواهیم شد.
علی‌ضمیر با صحه گذاشتن بر معضلاتی که حضور موتورسواران در پیاده‌راه‌های شهر همدان ایجاد کرده‌اند، اذعان کرد: رسیدگی به این مشکل در حال حاضر یکی از اولویت‌های کاری ماست.
مع‌الوصف، این‌گونه است که هدف وسایل نقلیه‌ای مانند موتورسیکلت زیر سؤال می‌رود؛ وسایلی که برای افزایش رفاه و آسایش مردم توسعه یافته‌اند، باعث ایجاد ناهنجاری می‌شوند. چراکه امکانات و شرایط استفاده از آن‌ها، معابر، خیابان‌ها و مکان‌های عمومی همچون پیاده‌راه‌ها با اهداف طراحی‌شده سازگار نیست؛ البته بخشی از این‌گونه کج‌روی‌ها، رفتارها و آسیب‌ها زاییده پس‌افتادگی یا تأخیر فرهنگی است که در کنار نبود برنامه‌ریزی درست در راستای این ایجاد و یا پیش‌بینی بستر‌های مناسب این روزها، بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند.
بنابراین لازم است پیش از اینکه پیاده‌راه‌های همدان به جولانگاه موتورسواران تبدیل شود، فکری برای این معضل بیندیشند؛ لذا معاونت ترافیک شهرداری و پلیس راهور در بین دستگاه‌های اجرایی از نقش پررنگ‌تری برخوردار هستند که البته نباید از معاونت فرهنگی شهرداری در حوزه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی غافل شد. حال آنکه شهروندان همدان نیز به‌عنوان صاحبان اصلی این شهر می‌توانند برای حفظ حقوق یکدیگر دغدغه‌مند باشند. زیرا همان‌گونه که گفته شد، بخشی ازاین مشکلات به سواستفاده برخی از موتورسواران متخلف بازمی‌گردد.

شناسه خبر 867