شناسه خبر:87702
1403/7/29 17:26:00

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: بازرسان این اداره کل به‌منظور تطبیق کالاهای تولیدی با استاندارد و آزمایش آن‌ها، طی نیمه نخست امسال 944 مورد نمونه‌برداری از اقلام تولیدشده در صنایع استان انجام دادند.


امیرمسعود مجیدی روز یکشنبه با بیان اینکه بازرسان این اداره کل به‌منظور تطبیق کالاهای تولیدی با استاندارد و آزمایش آن‌ها طی نیمه نخست امسال 944 مورد نمونه‌برداری از اقلام تولیدشده در صنایع استان انجام دادند، اظهار کرد: 723 مورد بازرسی‌ سرزده در قالب طرح اجرای هماهنگ استانداردهای اجباری‌ (طاها) توسط گروه‌های بازرسی در 6 ماهه نخست امسال انجام شده و بازرسان اعزامی با مراجعه به مراکز عرضه، اقلام بدون نشان استاندارد را از سطح مراکز صنفی شناسایی، فهرست‌برداری و جمع‌آوری می‌کنند.
مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 60 محصول مشمول استاندارد اجباری قرار گرفتند، اظهار کرد: در این مدت تعداد پنج مورد استاندارد تشویقی صادر و 182 پروانه استاندارد اجباری و 17 پروانه استاندارد تشویقی تمدید شد.
مجیدی اظهار کرد: 10 مجوز کاربرد علامت استاندارد اجباری و دو مجوز کاربرد علامت استاندارد تشویقی در استان از ابتدای سال تاکنون صادر شد.
وی با اشاره به اجرای طرح امین در استان همدان، افزود: در این طرح کالاهای دارای نشان استاندارد در سطح بازار خریداری و آزمون و بازرسی آن‌ها انجام می‌شود تا از رعایت الزامات استاندارد اطمینان حاصل شود.
مدیرکل استاندارد استان همدان با بیان اینکه اقدامات خوبی درخصوص استاندارد‌سازی و کیفیت کالا در استان انجام شده است، تصریح کرد: دو آزمایشگاه‌ در استان طی روزهای اخیر راه‌اندازی شد که موفق به کسب گواهینامه استاندارد بین‌المللی ایزو 17025 از مرکز تأیید صلاحیت ملی ایران (NACI) شدند.
* 17 آزمایشگاه در همدان دارای استاندارد بین‌المللی ایزو 17025 هستند
مجیدی ادامه داد: 24 آزمایشگاه در سطح استان با این اداره کل همکاری دارند که 17 آزمایشگاه موفق به کسب استاندارد بین‌المللی ایزو 17025 شدند و نتیجه آزمون این آزمایشگاه‌ها در سایر کشورهای عضو معتبر است و تا پایان سال نیز بقیه آزمایشگاه‌ها این استاندارد را کسب می‌کنند.
* اجرای طرح ملی «سنجش نرخ کیفیت کالا»
وی یادآوری کرد: طرح ملی «سنجش نرخ کیفیت کالا» برای 80 قلم کالا هم‌زمان با سراسر کشور درحال انجام است.
مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: براساس بند 18 ماده هفتم قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان موظف است نسبت به اندازه‌گیری سالانه نرخ رشد کیفیت محصولات اعم از کالا و خدمات با بهره‌گیری از معیارها و شاخص‌های معتبر اقدام کرده و گزارش نتایج حاصل از ارزیابی‌ها را به مراجع ذی‌ربط و جامعه ارائه کند.
مجیدی با بیان اینکه طرح ملی سنجش نرخ کیفیت کالا از مهرماه سال جاری توسط کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران در سراسر کشور اجرایی شده است، ابراز کرد: این طرح در بستر سامانه‌ای هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) اجرا می‌شود تا تجزیه و تحلیل، داده‌کاوی، تجسم داده‌ها، ابزارها و زیرساخت‌های داده و ترکیب به نحو مطلوبی به‌دست آید.
وی ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت را مهم‌ترین هدف اجرای این طرح برشمرد و ادامه داد: وجود شاخص کیفیت در شاخص‌های کلان اقتصاد کشور برای برنامه‌ریزی و راهبردهای کلان کشور، خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، ترغیب و استمرار بر تولید کالا و ارائه خدمات باکیفیت، کمک به تعیین سیاست‌های بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی در زمینه کیفیت و راهنمایی برای انتخاب کالا با شاخص‌های مد نظر مصرف‌کنندگان، از دیگر اهداف طرح سنجش نرخ کیفیت کالا است.
مدیرکل استاندارد استان همدان افزود: سؤالات این طرح به‌صورت برخط از مصرف‌کنندگان پرسیده می‌شود و درنهایت نتایج به اطلاع تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رسد.
مجیدی اظهار کرد: روز جهانی استاندارد امسال با عنوان «استانداردها، مشارکت مردمی، جهش تولید و توسعه اقتصادی» نام‌گذاری شد تا فرصتی برای افزایش آگاهی و درک بهتر نسبت به اهمیت جایگاه نظام استاندارد و لزوم استاندارد‌سازی کالاها، خدمات و فرآیندها در جهت بهبود فضای کسب‌وکار، کیفیت محصولات و سلامت زندگی مردم باشد.
وی یادآوری کرد: نظارت بر ادای حقوق اجتماعی ازجمله حق کیفیت، حق رضایت از خدمات، حق ایمنی، حق سلامت، حق محیط‌زیست سالم و حق کیفیت زندگی، در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
مدیرکل استاندارد استان همدان از مردم خواست هنگام خرید کالا علاوه‌بر توجه به نشان استاندارد، به تاریخ تولید و انقضا و نیز وزن ذکرشده روی بسته‌بندی محصول توجه کنند.
مجیدی اظهار کرد: سامانه 1517 اداره کل استاندارد به‌صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی در زمینه کالاهای غیر استاندارد است و شکایت‌های مردمی در این سامانه ثبت می‌شود و در اسرع وقت برای رسیدگی در اختیار کارشناسان مربوطه قرار خواهد گرفت.

شناسه خبر 87702