شناسه خبر:10595
1398/5/9 08:33:44

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان همدان گفت: براساس اعلام رسمی وزارت مسکن و شهر‌سازی ساخت‌و ساز نقش موثری در ایجاد اشتغال دارد و ساخت هر 65 متر‌مربع مسکن، یک شغل ایجاد می‌کند.

محمدصادق پارسامهر با بیان اینکه در استان همدان 10 هزار و 99 شغل مستقیم و غیر‌ مستقیم ایجاد شده است، اظهار کرد: تعداد پروانه‌های دریافتی مسکن امسال نیز پایان سال مشخص می‌شود، چراکه تخفیف‌های شهرداری پایان سال ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ساخت مسکن معمولاً بعد از دریافت پروانه در پایان سال و بعد از عید آغاز می‌شود، افزود: سال قبل نزدیک به 713 هزار‌ متر‌مربع پروانه ساختمانی در همدان صادر شد که امسال در قالب چهار هزار و 18 واحد مسکن درحال ساخت است.

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان همدان در پاسخ به این سؤال که گرانی مسکن باری بر دوش مستأجران است آیا انبوه‌سازان می‌توانند در این حوزه کمک کنند؟، گفت: افرادی که مسکن‌ساز هستند، مسکن برای فروش می‌سازند و اگر به مستأجر بدهند، باید بعد از تخلیه کلی برای آن هزینه کنند.

پارسا‌مهر افزود: بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که انبوسازان مسکن یا کسانی که فعال حوزه ساخت مسکن هستند، مسکن ساخته‌شده را برای اجاره به مستأجران تحویل بدهند؛ کما اینکه اگر درصد دریافت ساخت مسکن 96 نسبت به سال 97 را اعلام کنیم، 40 درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه تعداد دریافت پروانه مسکن 98 به سال 99 امکان دارد کاهش یابد، تأکید کرد: اکنون نمی‌توان به قطع و یقین تعداد پروانه دریافتی مسکن امسال را برای ساخت در سال آینده مشخص کرد، چراکه شورا و شهرداری بیشترین مقدار تخفیف را در پایان سال برای صدور پروانه ساختمانی ارائه می‌کنند.

گفتنی است، بازار متلاطم و سرسام‌آور اجاره مسکن مستأجران را در همدان کلافه و سرگردان کرده است، از یک‌سو توان مالی لازم را ندارند تا پول پیش و هزینه افزایش اجاره‌بها را در قرار‌داد جدید تأمین کنند و از سوی دیگر موعد قرارد‌اد‌ها رو به پایان است و هزینه زندگی هم باری دیگری بر دوش مستأجران شده است.

در این تلاطم و نگرانی مضاعف، خبر می‌رسد که برخی هم‌وطنان در گوشه‌ای از این خاک به دلایل مذکور برای آن که سرپناهی داشته باشند، به کانکس خریدن روی آورده‌اند تا حاشیه‌نشینی به شکل دیگردر پی نبود نظارت بر بازار اجاره و قیمت‌های آن چهره خود را به این نحو در کشور نشان دهد.

 

شناسه خبر 10595