شناسه خبر:12683
1398/7/15 08:32:14
سپهرغرب بررسی کرد:

حورا، شاید وقتی دیگر

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: طبق طرح‌های بالادستی با اجرای طرح مجموعه شهری افزایش جمعیت در داخل شهر اتفاق می‌افتد پس سرریز جمعیتی نخواهیم داشت که نیازی به شهر جدید باشد.

ایجاد شهر «حورا» که از پیشنهادهای سیدمحمدکاظم حجازی، نماینده سابق همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در سال 90 بوده است و قراربود به عنوان پایلوت درحوزه ایجاد شهرهای با رویکرد ایرانی و اسلامی اجرایی شود طی هشت سال گذشته در حد حرف باقی مانده است و اخیرا مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا از مسکوت ماندن اجرای آن تا افق 1410 خبر می‌دهد این درحالی است که در بدو امر این شهر قرار بود از یک طرف اضافه جمعیت شهر همدان را در خود جای داده و از طرف دیگر با توجه به برنامه‌‌ریزی‌های صورت پذیرفته به عنوان الگو و پایلوت شهر ایرانی ـ اسلامی در کشور معرفی شود بنابراین درست یک سال بعد یعنی اسفند 91 معاون امور عمرانی استانداری همدان با اعلام ساخت این شهر در سال آینده، گفت: با استقرار مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید، ساخت شهر «حورا» آغاز می‌شود.

خسرو سامری در جلسه توسعه امور زیربنایی استان با بیان اینکه طرح جامع شهر جدید «حورا» در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به تصویب رسیده است، افزود: این شهر دارای حریمی به مساحت 6 هزار هکتار است که فاز اول این طرح در هزار و 208 هکتار و با قابلیت پذیرش 120 هزار نفر جمعیت، سال آینده احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه از نظر موقعیت مکانی این شهر می‌تواند سرریز جمعیتی شهر همدان و کل دانشگاه‌های استان را با توجه به نزدیکی به آزادراه همدان و راه‌آهن تحت پوشش قرار دهد گفت: به عبارت دیگر این شهر را می‌توان به عنوان شهر دانشگاهی تلقی کرد

اما در اسفند ماه سال 92 سپیده شفایی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور شاران در کارگروه امور زیربنایی استان با بیان اینکه ساخت این شهر در همدان در سال 76 پیشنهاد شد که استان همدان ظرفیت اضافه کردن شهر جدید را نداشت و این طرح تا کنون به تعویق افتاد و امروز که استان نیاز به شهری میانی دارد کار اجرایی آن آغاز شده است عنوان کرد: چند مکان برای ساخت این شهر پیشنهاد شد که از لحاظ توپوگرافی، جغرافیایی، دسترسی به نیروی برق، گاز و آب، نفوذ شیرابه‌های زباله‌های ناشی از سایت زباله و مالکیت نظامی آن مشکلاتی داشت که در نهایت یک محدوده به مساحت 35 کیلومتر برای ساخت این شهر انتخاب شد.

اما بازهم خبری از اجرای طرح نبود تا اینکه در شهریور ماه سال 94 هم‌زمان با حضور رئیس جمهوردر همدان بازهم امکان اجرای این طرح قوت گرفت به طوری‌که رئیس جمهور دراین سفر گفت: شهر جدید حورا که در 20 کیلومتری شهر همدان مکان‌یابی شده، پذیرای 120هزار نفر جمعیت در مساحت 1200هکتار است.

وی می‌افزاید با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، از ابتدای دولت تدبیر و امید مطالعات کارشناسانه شرکت عمران شهرهای جدید برای مکان‌یابی مناسب نسل نو شهرهای جدید با هدف حذف حاشیه‌نشینی و تمرکززدایی از شهرهای مادر آغاز شد اما حتی در استانی همچون همدان تاکید رئیس‌جمهور نیز کار ساز نیست به‌طوریکه درحال حاضر با گذشت تقریبا چهارسال از دستور وی همانطورکه در ابتدای مطلب مطرح شد مدیر کل راه شهرسازی از مسکوت ماندن اجرای طرح تا سال 1410 خبر می‌دهد براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا گفتگویی را با حسن ربانی ارشد مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان درخصوص چرایی مسکوت ماندن اجرای این طرح و نیز سرانجام مطالعات انجام شده ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان در چرایی مسکوت ماندن اجرای شهر جدید حورا گفت: دو طرح بالا دستی بر طرح جامع شهری همدان وجود دارد.

حسن ربانی با بیان اینکه یکی از این طرح‌ها، طرح ناحیه مرکزی همدان است که اردیبهشت سالجاری بعد از سال‌ها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید.

وی با اشاره به اینکه استان همدان دارای سه طرح ناحیه‌ای شمالی، مرکزی و جنوبی است اذعان کرد: خوشبختانه ناحیه شمالی سال‌ها پیش مصوب شده بود و ناحیه مرکزی نیز امسال مصوب شد و طرح ناحیه جنوبی نیز که شامل شهرستان‌هایی همچون نهاوند و ملایر می‌شود دردست اقدام است.

ربانی ارشد با بیان اینکه سال‌های سال است که مطالعات این طرح‌ها انجام شده بود اما مصوبه لازم را دریافت نکرده بود اذعان کرد: با به‌روزرسانی این مطالعات به دنبال دریافت مصوبه طرح ناحیه جنوبی استان نیز هستیم.

وی با اشاره به طرح مجموعه شهری به عنوان دیگر طرح بالادستی طرح جامع شهری همدان عنوان کرد: این طرح برای شهرهایی با جمعیت بالای 500 هزار نفر و شهرهای اطراف آن با قابلیت ایجاد یک مجموعه شهری مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

ربانی ارشد ادامه داد: بر اساس این طرح از سال 87 مقرر شده با مطالعه و مصوبه کردن این طرح در شهر همدان، این شهر به عنوان کلانشهر مطرح خواهد شد بنابراین این مطالعات انجام شده بود اما مصوبه لازم را به دلیل داشتن نواقص دریافتمگرده بود پس از آن نواقص مرتفع شده و درحال حاضر در کمیته‌ها فنی مورد بررسی قرار گرفته است و نهایت با دریافت مصوبه شورای عالی معماری وشهرسازی این مجموعه شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده برای طرح مجموعه شهری تا افق 1410 که افق این طرح است نیازی به اجرای شهر جدید حورا نیست بیان کرد: با اجرای طرح مجموعه شهری دیگر همدان سرریز جمعیتی نخواهد داشت که نیازی به شهر جدید داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه طبق این طرح افزایش جمعیت شهر همدان طی این سال‌ها به صورت درون زا بوده و توسعه متصل در داخل شهر اتفاق می‌افتد بیان کرد: پس اجرای طرح شهر جدید حورا تا سال 1410 مسکوت خواهد اما در آن افق مجددا نیازمند مطالعه خواهد بود.

ربانی ارشد در پاسخ به این سوال که مطمئنا طی این سال‌ها اجرای طرح مطالعاتی شهر حورا هزینه‌هایی را در پی داشته این هزینه‌ها چگونه جبران خواهد شد اظهارکرد: بازهم تاکید می‌کنم اجرای این طرح لغو نشده پس هزینه‌ها و مطالعات انجام شده نیز از بین نخواهد رفت.

وی در پاسخ به این سوال که یقینا در پی تغییرات با گذشت 12 سال این طرح نیازمند طرح مطالعاتی جدید خواهد بود لذا این امر چیزی جز هدر رفت هزینه‌های قبلی نیست گفت: چون اقدامی عملیاتی و اجرایی برای احداث این شهر صورت نپذیرفته پس این مطالعات قابل استناد خواهند بود.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفت شد به نظر می‌رسد اجرایی شدن شهر حورا علیرغم شعارهای اولیه که در بدو مطرح کردن طرح ازسوی مسئولان داده می‌شود همچنان در کما خواهدبود و چنانکه آقای مدیر کل عنوان کرد سرریز شهر همدان با اجرای طرح مجموعه شهری آن قدر نخواهد بود که نیازی به اجرای این طرح طی چند سال آینده باشد اما دراین بین چند سوال مطرح می‌شود که آیا مسئولان حوزه شهرسازی استان از طرح‌ها در دست اقدام بی خبرند مگر می‌شود دوطرح را هم‌زمان و یا با فاصله زمانی اجرا کرد و با مصوبه کردن دیر هنگام یک طرح، طرح دیگر را در سایه آن به فراموشی سپرد. این درحالی است که به گفته مسئولان، طرح شهر جدید حورا مصوبه 76 را داراست و طرح مجموعه شهری در 78 مصوب شده است از طرفی واقعا باید دید که این مجموعه شهری توان ساماندهی حاشیه‌های موجود را خواهد داشت چراکه حاشیه‌های موجود شهر همدان همچنان با توسعه متصل شهر و ایجاد مجموعه شهری به لحاظ ساختاری با بافت شهری کنونی در تضاد هستند و نیازمند توجه ویژه پس امید می‌رود این توسعه در واقعیت امر حاشیه‌ای بر حاشیه شهر نیفزاید.

شناسه خبر 12683