شناسه خبر:24025
1399/4/7 16:45:18

سپهرغرب، گروه خبر: زعفران از جمله محصولاتی است که امکان کشت آن در اکثر مناطق استان ایلام وجود دارد و می‌تواند در کنار اشتغال‌زایی، سود و سرمایه بزرگی را نصیب استان کند، این درحالی است که سطح زیر کشت این محصول در استان، بالا نیست و روبه فراموشی است.
با توجه به مشکل کم‌آبی و پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی طی سال‌های اخیر، زعفران محصول بسیار مناسبی است که کشاورزان برخی از مناطق از جمله استان ایلام می‌توانند، با تغییر الگوی کشت، این محصول باارزش را کاشته و به درآمد مطلوبی برسند، زیرا زعفران در مقابل گرما و سرما مقاومت خوبی دارد و جایگزین مناسبی برای محصولاتی با آبیاری فراوان است.
بر اساس نظر کارشناسان، نیاز آبی کم، از مهم‌ترین مزایای کشت زعفران است که نوع آب، برای آبیاری این محصول چندان مهم نیست و با آب شور نیز سازگاری دارد.
طی سال‌های اخیر شاهد کشت این محصول در برخی از شهرستان‌های استان ایلام هستیم که با توجه به درآمدزایی بالای این محصول، در صورت توسعه کشت آن تأثیر چشمگیری در پیشرفت بخش کشاورزی و درآمدزایی کشاورزان خواهیم داشت.
      امکان کاشت زعفران در اکثر مناطق استان ایلام
فاطمه جهان‌پور، معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: محصول زعفران در اکثر مناطق استان ایلام، جزء شهرستان‌های جنوبی از قبیل مهران و دهلران قابلیت کشت دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه کشت محصول زعفران در استان ایلام چندسالی است که آغاز شده و سطح زیر کشت آن در استان بالا نیست.
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام ادامه داد: تا پایان سال 98 حدود 21 هکتار از اراضی استان ایلام به کشت زعفران اختصاص یافته است.
      پرداخت تسهیلات به‌منظور افزایش سطح زیر کشت محصول
وی با بیان اینکه میزان قابل‌برداشت این محصول به ازای هر هکتار، حدود 1 کیلوگرم است،اظهار کرد: سال گذشته حدود 23 کیلو محصول از اراضی این استان برداشت شده است.
جهان‌پور با بیان اینکه هرساله متقاضیان کاشت زعفران در استان افزایش می‌یابند، اظهار کرد: به‌منظور ترغیب کشاورزان به کشت این محصول به ازای هر هکتار، 300 میلیون ریال تسهیلات، با سود 7 درصد پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: هم‌اکنون حدود 40 نفر در استان به کشت این محصول مشغول هستند و بیشترین اراضی زیر کشت این محصول، در شهرستان‌های سیروان و چرداول قرار دارند.
      کیفیت بالای زعفران استان ایلام
معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه ارزش ریالی هر کیلوگرم زعفران، حدود 150 میلیون ریال است، افزود: خوشبختانه زعفران استان از کیفیت بالایی برخوردار است و با توجه به تقاضای بالای این محصول و همچنین راه‌اندازی بورس زعفران از طریق دفتر گیاهان دارویی، کشاورزان مشکلی، در فروش این محصول ندارند.
این مسئول اضافه کرد: آب‌وهوای مطلوب استان ایلام، شرایط کشت این محصول را در استان مهیا کرده است و می‌تواند، جایگزین مطلوبی برای محصولاتی باشد که نیاز بالایی به آبیاری ندارند.
با توجه به مستعد بودن اراضی کشاورزی استان جهت کشت زعفران که سبب شده طی سال‌های اخیر، شاهد مهاجرت تعدادی از زعفران‌کاران خراسانی به استان باشیم، پیش‌بینی می‌شود با استفاده از تجربه این زعفران‌کاران و همچنین رغبت بسیاری از کشاورزان ایلامی به کشت این محصول، در آینده نزدیک استان ایلام به یکی از قطب‌های کشت زعفران در کشور تبدیل شود.
امید است با توجه به نقشی که افزایش سطح زیر کشت زعفران، در توسعه و پیشرفت حوزه کشاورزی استان دارد، تغییر الگوی کشت سنتی به محصولات کشاورزی مانند زعفران در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گیرد.

شناسه خبر 24025