شناسه خبر:33717
1399/9/26 09:54:44

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با احصای برخی پروژه‌های اولویت‌دار در بودجه 1400، گفت: به نظر می‌رسد سهم ما در فاز نخست اعتبارات چیزی حدود 200 میلیارد تومان باشد.

سطح زندگی مردم در بعضی از مناطق نسبت به دیگر مناطق با توجه به نبود امکانات و تسهیلات در آن‌ها پایین‌تر بوده و رشدی مناسب نیافته است. علت این امر را می‌توان در به‌کار بردن روش‌های برنامه‌ریزی نامناسب و عدم توجه به تأثیرات برنامه بر نظام اقتصادی و رسیدگی به روند فزاینده تمرکزگرایی جست‌وجو کرد.

دراین‌بین گسترش سازمان‌ها و فراگیر شدن نظام‌های مدیریت باعث شده که بودجه‌ریزی از حالت سنتی و عملیاتی به سوی روش‌های نوین و پیشرفته سوق یابد، به‌طوری که گستره آن به الگوهای تحقیق در عملیات و علم مدیریت کشیده شده است.

درواقع بودجه، مهم‌ترین و مؤثرترین ابزاری است که می‌تواند برای تعیین سیاست‌ها و اولویت‌ها، برنامه‌ریزی، اصلاح و تعدیل فعالیت‌ها و کنترل، استفاده شود؛ بنابراین با توجه به قرار گرفتن در فصل بودجه‌ریزی مجلس و نیز در پی گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان در حوزه پروژه‌های اولویت‌دار در این شماره بر آن شدیم تا درخصوص اولویت‌های شهرستان ملایر با حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه ‌می‌خوانید:

نماینده شهرستان ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درخصوص لایحه بودجه 1400 چند نکته ابهام‌آمیز وجود دارد، گفت: نخست اینکه به هنگام تقدیم لایحه بودجه قاعده بر آن است که این مهم توسط شخص رئیس‌جمهور انجام‌ پذیرد، زیرا تبادر ذهنی طبق قانون شخص رئیس‌جمهور است.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه افزود: بنابراین می‌بایست این مهم (تقدیم لایحه) توسط شخص رئیس‌جمهور انجام پذیرد و نه اعضای دولت.

وی با تأکید بر اینکه تقدیم لایحه بودجه در مجلس درواقع مهم‌ترین رخداد پولی و مالی کشور است، تصریح کرد: بر این اساس انتظار می‌رفت شخص رئیس‌جمهور خود لایحه را تقدیم و از آن دفاع می‌کرد و از این باب یقیناً کار برای تصویب لایحه سهل‌تر می‌شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته ابهام‌آمیز بعدی درخصوص منابع درآمدی دولت در بودجه سال 1400 است.

وی خاطرنشان کرد: بدون احتساب بودجه شرکت‌ها تقریباً 841 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی کشور است، بر این اساس مبنای کار را براساس فروش روزانه دو میلیون و 300 هزار بشکه قرار داده‌اند؛ بنابراین ما نیز از تحقق این مهم خرسند خواهیم شد، زیرا همگی در جریان تنگنای اقتصادی دولت هستیم.

حجت‌الاسلام‌ آزادی‌خواه افزود: اما نکته این است، در شرایط تحریم پیش رو این برنامه‌ریزی قابلیت عملیاتی شدن ندارد؛ زیرا درحال حاضر نیز به‌مراتب کمتر از این میزان نفت به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه یقیناً بستن بودجه با منبع درآمدی براساس این میزان فروش نفت چیزی جز کسری بودجه برای دولت را در پی نخواهد داشت، گفت: این مهم قطعاً منجر به برهم‎ریختگی انضباط بودجه‌ای می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته بعدی به تعیین نرخ ارز براساس 11 هزار و 500 تومان در لایحه بودجه 1400 بازمی‌گردد؛ حال آنکه درحال حاضر نرخ ارز چیزی حدود 26 هزار تومان است. بنابراین پیش‌بینی‌ها منجر به بروز برخی تضادها خواهد شد که درنهایت دشواری آن گریبان دولت را خواهد گرفت.

آزادی‌خواه با اشاره به اینکه بنده منکر قرار گرفتن دولت در تنگنا نیستم که نتیجه بدعهدی آمریکا و خروج از برجام بود و البته این مهم توسط افراد دلسوز پیش‌بینی می‌شد اما از آن‌ها به‌عنوان دلواپسان یاد کردند، گفت: اما باید پذیرفت که درحال حاضر در این تنگنا قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه نکته بعدی لزوم توجه به سهم شرکت‌ها و به‌ویژه شرکت‌های دولتی و صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه است، اذعان کرد: درخصوص شهرستان ملایر و برنامه‌ریزی‌های بودجه براساس اولویت‌ها نیز چند نکته مورد توجه بوده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چند پروژه اصلی و کلان در این شهرستان در اولویت پیگیری‌ها قرار گرفت.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با بیان اینکه نخستین اولویت ما پروژه راه‌آهن همدان– ملایر است، اذعان کرد: بر این اساس خوشبختانه در بودجه 1400؛60 میلیون تومان به این پروژه اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این مهم مجمع نمایندگان استان همت مضاعفی را دستور کار قرار دادند، عنوان کرد: دراین‌بین تلاش آقای حاجی‌بابایی به‌عنوان رئیس کمیسیون بودجه ستودنی بود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار در بودجه 1400 شهرستان ملایر می‎توان به تأمین آب شرب آن از سد کلان اشاره کرد، افزود: این پروژه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های شهرستان پیگیری می‌شود و به‌عنوان یک اولویت در بودجه سال جاری و آتی دیده شده است.

وی ادامه داد: در حوزه راه نیز پروژه چهاربانده آورزمان و نیز چهاربانده سامن به بروجرد جزء پروژه‌های شاخص شهرستانی است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بهسازی روستاها و نیز راه‌های روستایی از دیگر پروژه‌های اولویت‌دار ما است، گفت: تأمین سهم خانوارهای دهک‌های پایین جامعه و نیز پرداختن به بحث تأمین اجتماعی در معنای وسیع آن در شهرستان از دیگر پروژه‌های شاخص شهرستانی است.

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه در پاسخ به این سؤال که اعتبارات پیش‌بینی‌شده در بودجه 1400 برای این پروژه‌ها چقدر است؟ بیان کرد: با احتساب 60 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده برای اجرای راه‌آهن همدان- ملایر به نظر می‌رسد درمجموع چیزی حدود 200 میلیارد تومان در فاز نخست سهم شهرستان ملایر از بودجه خواهد بود.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، انتظار می‌رود نمایندگان شهرستان علاوه‎بر تأکید بر اجرای پروژه‌های اولویت‌دار عنوان‌شده نسبت به جذب اعتبارات در حوزه کشاورزی و صنعت و به‌ویژه صنایع فرآوری و بسته‌بندی کشمش و نیز تأمین اعتبار در بخش صنعت و مبل منبت در حوزه‌های مختلف آن همتی مضاعف را در دستور کار قرار دهند، زیرا این دو قسم ارکان اقتصادی شهرستان ملایر در حوزه معیشت هستند.

شناسه خبر 33717