شناسه خبر:34296
1399/10/6 11:53:07

سپهرغرب، گروه - سمیرا گمار : سپهرغرب، گروه دوران طلایی - سمیرا گمار: مادر و پدر بودن به معنی مبرا از عیب بودن نیست. از زمان تولد کودک، والدین تلاش می‌کنند فرزندی باتربیت بار بیاورند اما گاهی نتیجه عکس می‌گیرند. دلیل این موضوع روش‌های تربیتی اشتباهی است که نادانسته در پیش می‌گیریم. در شماره قبل به شیوه‌های فرزندپروری والدین پرداختیم؛ این گزارش نیز در گفتکو با دکتر سهیلا پناهی دارای دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی و رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌آید؛ اگر شما هم مرتکب یکی از این اشتباه‌ها شده‌اید، این مطلب را بخوانید تا علت اشتباه بودن و اصلاح آن را یاد بگیرید

 رفتارهای خوب فرزندتان را عادی تلقی نکنید

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان بی‌توجهی به رفتارهای مطلوب کودکان به عنوان یکی از خطاهای شایع فرزندپروری، گفت: در این حالت به تدریج که کودکان بزرگ می‌شوند رفتارهای خوب آن‌ها عادی شده و وظیفه تلقی می‌شود در حالی که این رفتار‌ها نیاز به تقویت و حمایت والدین دارد.

 روی رفتار زشت زوم نکنید

دکتر سهیلا پناهی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از این خطاها توجه اتفاقی به رفتار نامطلوب در میان انبوه رفتار مناسب کودکان است که باعث تقویت رفتار نامطلوب فرزندان می‌شود چراکه او فقط توجهی که به این رفتار می‌شود را در نظر می‌گیرد.

 تله نردبانی کودک

وی ادامه داد: از خطاهای دیگر تربیتی تله نردبانی کودک است؛ گاهی کودک خواسته نابجایی دارد که والدین آن را در ابتدا پاسخ نمی‌دهند اما وقتی کودک بر آن خواسته پافشاری می‌کند با پاسخ مثبت از سوی والدین مواجه می‌شود که کودک تشویق می‌شود این روش را در پیش گرفته وآن کار را تکرار کند.

 دستوراتتان مشخص باشد

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر اینکه کودکان طبق رفتارهای والدین رفتار می‌کنند نه دستورالعمل‌های آن‌ها، ابراز کرد: گاهی والدین دستورهای نادرستی به بچه‌ها می‌دهند اگر این دستورات مبهم، نامشخص، بی‌موقع و متعدد باشد قطعا متناسب با فرآیند شناخت کودکی نیست.

 روش‌های تنبیهی

پناهی به تنبیه غلط و استفاده نادرست از روش‌های تنبیهی نیز به عنوان یکی از خطاهای تربیتی اشاره کرد و افزود: تنبیه باید به دنبال رفتار نامناسب باشد و از نظر شدت و ضعف مهم است چگونه باشد، ما در تنبیه کردن نباید خشن و عصبانی باشیم؛ گاهی والدین از شیوه تهدید‌آمیز استفاده کرده و آن تهدید هیچ‌وقت عملی نمی‌شود در این صورت کودک مقاوم می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: البته تنبیه غلط منجر به خشم، احساس گناه و بی‌ارزش بودن شده و بستری برای رفتارهای نامطلوب خواهد شد.

 پیام‌های هیجانی

رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: از خطاهای شایع دیگر پیام‌های هیجانی است؛ بسیاری از اوقات والدین کلماتی را به کار می‌گیرند که می‌تواند انواع احساسات منفی را برای فرزند خود به ارمغان بیاورد. برای مثال اگر فرزند شما مرتکب اشتباهی می‌شود، رفتار، حرف‌ها و موقعیت‌ها را نقد کنید نه خود او را. مثلا به جای گفتن اینکه «تو پسر بدی هستی» می‌توانید بگویید: «کار تو اشتباه بود».

 بی‌ثباتی در واکنش والدین

پناهی در خاتمه سخنان خود یکی دیگر از از خطاها را بی‌ثباتی در واکنش والدین خواند و اذعان کرد: پیگیری و رعایت قانون و دستور یکی از مهم‌ترین الگوهای فرزند‌پروری است؛ وقتی کودکان به طور پیوسته با پیام‌هایی مواجه نشوند یاد نمی‌گیرند چه کاری را چه زمانی انجام دهند یا بالعکس باید به این مورد دقت کرد.

شناسه خبر 34296