شناسه خبر:35038
1399/10/20 12:13:37
آیت‌الله رئیسی در کرمانشاه خبر داد:

فشار حداکثری غرب علیه ایران شکست خورده است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس قوه قضائیه گفت: فشار حداکثری غرب و آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی شکست خورده است و این تحلیل اندیشمندان آن کشورها است، این پیام را هم باید دشمنان دریافت کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با حضور در جلسه اداری استان که پنجشنبه در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، با تأکید بر اصل وحدت در روند توسعه کشور و استان، ادامه داد: بدون تردید یکی از علل توسعه هر استانی وحدت است و در کرمانشاه با توجه به وجود اقوام، مذاهب و ریشه‌های مختلف، با محوریت نماینده مقام معظم رهبری در استان و تلاش سایر مسئولین شاهد وحدت هستیم، چراکه حفظ وحدت و انسجام یکی از اصول پیشرفت و توسعه هر استان و کشوری است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی با اشاره به اصول لازم مدیریتی برای بهبود عملکرد هر دستگاه اداری و اجرایی به اصل «خودکنترلی» اشاره و عنوان کرد: مدیران در جامعه اسلامی قبل از هر چیزی خود را باید در مقابل پروردگار ببینند و این رمز مهمی برای خدمت‌گزاری به مردم است.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: خودکنترلی کارآمدترین عامل برای جلوگیری از فساد و آسیب در هر نظام اداری و سیاسی است و ازاین‌رو هر چقدر بر معنویت تأکید شود و معنویت توسعه پیدا کند، شاهد کاهش فساد اداری خواهیم بود؛ در واقع نظام سیاسی سالم و کارآمد باید دارای این خصیصه باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی از دیگر اصول مهم که باید در نظامات اداری مورد توجه قرار بگیرد را «عدالت» عنوان کرد و در این خصوص گفت: یکی دیگر از شئون یک نظام سالم اداری عدالت‌محوری است؛ ادارات و سازمان‌ها هر چقدر نزدیک‌تر به عدالت باشند، در تقسیم کار، جذب نیروی کار کارآمد، خدمت‌رسانی و تقسیم عادلانه ظرفیت‌ها رفتار بهتری خواهند کردکه این اقدامات نهایتاً به رضایتمندی مردم ختم می‌شود.
وی یکی از خصایص سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را مردم‌دوستی وی عنوان کرد و ادامه داد: در سیره شهید سلیمانی نوع‌دوستی، چه عوام مردم و چه نیروهایش مورد تأکید بود و مردم‌دوستی و مردم‌مداری از ویژگی‌های این شهید بزرگوار است، از طرفی این نگاه نباید تشریفاتی باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی پاسخگویی به سلسله‌مراتب و «نظارت‌پذیری» را هم از دیگر شئون یک نظام اداری سالم عنوان کرد و گفت: برخی‌ها نظارت‌گریز هستند و تمایلی به نظارت‌پذیری ندارند؛ باید این را مدنظر داشت که نظارت، علتش بی‌اعتمادی به افراد و یا نظام اداری نیست، نظارت هدفش تداوم اعتماد است و برای تداوم هم نیازمند نظارت هستیم، چراکه نظارت امری دفعی و یکباره نیست و برای اینکه همیشه شاهد اعتماد باشیم، باید مدام تداوم نظارت را در دستور کار قرار بدهیم.
وی افزود: ازاین‌رو نظارت درون‌سازمانی و برون‎سازمانی دارای اهمیت است، چراکه این امر موجب افزایش بهره‌وری نیروی کار و آن سازمان می‌شود و تأثیرات مهمی دارد.
رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه یکی از راه‌های برون‎رفت از مشکلات به‌کارگیری مدیران شجاع است، در این خصوص عنوان کرد: در قوه قضائیه همیشه از مدیران شجاع، کارآمد و خطرپذیر که در فضای تحریم به دنبال این هستند که آسایش مردم را فراهم و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند، حمایت کرده و می‌کنیم؛ ازاین‌رو مدیر خطرپذیری که در این عرصه به دنبال آسایش مردم است و در پی رفع مشکلات معیشتی و برطرف کردن آلام مردم است، باید مورد حمایت قرار بگیرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر رفع مشکلات در گرو کار مدیران جهادی، کارآمد و بسیجی است و این روحیه جهادی قطعاً موجب رفع مشکلات خواهد شد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی تولید، از قاچاق سازمان‌یافته‌ کالا ابراز تأسف کرد و گفت: یکی از موانع جدی تولید، قاچاق کالا است؛ به‌خصوص قاچاق سازمان‌یافته که باید به‌صورت جدی با آن برخورد کرد. اما مسئله کولبری جدای از این موضوع باید سامان پیدا کند، درواقع مرزنشین باید احساس کند که زندگی‌اش تأمین می‌شود و باید مقدمات زندگی‌اش فراهم باشد.
وی افزود: یکی از اقداماتی که می‌تواند مسئله کولبری را سامان دهد و نظارت‌گری را تسهیل کند، ایجاد بازارچه‌های مرزی بوده و این هم نیازمند توجه جدی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی به مسئله خصوصی‌سازی‌های صورت‎گرفته در کشور نیز اشاره کرد و با تأیید اصل خصوصی‌سازی و کوچک شدن دولت، عنوان کرد: مسئله خصوصی‌سازی یک ضرورت بوده و بر آن در برنامه‌های مختلف تأکید شده است؛ ما باید از تصدی‌گری بکاهیم و نظارت دولت را تقویت کنیم، اقتصادی که کم‌وبیش دولتی باشد، دچار مشکل می‌شود.
وی ادامه داد: خصوصی‌سازی مهم است، اما باید در چهارچوب قانونی انجام بپذیرد و افرادی که وارد این حوزه می‌شوند، دارای اهلیت و توانمندی لازم باشند و دولت هم حتماً باید از این فرآیند حمایت کرده و درواقع قدم اول حمایت از واگذاری‌ها هم برعهده دولت است و آنان باید در راستای تقویت بخش خصوصی گام بردارند؛ پس بحثی در اصل خصوصی‌سازی وجود ندارد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به مشکلات برخی از خصوصی‌سازی‌ها همانند پالایشگاه کرمانشاه، عنوان کرد: برخی از خصوصی‌سازی‌ها از ابتدا دچار مشکل شدند و پرونده آن‌ها در سازمان بازرسی، دیوان عدالت و هیئت داوری باز است و مراجع مختلف درحال بررسی آن‌ها هستند؛ یکی از این دست خصوصی‌سازی‌ها هم موضوع پالایشگاه کرمانشاه است که پرونده این واگذاری هم در هیئت داوری بوده و مرجع تصمیم‌گیری نیز همین نهاد است.
وی افزود: نکته مهمی که در این خصوص دارای اهمیت است و باید به آن توجه کرد، این است که در هیچ‌یک از این واگذاری‌ها نباید تولید متوقف شود و باید تولید تقویت شود و ادامه پیدا کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی با اشاره به مشکلات و مسائل استان کرمانشاه، نرخ بیکاری 15 درصدی را زیبنده این استان ندانست و اظهار کرد: در استانی که بیکاری در آن دغدغه جدی است، با وجود اقدامات صورت‌گرفته و کاهش چنددرصدی نرخ بیکاری، اما این آمار 15 درصد هم زیاد بوده؛ چراکه یکی از زمینه‌های وقوع جرم در هر جامعه‌ای فقر و بیکاری و دوری از معنویت است.
وی ادامه داد: در یک بحث دانشگاهی و آکادمیک باید علل برخی از جرائم را شناسایی کرد و باید این عوامل را از بین ببریم؛ البته همت لازم برای رفع این مشکلات و جرائم وجود دارد، کما اینکه عزم و همت مسئولین باعث حل مسائل در زلزله سال 96 کرمانشاه شد. من یقین دارم با توجه به زیرساخت‌هایی که در کرمانشاه وجود دارد، می‌توان در استان کرمانشاه بیکاری را ریشه‌کن کرد و این قطعاً یک شعار نیست.
رئیس دستگاه قضا در پایان سخنان خود به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کشور اشاره‌ای کرد و با بیان اینکه فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است، اظهار کرد: فشار حداکثری غرب و آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی شکست خورده است و این تحلیل اندیشمندان آن کشورها است، این پیام را هم باید دشمنان دریافت کنند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی اضافه کرد: همچنین لازم است به مسئله ترک فعل اشاره شود، ادوار مختلف می‌آیند و می‌روند و مسئولین مختلفی در رأس امور قرار می‌گیرند، گاهی مسئولی کاری انجام نمی‌دهد و همین انجام ندادن کار موجب خسارت و فساد می‌شود، گاهی برخی از ترک فعل‌ها خسارتش بیش از برخی از اقدامات است، پس نباید نسبت به این مسئله تساهل داشت و باید مقابل آن ایستاد.
      کرمانشاه در بحث زیرساخت‌ها دچار عقب‌ماندگی است/ قطار شهری آینه دق مردم
استاندار کرمانشاه نیز در حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی موضوع منطقه آزاد قصر شیرین، قطار شهری، راه‎آهن غرب کشور و موضوع کولبری را از دغدغه‌های مردم کرمانشاه دانست و گفت: استان در بحث زیرساخت‌ها دچار عقب‌ماندگی است.
هوشنگ بازوند افزود: سند تحول قضائی در گام دوم اقدامی مهم است که از تضییع حقوق جلوگیری خواهد کرد؛ سند مذکور با رویکرد مبارزه با فساد باعث اقبال و همکاری بیشتر اقشار مختلف مردم شده است.
استاندار کرمانشاه ضمن اشاره به وقایع و اتفاقات چندسال اخیر در استان کرمانشاه، ابراز کرد: 79 درصد جمعیت استان کرمانشاه شهرنشین و 21 درصد روستایی هستند، این استان دارای قومیت‌ها و مذاهبی همچون شیعه، تسنن و اهل حق است.
وی اظهار کرد: جنگ در استان کرمانشاه آغاز شد و در این استان نیز خاتمه یافت، بنابراین با توجه به شرایط موجود زمانی که زیرساخت‌ها در بسیاری از مناطق کشور با ارز هفت هزار تومان انجام می‌شد، در کرمانشاه این مهم صورت نپذیرفت و در بحث زیرساخت‌ها دچار عقب‌ماندگی است.
بازوند تصریح کرد: در سال 96 نرخ بیکاری در استان کرمانشاه به 21.6 درصد رسید و با توجه به هماهنگی‌ها و تلاش همکاران توانستیم از رشد بیکاری جلوگیری کنیم، نرخ بیکاری در پایان سال 98 به 15.7 درصد رسید، این درحالی است که استان کرمانشاه همچنان جزء نخستین استان‌هایی بوده که دارای بیشترین نرخ بیکاری است.
وی اضافه کرد: در سال‌های 96 تا 99 سه بحران را در کرمانشاه پشت سر گذاشتیم، بحران زلزله با بیشترین خسارت در سال 97 به‌وجود آمد؛ در این زلزله 9 شهرستان و یک‌هزار و 900 روستا تخریب شد.
بازوند یادآور شد: این زلزله بیش از 20 ثانیه به طول انجامید، 11 هزار میلیارد خسارت مالی داشتیم و 41 هزار خانه تخریب شد.
وی افزود: در یک‌هزار روز کار ساخت یک‌هزار کلاس درس به اتمام رسیده است؛ موضوع مرز نیز فرصت بسیار مناسبی بوده که در استان کرمانشاه 6 مرز وجود دارد و پنج مرز از این تعداد رسمی است و 45 درصد صادرات به کشور عراق از این مرزها صورت می‌پذیرد که اگر سرمایه‌‌گذاری ویژه‌ای انجام بگیرد، مطمئناً پیشرفت‌های چشم‌گیری خواهیم داشت.
این مقام ارشد اجرایی استان کرمانشاه اظهار کرد: در بحث کرونا کرمانشاه سه اوج شیوع را پشت سر گذاشت که در اوج شیوع نخست با وجود کمبودهای فراوان در کشور، با تلاش مدیران روزانه یک مورد فوتی، در اوج شیوع دوم روزانه 17 نفر و در اوج شیوع سوم روزانه 24 مورد فوتی داشتیم و هم‌اکنون شرایط بسیار مطلوب است و تمامی شهرستان‌های ما زرد هستند.
وی ادامه داد: در استان کرمانشاه 25 هزار خانوار با جمعیتی 85 هزار نفری مرزدار هستند، اینان مرزداران واقعی‌اند؛ سرمایه‌گذاری در نوار مرزی بسیار کم صورت گرفته و این موضوع موجب بیکاری و بحث کولبری شده است.
      تصویب طرح منطقه آزاد قصر شیرین به جبران عقب‌ماندگی‌های کرمانشاه کمک می‌کند
بازوند در ادامه ضمن اشاره به بحث وام‌های مربوط به بحث زلزله، افزود: حدود 6 میلیارد تومان از منابع داخلی استان در گرو زلزله و بازسازی است.
وی گفت: پروژه غرب کشور نیز از دغدغه‌های استان کرمانشاه به‌عنوان یک پروژه ملی بوده و نیازمند کمک و حمایت حاکمیت است.
بازوند افزود: منطقه آزاد قصر شیرین نیز از درخواست‌های مهم مردم استان کرمانشاه است که بتوانند هشت سال عقب‌ماندگی جنگ تحمیلی را جبران کنند.
بازوند تصریح کرد: قطار شهری در استان کرمانشاه آینه دق شده و نیازمند یک‌هزار میلیارد کمک دولت است که انتظار می‌رود از منابع بانکی به شهرداری کرمانشاه کمک شود.
استاندار کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: 12 سد در کرمانشاه وجود دارد که 90 درصد پیشرفت داشته‌ایم و یک‌هزار و 500 میلیارد تومان نیازمند اعتبارات است.

شناسه خبر 35038