شناسه خبر:36873
1399/11/29 11:01:06

سپهرغرب، گروه خبر: سیل، بی‌رحمانه بر زندگی مردمان این دیار تاخت و اندک سرمایه‌‌شان را نیز به یغما برد، لرستان هنوز زخمی از تازیانه‌های سیلاب است برای همین چشمانش خیره به دستی است که برای یاری دراز کرده تا بی‌پاسخ نماند.

پنجم فروردین سال 98، هم‌زمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی متراکم در شمال و غرب کشور، به یک‌باره لرستان غرق در ابرهای تیره گشت و زمین و آسمان تماماً دریا شد. تا چشم کار می‌کرد همه‌جا را آب گرفته بود و گویی هیچ‌گاه این زمین رنگ خشکی به خود ندیده است.

چه آبادانی‌ها که ویرانه خشم طبیعت شد و امید مردمان برای سالی نکو را به یأس مبدل ساخت.

همه‌جا غرق در سکوت نیستی بود اما به یک‌باره سیل دیگری به این مناطق روانه شد، سیلی از ملت ایران که چون سیلاب قبل نامهربان نبود و آمد تا بگوید با وجود سختی فشار زندگی بر دوش یکایکشان، از محنت دیگر هم‌وطنان بی‌غم نیست و با هر چه در توان داشت خالصانه به میدان آمد.

همدردی‌ آن روزها سرمایه ارزشمندی برای مردمان این دیار بود؛ مرهمی روی زخمه سیلی که هرگز فراموش نخواهد شد اما این جراحت بعد گذشت ماه‌ها هنوز به‌طور کامل التیام نیافته و نیازمند توجه بیشتری است.

     خسارت 80 هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های استان

در همین خصوص معاون هماهنگی امور اقتصادی وقت استاندار لرستان، هجدهم اردیبهشت سال 98 طی جلسه شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با بیان اینکه به دلیل اطلاع‌رسانی، همکاری مدیران و مشارکت‌های مردمی سیل تلفات جانی نداشت، گفته بود: متأسفانه در این حادثه خسارات مالی زیادی به استان وارد شد به‌گونه‌ای که در بخش زیرساخت‌ها بالغ‌بر هشت هزار میلیارد تومان و کشاورزی یک‌هزار و 500 میلیارد تومان آسیب دیده‌ایم.

گودرز امیری، در ادامه افزود: با توجه به مشکلاتی که سیل برای استان به وجود آورد یک‌هزار و 200 روستا و 18 شهر هم‌زمان در کل استان درگیر آن شدند که با همت و تلاش مسئولان استانی و ملی کارها موقتاً انجام شد، اما زیرساخت‌ها باید به‌صورت اساسی بازسازی شود که این نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی بیان کرد: نیازها و خواسته‌های استان در جریان این حادثه به مرکز گزارش و بخشی از آن‌ها در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد که از طریق بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه مسکن روستایی و تجاری به اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد‌هایی را وزارت کشاورزی به دبیرخانه هیئت دولت ارسال کرده که هنوز به تصویب نرسیده است.

     برگشت اعتبارات جبران سیل تصور اشتباهی است

هم‌اکنون بیش از 22 ماه از آن حادثه می‌گذرد و کُندی روند بازسازی‌، گمانه‌زنی در رابطه با برگشت اعتبارات سیل را قوت می‌بخشد که در این رابطه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان می‌گوید: در کمیته تخصیص استان بعد از تخصیص‌ها، طی مقاطع مختلف زمانی و به‌ویژه پایان سال مالی نشست‌هایی با دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌کنیم و انعطاف لازم را در جابجایی این تخصیص‌ها به‌ویژه اسناد خزانه داریم.

سمانه حسن‌پور، ادامه داد: این بودجه‌ها به سمت پروژه‌هایی که می‌توانند اسناد مذکور را جذب کنند و صورت وضعیت‌های قطعی دارند، سوق داده می‌شوند.

وی اظهار کرد: سعی می‌کنیم با این رویکرد جلوی بازگشت تخصیص‌ها را بگیریم هرچند جذب آن‌ها وظیفه خود دستگاه اجرایی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان لرستان گفت: اینکه تخصیص‌ها از استان برگشت می‌خورند تصور اشتباهی است چراکه پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی داریم و صورت وضعیت‌های قطعی شده مختلفی در دستگاه‌ها موجود هستند.

حسن‌پور اضافه کرد: معمولاً به‌دنبال جذب اعتبارات بیشتر هستیم و آنچه شاید هرسال برگشت بخورد رقم‌های ته‌مانده اعتبارات بوده و ممکن است جمعاً 50 میلیون نشود.

به گفته وی در مقابل دو هزار میلیارد تومان اعتبارات استانی این مقدار پول رقم زیادی نبوده و در واقع در رابطه با برگشت بودجه تصور اشتباهی بوده که ایجاد شده است.

     برای جبران خسارت سیل به زیرساخت‌ها هنوز کار زیادی داریم

همچنین در ادامه استاندار لرستان با بیان اینکه بازسازی مناطق سیل‌زده را می‌توان از چند حوزه مختلف بررسی کرد، گفت: یکی از این بخش‌ها در رابطه با خسارت‌های وارد شده به اشخاص بوده که ازنظر ما تمام شده است.

سید‌موسی خادمی، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در بحث مسکن آنچه تعهد کردیم را انجام داده‌ایم، افزود: در این راستا زمین رایگان در اختیار افراد قرار گرفته و وام پرداخت کردیم؛ همچنین تمامی زیرساخت‌ها مهیا شد.

به گفته وی تمامی مسکن‌های تعمیراتی و آن‌هایی که نیاز به بازسازی داشتند تعیین تکلیف شده‌ اما ممکن است استثنائاتی باقی‌مانده باشد.

استاندار لرستان در رابطه با بخش کشاورزی نیز بیان کرد: در این حوزه نیز خساراتی که به مردم وارد شد پرداخت کردیم و البته باید گفت که خسارت وارده به مردم و آنچه دولت مصوب کرده هرکدام اعداد مختلفی بوده و لزوماً با هم برابر نیستند.

خادمی خاطرنشان کرد: به‌طور مثال آسیبی که به یک مزرعه پرورش ماهی وارد آمده با رقمی که برای جبران در نظر گرفته شده متفاوت است.

وی با تأکید بر اینکه خسارات وارد شده به اشخاص کاملاً پرداخت شده است، ادامه داد: احتمال می‌رود کسی از قلم افتاده باشد که یک اشتباه محسوب می‌شود.

استاندار با اشاره به اینکه در حوزه زیرساخت‌ها هنوز کار زیادی داریم، اضافه کرد: قاعدتاً نمی‌توانیم پایان بازسازی در زیرساخت‌ها را اعلام کنیم‌.

خادمی یادآور شد: تعدادی از پروژه‌ها نیز به‌خاطر سیل دچار مشکل شده بودند که هنوز به دلیل محدودیت اعتبارات نتوانسته‌ایم آن‌ها را شروع کنیم. اولویت‌دارها شروع و به اتمام رسیده‌اند اما مابقی در سال‌های بعد آغاز خواهند شد.

     از 11 هزار میلیارد تومان خسارت، فقط چهار هزار میلیارد جبران شده و هنوز هفت هزار میلیارد پابرجاست

این طولانی شدن بازسازی‌ها باعث انتقاد نماینده ولی‌فقیه در لرستان شد و وی طی مراسم افتتاح مرکز نیکوکاری کریم اهل‌بیت در خرم‌آباد با ذکر آیه‌ای اظهار کرد: خداوند با کسانی است که تقوا پیشه کردند و آنانی که کار نیکو انجام دادند‌.

حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی، خاطرنشان کرد: لرستان به علل و عوامل زیادی نیازمند هم‌افزایی با یکدیگر در جهت رفع مشکلات است.

وی با ابراز نارضایتی از روند پرداخت خسارات ناشی سیل 98 به استان، بیان کرد: از 11 هزار میلیارد تومان خسارت، فقط چهار هزار میلیارد جبران شده و هنوز هفت هزار میلیارد پابرجا است.

سیل، بی‌رحمانه بر زندگی مردمان این دیار تاخت و اندک سرمایه‌‌شان را نیز به یغما برد، لرستان هنوز زخمی از تازیانه‌های سیلاب است برای همین چشمانش خیره به دستی است که برای یاری دراز کرده تا بی‌پاسخ نماند.

سمیرا عزیزی

شناسه خبر 36873