شناسه خبر:3885
1397/10/1 09:45:07
سپهرغرب در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی‌پناه مطرح کرد:

حلقه اتصال آیات عظام ملاعلی معصومی و شهید مدنی دعوت حق را لبیک گفت

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی‌پناه از شاگردان آیت‌الله‌العظمی آخوند ملاعلی معصومی همدانی به دیدار باقی شتافت.
سخت‌ترین لحظات دنیا زمانی است که به تو مأموریت می‌دهند تا در فراق انسان‌های بزرگ بنویسی؛ انسان‌هایی که هر فصل از زندگانی‌شان پر از ناگفته‌ها و نادیده‌ها است و صدالبته منظور من چگونه نوشتن از یک عالم مجاهد نیست. او آن‌قدر خصوصیات خوب داشت که بتوانم ساعت‌ها در موردش بنویسم و غُلوی نکنم، چراکه دل پیشتازی می‌کند و عقل هم گه‎گاهی خودی نشان می‌دهد تا در انتخاب واژگان یاری‌ام ‌کند، اما سخت‌ترین لحظاتی که گفتم به‌نوعی گلایه است، گلایه‌ام از خودم، همکاران رسانه‌ای‌ام و حوزه علمیه و... که چرا تا انسان‌های بزرگ در میان ما هستند در شناخت و معرفی آنان به جامعه کوتاهی می‌کنیم، حضورشان را قدر نمی‌دانیم و همین‌که مرگشان غافلگیرمان می‌کند به تلاطم نوشتن از آن‎ها می‌افتیم و به صرافت نیز...
هرچند رفتن اولیای الهی به‌سوی خدا برای خودشان رحمت الهی است که از قفل و زندان جسم مادی رهاشده‌اند، اما اندوه ما به دلیل محروم شدن از وجود ارزنده آنان است، چراکه امیرالمؤمنین (ع) فرمود: هرگاه عالمی بمیرد رخنه‌ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می‌شود. آری همه ما از خداییم، همه عالم از خدا و جلوه خداست و به‌سوی او بازخواهد گشت اما این رخنه را چه کنیم؟
به‌یقین مرحوم حسینی‎پناه در ضیافتی باشکوه در آسمان‌ها خواهد بود و خستگی یک‌عمر زندگی سیاسی و علمی از تن رنجور او درخواهد آمد؛ فراتر از این دنیای کوچک و تاریک، با یارانی بی‌بدیل و یکرنگ...
آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با جواد مساوات از دوستان و شاگردان مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی پناه است که به ذکر ابعادی هرچند مختصر از زندگی این عالم انقلابی پرداخت:
     حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی پناه از سکان‌داران فعالیت‌های مبارزاتی قبل از انقلاب در همدان
یکی از شاگردان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی‌پناه به بیان برخی نکات از زندگی آن عالم وارسته پرداخت و گفت: حاج‌آقا حسینی‎پناه از سابقون نیروهای انقلابی استان همدان بود به‌طوری‌که از اویل دهه 40 یعنی آغاز قیام امام راحل در صحنه مبارزاتی انقلاب حضور فعال داشت.
جواد مساوات با تأکید بر اینکه این عالم مبارز، سکان‌دار و به‌نوعی محور فعالیت‌های انقلابی در استان همدان بود، اظهار کرد: ازآنجایی‌که مرحوم آقای حسینی‎پناه با آیت‌الله ملاعلی معصومی‎همدانی و آیت‌الله مدنی ارتباط تنگاتنگی داشت به‌نوعی حلقه اتصال بین آن دو بزرگوار محسوب می‌شد.
     ساواک همه رفتارهای او را کنترل می‌کرد
وی ادامه داد: ساواک به‌شدت روی فعالیت‌های حاج‌آقا حساس بود و دائماً او را کنترل می‌کرد به‌طوری‌که همه حرکات، سکنات و رفتار وی تحت نظر مأموران ساواک بود و حتی اسناد این مطالب در کتاب سه‌جلدی «انقلاب اسلامی در استان همدان به روایت ساواک» آمده، چنانکه طبق اسناد مذکور، اسم حاج‌آقا حسینی‎پناه یا به گفته آن‌ها حجت‌الاسلام خواب‌نما، مکرر در آنجا ذکرشده که نشان‌دهنده اهمیت فعالیت این شخصیت ارزشمند در همدان است.
مساوات اضافه کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام حسینی‎پناه چندین بار از سوی مأموران ساواک دستگیر و زندانی شد؛ البته این موارد مانع سخنرانی‌های روشنگرانه وی در سال‌های 40 تا 50 در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و منابر مختلف همدان نشد.
وی تأکید کرد: مبارزات مرحوم حسینی‎پناه در طول آن سال‌ها ادامه داشت تا اینکه به لطف الهی، انقلاب اسلامی ایران در سال 57 به پیروزی رسید و زندگی او را وارد مدار جدیدی کرد به‌طوری‌که پس‌ازآن و در طول سال‌های دفاع مقدس و پشتیبانی از رزمنده‌ها نیز دین خود را به انحای گوناگون به انقلاب اسلامی ادا کرد.
     به دنبال پست و مقام نبود
مساوات با بیان اینکه حجت‌الاسلام حسینی‎پناه به‌عنوان یک انسان انقلابی، خود را وقف انقلاب و نظام کرده بود، افزود: این عالم مجاهد هیچ‌گاه به دنبال به دست آوردن پست و منصب نبود و تا پایان عمر با ارادت قلبی به ولایت‌فقیه درنهایت گمنامی می‌زیست.
وی در ادامه اضافه کرد: حاج‌آقا در طول این سال‌ها به‌دوراز نام‌آوری تنها در حوزه علمیه حضور داشت و امام جماعت یک مسجد کوچک را بر عهده داشت؛ اما همواره ولایت‎مدار بود و خود را مقید به مشی امام خمینی (ره) و فرمایشات رهبر انقلاب (دام‌ظله) می‌دانست که نشان‌دهنده روح پاک و صاف او بود.
     رابط بین مردم و شهید مدنی بود
یکی از مرتبطان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی‎پناه نیز در ادامه با تأکید بر ویژگی مردمی بودن آن عالم مبارز، اظهار کرد: حاج‌آقا یک عالِم مردمی بود و هیچ‌گاه بین خود و مردم تفاوتی قائل نمی‌شد؛ با وجود اینکه وی از علمای برجسته حوزه همدان بود اما هیچ‌وقت از مردم کناره‌گیری نکرد و این منش وی در طول سالیان قبل و بعد از انقلاب با شرکت در اجتماعات مردمی نظیر راهپیمایی‌ها نمود داشت، ضمن اینکه نظرات و مشکلات مرم را نیز به شهید مدنی انتقال می‌داد.

شناسه خبر 3885