شناسه خبر:39654
1400/2/4 09:35:27

سپهرغرب، گروه خبر: روحانی، دانشجو، کارآفرین و سرپرست یک تیم فوتسال بخشی از دغدغه‌های فکری آقای «محمد رباعی‌زاده» است. او معتقد بوده که ورزش و اشتغال توأمان راهی برای فرار از مشکلات اجتماعی است و با وجود اینکه چند کارگاه صنعتی هم راه‌اندازی کرده، اما معتقد است که ثروت باید در راه کار فرهنگی خرج شود.

در کنار زمین تلاشم می‌کند جنب و جوش فراوانی از خود نشان دهد و همین مسئله باعث تذکر مکرر داورهای میدان می‌شود، اما او درس ساکت بودن را نخوانده است، می‌خواهد تلاش کند، همان‌گونه که تاکنون تلاش کرده است؛ در حوزه، دانشگاه در کارخانه و هم‌اکنون در تیم فوتسالی که سرپرستی آن را برعهده گرفته است.

رشد و تقویت ورزش در استان کرمانشاه که ظرفیت بالایی در رشته‌های مختلف ورزشی دارد، نیازمند مواردی نظیر تعهد، تخصص و تلاش است تا وضعیت فرهنگی اجتماعی و ورزشی استان کرمانشاه را تا جایی که ارزش آن را دارد، ارتقا بخشد.

با «محمد رباعی‌زاده» از شهر کرمانشاه با تحصیلات حوزوی تا مقطع خارج حوزه قم و تحصیلات دانشگاهی در رشته حقوق دانشگاه شهید قدوسی دادگستری و همچنین رشته‌های فنی مهندسی کامپیوتر و صنایع و همچنین دوره‌های مخصوص تجارت در رابطه با ورزش و جوانان و کارآفرینی به گفت‌وگو می‌پردازیم. این گفت‌وگو پیش از ماه رمضان و در یک ظهر دلپذیر بهاری انجام شده است.

   هم‌اکنون یک روحانی که به‌عنوان جوان‌ترین کارآفرین انتخاب شده، به چه کاری مشغول است؟

در سال 1398 به‌عنوان جوان‌ترین کارآفرین شناخته شدم و هم‌اکنون کارخانه واحد تولیدی پلیمر داداش پلاس ما به فعالیت خود ادامه می‌دهد، چند برنامه در حوزه صنعت و تجارت درنظر داریم که امیدواریم در سال 1400 با بهبود شرایط اقتصادی و سیاسی عملی شوند، در رابطه با تیم نوپای خانه صنعت نیز درحال جذب بازیکن و تقویت تیم هستیم، چندین طرح اجتماعی و فرهنگی نیز درحال اجرا داریم که درآمد آن‌ها صرف امور فرهنگی می‌شود.

   نظر شما در مورد ورزش و فعالیت جوانان در عرصه‌های ورزشی چیست؟

همان‌طور که در زمان جنگ خط مقدم از رزمندگان خالی نمی‌ماند، در دنیای کنونی نیز باید در خط مقدم فعالیت داشت؛ پرداختن به فعالیت‌های ورزشی خود مانع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، به‌ویژه در زمینه اعتیاد که در بین جوانان شایع شده؛ همه ما این جمله کلیشه‌ای را بارها شنیده‌ایم که می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است و در همین راستا پرداختن به ورزش و مشغول شدن جوانان به ورزش و فعالیت مثبت و شکوفا شدن استعدادهایشان خود تاثیر بسزایی در فاصله‌گیری آنان از امور منفی و اعتیاد خواهد داشت، از هر آنچه بخواهیم پیشگیری کنیم، باید نقطه مقابل آن را تقویت کنیم، با توجه به شرایط سخت استان باید به این مورد توجه ویژه شود.

   به نظر شما توجه ما به ورزش به‌خصوص فوتبال و فوتسال به چه میزان باید باشد؟

این ورزش در دنیا طرفداران زیادی دارد و در کشور ما نیز علاقه‌مندان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است و از این جهت افرادی که منافع سوء دارند، نظیر رژیم صهیونیستی به دنبال چنین رشته‌های پُرمخاطب می‌روند، چرا ما باید این ورزش را رها کنیم؟ به نظر من باید این ورزش را همگانی کنیم، به‌طوری که زمین و مدرسه و آکادمی فوتبال داشته باشیم، مربی و بازیکنان قوی پرورش دهیم، چراکه توانایی آن را داریم و در این زمینه به شرط مشارکت و اتحاد، موفق خواهیم شد و می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و ابعاد سلامتی و تندرستی آن را تقویت کرده و با ایجاد شور و نشاط در جامعه، تبلیغات سوء دشمنان را نیز از بین ببریم.

   شما به‌عنوان سرپرست تیم فوتسال خانه صنعت کرمانشاه مشغول فعالیت هستید، هدف از تشکیل تیم فوتسال خانه صنعت چیست؟

تیم‌های بزرگ دنیا سرمایه را در اختیار می‌گیرند و با توزیع این سرمایه در بخش‌های مختلف در رشد تیم کمک بزرگی خواهد شد، خانه صنعت یک تیم نیست، بلکه باشگاهی است که در آن کار آموزشی، مدرسه فوتبال و پرورش مربیان و جذب بازیکن انجام خواهد شد، درنظر داریم پس از استقرار باشگاه خانه صنعت در استان درنهایت آن را به شهرستان‌های استان و همچنین شهرستان‌های استان‌های اطراف، برگزاری اردوها و مسابقات و جنشواره‌های ورزشی گسترش دهیم.

   اهداف بلندمدت بسیار زیبایی را ترسیم کرده‌اید، برای رسیدن به این اهداف چه برنامه‌هایی دارید؟

در مرحله نخست با توجه به اینکه امتیاز تیم را دیر تحویل گرفتیم و سعی داریم تیم را در لیگ دسته اول نگه داریم تا سقوط نکند، با کمبود بازیکن مواجه بوده و درحال جذب بازیکن از استان خود و استان‌های هم‌جوار هستیم، سعی داریم تا سال 1403 تمام بازیکنانی که داریم، خودساخته باشند؛ به‌طوری که خوابگاهی را تأسیس کنیم و برای روز قبل مسابقات بازیکنان برنامه ویژه تمرینات و تغذیه داشته باشیم و طرح‌های پاداش و تشویق و همچنین جریمه در شرایط مشخص‌شده‌ای اجرا کنیم.

   حضور یک فرد در قامت یک روحانی ممکن است در ورزش فوتسال مقبول همه نباشد، این موضوع تاکنون مشکلی برای شما ایجاد نکرده است؟

در زمان میرزای شیرازی با حکم تحریم توتون و تنباکو، دشمن به قدرت مرجعیت تقلید در بین مردم پی برد که پس از آن با سعی در تخریب روحانیت، قصد داشت دخالت روحانیون را در مسائل سیاسی و اقتصادی که دو مسئله بسیار مهم در هر مملکتی است را به حداقل برساند، با توجه به نام‌گذاری سال‌های اخیر اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و اشتغال و جهش تولید فرصتی برای راهبردهای جنگ اقتصادی و قدم برداشتن در جهت تقویت تولید ملی بود که به دلایل بیماری کرونا و بحث تحریم آن‌طور که باید، به هدفمان نرسیدیم و نیاز است در طول سال‌های آینده اهدافمان را عملی کنیم و مملکت را از این جهت بیمه کنیم.

به همین دلیل بنا به دستورات مقام معظم رهبری، تمام آحاد جامعه به‌خصوص روحانیون که باید دلسوزان اصلی جامعه باشند، جهت رشد و اعتلای تمام ابعاد جامعه تلاش کنند و ورزش نیز به نظر من یکی از این ابعاد است.

   شما بخش قابل توجهی از درآمدهای خود را صرف اهداف فرهنگی می‌کنید، درصورت صلاحدید در این خصوص توضیح بدهید؟

هدف از تأسیس کارخانه واحد تولیدی پلیمر ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی است؛ همچنین درآمدهای حاصل از فعالیت‌های بنیاد فرهنگی انصارالحجه صرف امور فرهنگی و برگزاری مراسمات مذهبی خواهد شد، قصد داریم مجمتع فرهنگی شامل مسجد، حسینیه و کلاس‌های آموزشی تأسیس کنیم تا در آن با پرورش جوانان در زمینه فرهنگ و اجتماع قدمی در جهت رشد و تقویت فرهنگی استان برداریم، متأسفانه بخش دولتی از امور فرهنگی حمایت چندانی نداشته و منسجم عمل نمی‌کند و در این زمینه مجبور به جذب حامی هستیم.

   طی ثبت باشگاه و فعالیت‌های ورزشی به چه معضلات و مشکلاتی برخوردید؟

هنگام تأسیس تیم و همچنین اقدامات اولیه جهت تأسیس کارخانه دوستانی با دیدن ظاهر بنده و با توجه به تحصیلات حوزوی اینجانب، مخالفت‌های خود را شفاف و صریح اعلام می‌کردند؛ چراکه با بنده با تصور اینکه صرفاً یک روحانی هستم، رفتار می‌کردند، اما هم‌اکنون با اطلاع از حرفه ورزشی اینجانب از سوی همان دوستان حمایت می‌شوم، در دنیا کشیش‌هایی وجود داشتند و دارند که سابقه بازی در تیم‌های معروف فوتبالی را دارند، در این زمینه باید فرهنگ‌سازی انجام شود، نیروهای مؤمن و انقلابی باید در خط مقدم همه عرصه‌ها حضور داشته و سکان‌دار اصلی هدایت جوانان در عرصه‌های مفید و مثبت جامعه همچون ورزش باشند.

* اخلاق یکی از مقولات فراموش‌شده در ورزش است، نظر شما در این خصوص چیست؟

در ورزش باید مدیریت درست انجام شود و ضمن حفظ اخلاق، باید با جدیت تیم را رهبری کرد؛ ضمن اینکه کادر فنی و مدیران تیم باید به احتیاجات و هزینه‌های تیم و بازیکنان توجه کافی داشته باشند، اخلاق در ورزش یعنی نسبت به تیم متعهد باشی و دلسوزانه برای تیم کار کنی.

   به نظر شما به‎عنوان یک کارآفرین برای اشتغال چه کاری می‌توان انجام داد؟

هر کسی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی قصد ایجاد اشتغال را داشته باشد، باید دو ویژگی مهم در او باشد، نخست اینکه نسبت به کاری که انجام می‌دهد دلسوز و متعهد باشد و دوم کاردان و متخصص باشد و این دو مورد برای موفقیت در زمینه اشتغال جوانان امری بسیار مهم است؛ باید در بین مردم بود تا درد آن‌ها را درک کرد و سرمایه‌داران باید در خدمات اجتماعی کمک کنند.

   چرا روحانیونی که برای تحصیل به استان‌های دیگر سفر می‌کنند، کمتر به زادگاه خود برمی‌گردند؟

هر کسی که برای تحصیل علم سفر می‌کند، درنهایت موظف است برای ادای دین و پیشرفت شهر خود برگردد و مردم شهر خود را از آن علم بهره‌مند کند؛ چراکه مردم خود را بهتر می‌شناسند و خدمت به مردم راحت‌تر انجام خواهد شد، رسالت خود را خدمت به شهر خود می‌دانم و در تمام حوزه‌ها می‌توان کار کرد. چراکه استان کرمانشاه ظرفیت بالایی دارد، باید توجه شود که نیروهای متخصص به‌کار گرفته شوند تا شاهد رونق استان در زمینه‌های مختلف باشیم.

   نظر شما به‌عنوان یک روحانی و سرپرست تیم فوتسال درخصوص ورزش بانوان چیست؟

نگاه ما به ورزش باید همگانی باشد، چون که ورزش قهرمانی آسیب‌های بسیار زیادی دارد، ممکن است که برخی ورزشکاران نیز بعدها پشیمان باشند، این موضوع در مصاحبه خیلی از افراد حرفه‌ای مشهود است، چهل سال از انقلاب گذشته و شعار همه این است که حقوق بانوان را رعایت کنیم؛ یکی از این حقوق اختصاص فضای مناسب به ورزش بانوان است، ایجاد و توسعه فضای لازم برای ورزش بانوان نیاز مبرم و مسلم این قشر بوده و به‌صورت جدی باید به این موضوع ورود کرد، اختصاص ردیف بودجه مشخص و شفاف به بانوان یک نیاز مبرم و مشخص بوده، نیاز این قشر بسیار کمتر از ورزش آقایان است، اما مدنظر قرار نمی‌گیرد.

به ورزش بانوان باید تخصصی و شفاف پرداخته شود و نمی‌توان در یک فضای محدود به آن پرداخت؛ فضای ورزش بانوان باید فراهم شود، اما همه ورزش‌ها مناسب روحیه و جسم بانوان نیست.

شناسه خبر 39654