شناسه خبر:39942
1400/2/9 09:38:21

سپهرغرب، گروه خبر: معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: داروی درمان کرونا در کرمانشاه مجوز موقت تولید (6 ماهه) را دارد؛ اگر طی این مدت عوارضی از این دارو مشاهده نشود و اثربخشی آن در درمان کرونا ثابت شود، مجوز تولید دائم دریافت خواهد کرد.

قباد محمدی اظهار کرد: کار عظیم واکسیناسیون عمومی در کشور شروع شده که بسیار طاقت‌فرسا و بزرگ است و بار آن بر دوش حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه واکسن‌های با فناوری ساخت متفاوت وارد بازار شده‌اند، در مورد واکسن استرازینکا گفت: عوارض عمومی واکسن (بدن‌درد، تب و لرز) 12 ساعت بعد از تزریق نمایان می‌شود و در افراد جوان به‌دلیل فعال‌تر بودن سیستم ایمنی، شدیدتر است.

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: برخی از عوارض نیز که بسیار نادر هستند همچون لختگی خون که در بین 250 هزار نفر ممکن است در یک نفر نمایان شود، چهار روز پس از تزریق واکسن امکان دارد دیده شود و افرادی که واکسن تزریق می‌کنند چنانچه در روز چهارم سردرد شدید گرفتند، باید به دکتر مراجعه کنند.

وی در مورد سرنوشت داروی درمان کرونا که توسط دکتر مصطفایی ساخته شده بود، گفت: صدور مجوز ساخت دارو مراحل بسیار پیچیده‌ای دارد، اما ما با حداقل آزمایشات، مجوز موقت تولید دارو (6 ماهه) را به وی دادیم و اگر طی این مدت عوارضی از آن مشاهده نشود و اثربخشی آن در درمان کرونا ثابت شود، مجوز تولید دائم دریافت خواهد کرد.

محمدی با بیان اینکه تزریق واکسن به معنای کرونا نگرفتن نیست، گفت: افرادی که واکسن زده‌اند نیز امکان دارد کرونا بگیرند، اما به‌صورت خفیف.

وی در پایان اعلام کرد: کسانی که واکسن دریافت می‌کنند نیز می‌توانند ناقل باشند و به همین خاطر تا زمانی که 70 درصد از جامعه واکسینه شوند، همه مردم باید از ماسک استفاده کنند.

شناسه خبر 39942