شناسه خبر:41634
1400/3/17 10:28:44

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: بافت تاریخی، شهری سنندج در قالب اجرای طرح‌های باز آفرینی شهری حفظ و مرمت می‌شود.

مصطفی رضایی روز پنجشنبه اظهار کرد: چهار مورد از پروژه‌های در حال اجرای طرح بازآفرینی شهری سنندج مربوط به حوزه تاریخ شهری است که این طرح‌ها شامل مرمت خانه تاریخی «عمارت رشیدی» و ساماندهی محله «آغه زمان» است که برای حفظ اصالت تاریخ شهری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه «عمارت رشیدی» سنندج با دو میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار در حال مرمت است، گفت: این خانه از املاک در اختیار راه و شهرسازی است که پس از اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی و اتصال این محله به «سرای ولیدی» برای انجام فعالیت‌های فرهنگی تغییر کاربری داده می‌شود.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان اضافه کرد: طرح پیاده‌راه تاریخی و فرهنگی محله آغه زمان سنندج به‌عنوان اولین طرح بازآفرینی شهری در محله‌های تاریخی استان کردستان به طول 350 متر در دو مرحله در حال اجرا است که برای مرحله اول آن حدود 40 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

رضایی یادآور شد: محله «آغه زمان» از محله‌هایی است که از نظر تاریخ و فرهنگ جزو پنج محله اصلی شهر سنندج محسوب می‌‌شود و در طرح بهسازی و پیاده‌راه‌سازی این محله سعی می‌شود، خیابان شهید نمکی به سرای تاریخی ولیدی وصل شود.

وی افزود: همچنین یک مورد از منازل تاریخی این مسیر پس از تملک به‌عنوان رستوران سنتی، سه باب به عنوان خانه بوم‌گردی و یک باب به‌عنوان موزه معماری شهری سنندج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این طرح هم‌اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در آن سنگ‌فرش معابر، بهسازی برخی میادین و اتصال خیابان نمکی به «کاروانسرای عزیزی» در دستور کار قرار دارد.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: اجرای پیاده‌راه خیابان فردوسی با همکاری مشترک شهرداری سنندج و همچنین ساماندهی انبار غله نیز از جمله این پروژه‌ها است.

استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.

شناسه خبر 41634