شناسه خبر:44870
1400/6/3 09:26:29

سپهرغرب، گروه اجتماعی: یک روانشناس عمومی گفت: با گسترش امکانات مختلف زندگی، پدیده‌ مصرف‌گرایی رواج بسیار یافته که با آموزش مدیریت مصرف میتوان از آن جلوگیری کرد.

تقی ابوطالبی درباره مصرف گرایی و تبعات آن اظهار کرد: نیاز‌های انسان انواع مختلفی دارد که شامل نیاز‌های عاطفی، جسمانی و اجتماعی می‌شود. خداوند میل به برطرف کردن این نیاز‌ها را در بشر قرار داده. مثلا غذا خوردن برای رفع نیاز گرسنگی و اشتغال و کسب درآمد برای نیاز اجتماعی و....

وی افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، امروزه عامل بروز 75 درصد 80 درصد بیماری‌های روحی و روانی در انسان اضطراب است که نشانگر بی‌توجهی انسان به نیاز‌های روحی مانند شادی و مهرورزی است.

این روانشناس عمومی گفت: وقتی به تمامی نیاز‌ها بیش از حد توجه شود انسان دچار زیاده خواهی می‌شود، این درحالی است که با کنترل کردن نیاز‌ها و تمایلات در زندگی میتوان به نقطه تعادل و آرامش رسید.

ابوطالبی تصریح کرد: مصرف متعادل و با برنامه در هر زمینه‌ای انسان را رشد میدهد، اما رقابت‌ها برای مسائل مالی و جایگاه‌های مدیریتی و چشم و هم‌چشمی‌ها، میل به تغییر و دگرگونی افراطی را در هر فردی به وجود می‌آورند.

وی علت بروز رفتار‌های مصرف گرایانه را دخالت در زندگی دیگران، تنوع طلبی و بی برنامگی خواند و اظهار کرد: هر فرد باید با واقع بینی و درک صحیح از شرایط زندگی خود برنامه ریزی کند و با دید مثبت زندگی‌اش را ادامه دهد. مثلا هرکسی باید با توجه به میزان درآمد خود بخشی را برای هزینه زندگی مصرفی و بخشی را برای پس انداز و سرمایه گذاری قرار دهد و بیشتر از میزان این مبلغ را هزینه نکند تا هم بتواند به مدیریت صحیح زندگی برسد و هم دچار یأس نشود.

این روانشناس عمومی در راستای توجه به بروز مصرف گرایی در نوجوانان و جوانان و تفاوت آن‌ها باهم ادامه داد: نوجوان به دلیل عدم آگاهی از واقعیت‌های زندگی درک جامعی از مسائل اقتصادی ندارند و صرفا مصرف کننده اندوخته پدر و مادر خود هستند، پس باید در آموزش و پرورش و خانواده مدیریت اقتصادی آموزش داده شود.

وی گفت: جوانان هم به دلیل ورود به دانشگاه و فضا‌های کاری به مراتب این مدیریت مالی و اقتصادی را می‌آموزند و اگر درخانواده‌ای پرورش یافته باشند که تعادل در نیاز‌ها را برقرار کرده باشند قطعا در آینده موفق‌تر خواهند بود.

شناسه خبر 44870