شناسه خبر:46311
1400/7/3 09:16:15

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان گفت: امسال بیش از 36 هزار دانش‌آموز کلاس‌اولی در استان سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

محمد پورداود در آیین نمادین جشن شکوفه‌ها در مدرسه ابتدایی وحدتی پویا ناحیه دو همدان از تحصیل 36 هزار دانش‌آموز کلاس‌اولی استان طی امسال خبر داد و اظهار کرد: بخش اعظمی از دوران کودکی در پایه‌های اول و دوم ابتدایی سپری می‌شود و این دوره حساس‌ترین دوره زندگی آدمی است.

وی با تأکید بر اینکه اهمیت و جایگاه این دوران در کلام پیامبر (ص) تا آنجا است که دوره سیادت خطاب فرموده‌اند، گفت: روانشناسان و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت نیز غالباً از این دوران به‌عنوان برجسته‌ترین مرحله در تکوین شخصیت انسان نام می‌برند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان اهمیت دوران کودکی را از دو جنبه سهولت اثرپذیری کودکان از محیط‌های آموزشی و تربیتی و دوام و عمق یادگیری در این دوران دانست و گفت: یادگیری اولیه به‌ویژه در دوران دبستان زمینه مناسبی در کسب تجارب بعدی کودکان نسبت به دوره‌های بعدی تحصیلی و زندگی آینده فراهم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه باید فرزندان خود را برای دوره‌ای تربیت کنیم که آن دوره متعلق به ما نبوده زیرا آموزش‌وپرورش پیوسته درحال تغییر و تحول است، ادامه داد: دو نهاد خانه و مدرسه به کمک متخصصان تعلیم و تربیت باید از تحولات سریع تعلیم و تربیت و روش‌های نوین و پیشرفته آگاهی یافته و راه کاربست آن را فرا گیرند.

پورداود با بیان اینکه بازی در کانون فعالیت‌های مناسب رشد قرار دارد که شامل رفتار خودانگیخته، آزاد، انتخابی و لذت‌بخش بوده و جزء فعالیت‌های طبیعی برای کودکان به‌شمار می‌آید، گفت: بازی فرصت خلاقیت، اختراع و آگاهی از دنیای اطراف، شادی و نیز درک خود و سایرین را برای کودکان فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه کودکان وقتی فرصت بازی واقعی پیدا می‌کنند یاد می‌گیرند تا از فرصت‌ها استفاده کرده و عنصر انتخاب را مورد توجه قرار دهند، تصریح کرد: بازی برای کمک به کودکان به‌منظور گسترش روابط دوستانه و کسب اعتماد متقابل و نیز عزت نفس و افزایش حس توانمندی از طریق امکان تسلط بر اشیا بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان همدان خاطرنشان کرد: آموزش اصیل و واقعی یکی از انواع یادگیری‌های نوین است که مبتنی بر یک رویکرد آموزشی بوده و اجازه می‌دهد دانش‌آموزان به کشف بپردازند، مباحثه داشته باشند و به‌طور معناداری ارتباط مفاهیم با زمینه واقعی را درک کنند.

وی بیان کرد: نیازهای واقعی در پیش‌آمد مشکلات پیچیده دنیای واقعی و اندیشیدن به راه حل‌های آن‌ها با به‌کارگیری روش‌های مبتنی بر ایفای نقش فعالیت مسئله‌محور مطالعات موردی و اجتماع یادگیری تمرکز دارد.

پورداود عنوان کرد: مسئله دیگر در یادگیری واقعی خود تنظیمی است که به نقش فرد و کودک در فرآیند یادگیری می‌پردازد.

گفتنی است، براساس شیوه‌نامه سال تحصیلی 1401- 1400 وزارت آموزش‌وپرورش، برنامه‌های آموزشی و پرورشی از آبان‌ماه به تدریج حضوری خواهد شد.

شناسه خبر 46311