شناسه خبر:47104
1400/7/25 09:23:36
در پی سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم به استان مرکزی؛

از حمایت دولت از گلکاران تا رفع موانع صادرات سنگ

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در جریان نخستین سفر استانی خود به دیار آفتاب، شامگاه جمعه به جنوب استان مرکزی سفر کرد تا از ظرفیت‌های بالقوه این خطه بازدید و در آیین اختتامیه بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌وَر محلات نیز شرکت کند که در این سفر بر رفع موانع صادرات سنگ و حمایت دولت از گلکاران، تأکید کرد.

سیدرضا فاطمی‌امین به‌عنوان عضوی از کابینه سیزدهم که روز پنجشنبه در سفری پُرکار در معیت آیت‌الله رئیسی و برخی از اعضای هیئت دولت به استان فارس سفر کرده بود، بلافاصله عصر جمعه 23 مهرماه راهی استان مرکزی شد که وعده رئیس‌جمهوری با عنوان «به مدیر در میدان نیاز داریم»، رنگ تحقق گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم که برای شرکت در آیین اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی صنعت سنگ ایران به دیار آفتاب سفر کرده بود، از توانمندی‌ها و ظرفیت بخشی از صنایع و واحدهای تولیدی چهارمین قطب صنعت کشور در خطه محلات، دلیجان و خمین نیز بازدید کرد.

وی در این سفر یک واحد تولیدی الیاف در شهرستان دلیجان را نیز افتتاح و پس از حضور در پایتخت گل ایران (محلات)، به زادگاه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران (خمین) سفر کرد.

بنا بر آخرین اطلاعات موجود عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی فرآورده‌های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، قیر، انواع شیشه، الیاف پلی‌استر، سیمان و عایق رطوبتی است که شهرستان دلیجان به‌عنوان قطب صنعت پلی‌استر، الیاف، شیشه، عایق رطوبتی و نیز سیمان، جایگاه خاصی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در بدو ورود به استان مرکزی، واحد تولید الیاف پلی‌استر (بافتینه پارس) در دلیجان را بهره‌برداری کرد.

وی پس از افتتاح واحد تولیدی الیاف دلیجان با خبرنگاران گفت‌وگو کرد و گفت: بازنگری اساسی در فرآیند مجوزها قولی است که دولت سیزدهم به کارآفرینان، تولیدکنندگان و مردم ایران داده است و باید مجوزهایی که صدور آن‌ها وقت زیادی می‌گیرد، از روال کار خارج شوند.

البته فاطمی‌امین این راهم گفت که برای کاهش مشکلات صنایع زیردستی، برنامه سهمیه‌بندی و تأمین مواد اولیه برای تمام واحدهای پایین‌دست صنعت پتروشیمی کشور تا دو ماه آتی نهایی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم تولید الیاف را از صنایع زیردستی حوزه پتروشیمی دانست و تأکید کرد: باید صنایع زیردستی در زنجیره تولید با هدف کاهش خام‌فروشی تقویت شوند.

وی ضمن برشمردن مزایای افتتاح واحد تولیدی، ادامه داد: واحد الیاف دلیجان در تأمین مواد اولیه مشکل داشت که به‌خاطر برخی محدودیت‌ها در بورس کالا است که در این حوزه کالا با قیمت مناسب و به اندازه کافی تأمین نمی‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم عنوان کرد: برنامه‌هایی در وزارتخانه برای تأمین کالاهای پایه نظیر فولاد و پتروشیمی تهیه شده تا تولیدکننده و سرمایه‌گذار دچار مشکل نشوند.

این مقام مسئول در جریان سفر به محلات و شرکت در آیین اختتامیه نمایشگاه صنعت سنگ بر این نکته تأکید کرد که موانع و مشکلات صادراتی صنعت سنگ طی نشستی در سازمان توسعه تجارت بررسی می‌شود.

فاطمی‌امین اظهار کرد: تا یک ماه آینده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی پیش‌نویسی از برنامه عملیاتی سنگ همچون استخراج، اکتشاف، فرآوری سنگ و آخرین وضعیت ماشین‌آلات معدنی آماده می‌کند.

به گفته وزیر صنعت، دو هفته پس از بررسی کارشناسی اولیه و تهیه پیش‌نویس نشستی با حضور کارآفرینان و فعالان صنعت سنگ برگزار می‌شود و به‌عنوان سند چهار سال آتی مبنای کار قرار خواهد گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم در حاشیه سفر به محلات و بازدید از نمایشگاه دائمی گل و گیاه به یک محور کلیدی اشاره کرد و افزود: برخی اوقات کم‌کاری‌ها سبب فرافکنی می‌شود و بنده بارها اعلام کرده‌ام به‌هیچ‌وجه فرافکنی نمی‌کنیم، توانمندی‌های بسیاری در کشورمان وجود دارد و تحریم‌ها خیلی کمتر از موانع موجود در سازوکارهای داخلی است و اگر این سازوکارها انجام شوند، موانع تحریم به چشم نخواهد آمد.

فاطمی‌امین تأکید کرد: گفته شده صادرات گل می‌تواند در سال آینده به حدود 250 میلیون دلار برسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق این هدف، حمایت لازم را خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم اشاره‌ای به ظرفیت‌های شهرستان محلات نیز کرد و گفت: شهرستان محلات علاوه‌بر گل و گیاه، کانون سنگ تزئینی ایران است که برپایی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ در این شهرستان با دستاوردهایی همراه بود و مقرر شده به‌منظور رونق صادرات سنگ تا 10 روز آتی نشست ویژه‌ای در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شود.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: استان مرکزی به‌لحاظ صنعتی از قطب‌های برتر کشور است و در زمینه ساخت ماشین‌آلات سنگین سبقه طولانی دارد که درخصوص رونق تولید برای صنایع مستقر در این خطه به دنبال تجمیع تقاضا هستیم. برای مثال در تضمین سفارش برای هپکو و سایر شرکت‌های مادرتخصصی، دولت درصدد رایزنی با مشتریان ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است تا با حمایت مالی از متقاضیان، سفارش مناسب برای واحدهای تولیدی این استان فراهم شود.

فاطمی‌امین همچنین در حاشیه بازدید از واحد تولید پنل‌های خورشیدی افزود: سوگیری جهانی در تأمین انرژی سال‌های اخیر به‌دلیل ارزش بالای گاز و فرآورده نفتی و حراست از محیط‌زیست، از طریق سلول‌های خورشیدی است.

وی تأکید کرد: واحد تولید پنل‌های خورشیدی در خمین، ظرفیت تولید بیش از یک‌هزار مگاوات در سال را دارد که با توجه به اینکه در راستای فعالیتش به 100 هکتار دیگر زمین نیاز دارد، با حمایت دولت تا یک ماه آتی مجوز شهرک خصوصی اعطا می‌شود.

فاطمی‌‌امین افزود: واحد تولید پنل‌های خورشیدی خمین از کانون‌های بزرگ‌مقیاس و خوب کشور و استان مرکزی بوده و زنجیره کاملی از بخش‌های تولید پنل‌های خورشیدی در آن برنامه‌ریزی شده است‌.

وی در ادامه با اشاره به بازدید از واحد پتروشیمی خمین، گفت: شکل نگرفتن صنایع پایین‌دستی حوزه پتروشیمی موجب می‌شود که محصولات این صنعت نیمه‌خام صادر شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس نیز طی سخنانی در آیین اختتامیه نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سنگ در محلات را ضروری عنوان کرد.

به گفته حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی این مهم که در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده، اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم تنها ساعتی مانده به بامداد روز شنبه پس از یک سفر فشرده کاری، با بازدید از واحد پتروشیمی و سایپا خمین، استان مرکزی را ترک کرد.

شناسه خبر 47104