شناسه خبر:48908
1400/9/4 10:50:09

سپهرغرب، گروه متن زندگی: یک متخصص علوم رفتاری گفت: تغییر سبک زندگی در دوران کرونا تحول در فرآیند سیستم آموزشی فرزندان، کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی روزانه، عدم حضور در کلاس درس و ارتباط با همسالان را به دنبال داشته است که با ادامه روند آموزش مجازی مسئله «مه مغزی» برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

نرگس عطریان در خصوص اختلال یادگیری فرزندان در کرونا، اظهار کرد: دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی با حضور معلم روند یادگیری بهتری دارند، والدین می‌توانند در شرایط فعلی توانمندی‌ها را در فرزندان ایجاد کنند، بدون مدیریت بر نظام خانواده فرزندان دچار مشکل می‌شوند.

 تغییر در فرآیند سیستم آموزشی فرزندان در کرونا

وی اضافه کرد: تغییر سبک زندگی در کرونا تحول در فرایند سیستم آموزشی فرزندان، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی روزانه، عدم حضور در کلاس درس و ارتباط با همسالان را به دنبال داشته است که با ادامه روند آموزش مجازی مسئله «مه مغزی» برای دانش‌آموزان ایجاد می‌شود.

این متخصص مطالعات فرهنگی و علوم رفتاری، تاکید کرد: قبلاً فرزندان در خانواده‌ها دچار اختلالات ناخن جویدن، شب ادراری، مکیدن انگشت دست و تشنج بودند، و در دوران کرونا با مسئله «مه مغزی» مواجه شدیم که در اثر سبک زندگی کرونایی به وجود آمده است.

عطریان تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا وسایل مورد استفاده فرزندان ابزار تکنولوژی روزمره مانند تلفن همراه، تبلت و لب تاب شد، قبلاً برای ساعت‌های محدود از این ابزار استفاده می‌کردند، کم تحرکی دانش‌آموزان زیاد و بیشتر به استفاده از ابزار تکنولوژی متکی شده‌اند.

 از بین رفتن مدیریت خواب فرزندان و کاهش قدرت دیداری

وی ادامه داد: قبل از کرونا دانش‌آموزان بازی‌های گروهی داشتند و جنب و جوش روزانه باعث خستگی آنها و مدیریت خواب بود، در این بحران دانش‌آموزان دچار گرفتگی مغزی شدند و این امر گرفتگی دقت و حافظه را به همراه دارد که قدرت دیداری فرزندان را هم کاهش می‌دهد.

این متخصص علوم رفتاری، گفت: دسترسی به گوشی تلفن همراه در کرونا برای دانش‌آموزان فراهم شد و آسیب‌های این ابزار در پساکرونا مشخص می‌شود، قبلاً بیشترین زمان تجدید قوای فکری دانش‌آموزان در خواب ابتدای شب بود، در کرونا این برنامه از بین رفته و نیاز است والدین برای جلوگیری از گرفتگی مغزی فرزندان برای خواب منظم آنها برنامه‌ریزی کنند.

عطریان تاکید کرد: موفقیت وابسته به تلاش است و این روند با ورزش کردن به فرزندان آموخته می‌شود دانش‌آموزان در زمان ورزش کردن دچار بیشترین روندی رشدی می‌شوند، اما در دوران کرونا با همسالان بازی نمی‌کنند، ورزش و تحرک بدنی ندارند و این اتفاق بر روی هوش، رشد اخلاقی، افزایش چربی و بروز چاقی آنها مؤثر است.

وی اظهار کرد: کارکردن بر روی تغییرات سبک زندگی بر روی دقت و تمرکز فرزندان تأثیر مثبت می‌گذارد، نمی‌توانیم به دلیل کاهش تمرکز و دقت فرزندان بسیاری از فرصت‌ها را از دست بدهیم.

 تهدیدهای کرونا را به فرصت تبدیل کنیم

این متخصص علوم رفتاری، افزود: باید برای آموزش آنلاین پشتیبان ذهن کودکان شویم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، فرصت‌ها به والدین کمک می‌کنند تا بر روی مهارت‌های فرزندان کار کرده و بیشترین بهره را از این دوران داشته باشند.

وی ادامه داد: فرزندان دچار خستگی ذهنی شده‌اند و عمق فکری و ادراک آنها کاهش پیدا کرده است و نمی‌توانند همه موارد را به ذهن بسپارند و خستگی‌های مفرط آموزش مجازی بیشتر است.

عطریان خاطرنشان کرد: جذابیت فضای مجازی موجب می‌شود فرزندان به طور دائم مشغول این فضا باشند و آوردن آنها به دنیای حقیقی، مدیریت خانواده، ارتباط با همسالان، تعامل با آنها مدیریت کلامی و احساسی والدین را نیاز دارند تا در این اوضاع به دانش‌آموزان کمک شود.

 والدین دغدغه‌های ذهنی فرزندان را کاهش دهند

این متخصص علوم رفتاری، گفت: در دوران کرونا برخی امور مانند ساعات کار خانواده، آموزش و تفریح که قبلاً بیرون از خانواده بود به محیط خانه منتقل شد و این امر صبر و مدیریت والدین را نیاز دارد، به طور یقین تلویزیون گرفتگی مغزی را در فرزندان کمتر ایجاد می‌کند و برای رشد مغز کودکان در کرونا بهتر است به جای ابزارهای دیگر تکنولوژی از تلویزیون استفاده شود.

وی تصریح کرد: همه اتفاق‌هایی که در خانه رخ می‌دهد وارد ذهن فرزندان می‌شود، باید والدین دغدغه‌های ذهنی فرزندان را در کرونا برای آرامش فکری آنها کاهش دهند تا بتوانند زندگی سالم‌تری با کارایی و تمرکز بیشتر برای آموزش و یادگیری داشته باشند.

شناسه خبر 48908