شناسه خبر:50727
1400/10/15 08:36:58

سپهرغرب، گروه خبر: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان گفت: سامان‌دهی معتادان متجاهر نیازمند داشتن آمار و اطلاعات دقیق از شمار معتادان، معتادان متجاهر، ابتدا به مصرف و مستمر درحال مصرف است.

«مهدی باب‌الحوائجی» روز سه‌شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان افزود: موضوع اعتیاد با این گستردگی نیازمند برنامه‌ریزی است، بنابراین در گام نخست باید آمار و اطلاعات دقیق داشت تا بتوان به‌خوبی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و درصورت داشتن برنامه آن را به‌روزرسانی و بومی‌سازی کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان ادامه داد: نباید نسبت به مسئله اعتیاد بی‌تفاوت بود و همانند مسائل روزمره عمل کرد، چراکه این موضوع خانمان‌سوز و جامعه‌برانداز است.

وی افزود: مواد مخدر در همه ابعاد یک موضوع گسترده‌ای است که بسط و گسترش جغرافیایی آن به اندازه کل جهان بوده و ازنظر کسب درآمدهای سوداگرانه جزء نخستین درآمدهای کارتل‌های اقتصادی مافیایی است.

باب‌الحوائجی اضافه کرد: بنابراین برنامه‌ریزی جدی برای این موضوع در یک جمع محدود، ساده‌انگاری و ساده‌اندیشی است؛ با این وجود این موضوع سبب رفع مسئولیت افراد نشده، بلکه باید طبق مسئولیت تکلیف‌مدارانه و جهادی پای کار آمده تا بسیاری از مسائل حل شود.

وی افزود: داده‌های آماری گویای این است که ورودی معتادان به کمپ‌ها و زندان در نیمه دوم سال به‌ویژه فصل زمستان افزایش می‌یابد، چراکه معتادان برای به‌دست آوردن جای مناسب و غذای گرم، خود را در منظر پلیس قرار داده تا دستگیر و راهی زندان شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با بیان اینکه یکی از مسائل طرح‌شده در این نشست افزایش ظرفیت مراکز ماده 16 برای نگهداری معتادان متجاهر است، گفت: اما افزایش ظرفیت تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟ چراکه هدف از راه‌اندازی مراکز ماده 15 و 16 ابتدا سامان‌دهی معتادان و سپس درمان آن‌ها است.

باب‌الحوائجی اضافه کرد: پس از سامان‌دهی و درمان باید به تداوم آن توجه کرد که در این راستا ستاد بهزیستی وارد میدان شده تا فرد پس از طی فرآیند درمان و بهبودی، دوباره به دامن اعتیاد بازنگردد.

وی تأکید کرد: باید برنامه‌ای پیش‌بینی کرد تا افرادی که پس از طی فرآیند درمان و بهبودی دستگیر می‌شوند، مجرم شناخته شده و دستگاه قضائی با آن‌ها برخورد کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان خواستار نظارت بیشتر سازمان بهزیستی بر مراکز ترک اعتیاد و بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه خیران در حوزه اعتیاد شد و اظهار کرد: شماری از خانواده‌های معتادان دارای تمکن مالی هستند و توان پرداخت هزینه درمان را دارند.

باب‌الحوائجی ادامه داد: هرچند کمپ‌ها زمینه‌ای برای ترک اعتیاد هستند، اما باید این را نیز بدانیم که تجمع انسانی در یک مکان به‌طور حتم مشکلات و آلودگی‌هایی نیز ایجاد می‌کند.

وی مجهول‌الهویه بودن برخی از معتادان را از دیگر چالش‌ها دانست و گفت: هویت این‌قبیل افراد به‌علت نداشتن کارت هویت و معرفی خود به‌نام دیگر، محل سؤال است.

قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان همدان نیز گفت: لازمه اصلی برای سامان‌دهی معتادان تلاش برای رفع بیکاری و ایجاد فرصت شغلی برای آنان است.

حجت‌الاسلام «پیرمحمد احمدوند» اظهار کرد: نداشتن اعتماد به معتادان بهبودیافته، به‌کار نگرفتن آن‌ها در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی و نداشتن سرمایه‌ای برای راه‌اندازی یک شغل، سبب بازگشت دوباره این افراد به دامن اعتیاد می‌شود.

وی اضافه کرد: با وجود سه تا 6 ماه نگهداری معتاد در کمپ‌ها و مراکز موضوع ماده 16 و درمان آن‌ها، اما این افراد پس از ترخیص و بازگشت به جامعه دوباره به سمت مصرف مواد مخدر گرایش می‌یابند.

قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: سامان‌دهی معتادان دارای دو مرحله جمع‌آوری و مقابله بوده که برای این کار باید آمار دقیقی از شمار معتادان در دست داشت تا در زمان لازم امکانات مقابله‌ای برای جمع‌آوری آن‌ها را درنظر گرفت.

حجت‌الاسلام احمدوند افزود: اعتبارات دولتی پیش‌بینی‌شده برای مقابله با پدیده شوم مواد مخدر به دست متولیان نرسیده، یا آنقدر دیر می‌رسد که کارآیی لازم را ندارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان نیز گفت: یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با موادمخدر کشور جمع‌آوری، سامان‌دهی و صیانت از معتادان بوده که این طرح از اول دی‌ماه سال 1400 آغاز شده است.

«حمزه عبدکوند» با بیان اینکه همدان دارای دو مرکز ماده 16 در کبودراهنگ و نهاوند است، افزود: محور سامان‌دهی و صیانت از معتادان متجاهر سازمان بهزیستی بوده و جمع‌آوری آنان نیز برعهده پلیس است که در این راستا باید ظرفیت مراکز ماده 16 به دو برابر پذیرش افزایش یابد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه 75 درصد افرادی که در مرکز ماده 16 کبودراهنگ پذیرش می‌شوند از اهالی شهر همدان هستند، از شهرداری انتظار می‌رود اعتباری برای این مرکز اختصاص دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان گفت: درمان، توانمندسازی، مراقبت بعد از خروج، صیانت و سامان‌دهی مورد تأکید این شورا است و در این راستا دنبال افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در 46 مرکز ترک اعتیاد خصوصی فعال در استان، سه مرکز کاهش آسیب، هفت مرکز تبصره دو ماده 16، 150 مرکز متادون‌تراپی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی، دو مرکز سرپناه شبانه (شلتر) و هفت مرکز درمانی متعلق به معتادان بی‌بضاعت هستیم.

عبدکوند ادامه داد: به دنبال آغاز اجرای طرح سامان‌دهی معتادان متجاهر از اول دی‌ماه، تاکنون 150 معتاد متجاهر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر و تحویل کمپ‌ها و مراکز ماده 16 ترک اعتیاد شدند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان نیز گفت: این مجموعه هیچگونه محدودیتی برای تأمین فضای مورد نیاز نگهداری معتادان متجاهر ندارد، اما درخواست می‌شود در اجرای طرح جمع‌آوری معتادان با بهزیستی هماهنگی‌هایی صورت گیرد تا در آن زمان فضا برای نگهداری این افراد در 48 مرکز ماده 15 و دو مرکز ماده 16 مهیا باشد.

«مهدی دیناری» اضافه کرد: ظرفیت مرکز ماده 16 کبودراهنگ 100 نفر است، اما هم‌اینک 290 معتاد متجاهر در این محل پذیرش شدند.

وی بیان کرد: بهزیستی دنبال راه‌اندازی مرکز توانبخشی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبودیافته با هزینه‌کرد 150 میلیون تومان برای تجهیز این مرکز است که برای این کار نیازمند اختصاص مکانی از سوی شهرداری همدان هستیم.

دیناری گفت: انتظار می‌رود معتادان متجاهر ساکن در شهرستان‌های جنوبی ملایر، نهاوند و تویسرکان در مرکز ماده 16 نهاوند و معتادان ساکن در مرکز استان و شهرستان‌های شمالی در مرکز ماده 16 کبودراهنگ پذیرش شوند.

شناسه خبر 50727