شناسه خبر:53307
1400/12/19 09:14:58

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان با تأکید بر لزوم تقویت گشت مشترک در 10 روز پایانی سال 1400، گفت: نظارت و بازرسی را در بخش کالاهایی که فروش آن‌ها بیشتر است، افزایش دهید تا مردم در تأمین لوازم مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در ستاد تنظیم بازار و اقدام مشترک که با حضور معاون اقتصادی وی و جمعی از مدیران کل در سالن جلسات شهدای استانداری همدان برگزار شد، بر لزوم تقویت گشت مشترک در 10 روز پایانی سال 1400 تأکید کرد و افزود: نظارت و بازرسی را در بخش کالاهایی که فروش آن‌ها بیشتر است، افزایش دهید تا مردم در تأمین لوازم مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند.

   با تولیدکننده‌های سیب زمینی مذاکره کرده و نیاز مردم را تأمین کنید

قاسمی‌فرزاد گفت: سازمان جهاد کشاورزی هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای تزریق شکر به اندازه مکفی به بازار انجام دهد؛ درخصوص تأمین روغن صاف نیز اگر نیاز است، مکاتبه‌ای با امور خدمات بازرگانی انجام دهید تا مردم در تهیه شیرینی شب عید به مشکل بر نخورند.

وی با بیان اینکه درخصوص تخم مرغ نیازمند تدابیر جدی هستیم تا از استان خارج نشده و نیاز مردم همدان تأمین شود، افزود: به نیاز مردم در بخش گوشت قرمز هم توجه کنید تا مبادا مشکلی در این بخش داشته باشیم.

مقام ارشد دولت در استان با اشاره به وجود برنج کافی و میوه شب عید، متذکر شد: با انبارداران سیب زمینی وارد مذاکره شوید تا سیب زمینی‌های خود را در میادین میوه و تره‌بار عرضه کرده و نیاز مردم را تأمین کنند؛ 16 نقطه هم برای این کار مشخص شده است. درست نیست سیب زمینی آن‌ها به‌دلیل قیمت بالا در انبار بماند و شیرین شود چون تولیدکننده حاضر به فروش نیست، چراکه در این صورت واردات از جیرفت ادامه خواهد یافت.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز در این جلسه با اشاره به افزایش خرید مردم و سفرهای نوروزی، عنوان کرد: طرح ویژه نظارت بر بازار شب عید آغاز شده که در گشت سیار 116 گروه، 496 واحد متخلف را شناسایی کرده‌اند.

مرضیه یونسی ادامه داد: طی یک ماه از 908 واحد بازرسی به‌عمل آمده و برای 394 واحد نیز تشکیل پرونده صورت گرفته و البته بازرسی‌ها به‌صورت منسجم کماکان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: یکی از مسائل مهمی که درحال حاضر وجود دارد، در بخش تخم مرغ است؛ عمده‌فروشی‌ها تخم مرغ را کیلویی 22 هزار و 500 تومان خریداری کرده و 42 هزار تومان به فروش می‌رسانند که شاهد افزایش قیمت 6 هزار تومانی هستیم. خُرده‌فروشی‌ها نیز چون تخم مرغ را دانه‌ای به فروش می‌رسانند، گران‌فروشی آشکاری در این بخش رخ می‌دهد که باید برای آن چاره‌ای بیندیشیم.

این مقام مسئول گفت: نکته بعدی این است که ظرفیت تولید تخم مرغ در استان 30 تُن است که 30 درصد آن در استان توزیع شده و 70 درصد در خارج از استان توزیع می‌شود که باید برای جلوگیری از این مسئله نیز فکر جدی کرد.

   تأمین شکر در بخش صنف و صنعت با مشکل مواجه است

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه در رابطه با اقلام اساسی مشکلی وجود ندارد، عنوان کرد: جوجه‌ریزی و تأمین مرغ در استان تا اردیبهشت‌ماه مشکلی نداشته و علاوه‌بر تأمین نیاز شهروندان، 70 تُن مازاد نیز در این بخش داریم.

حسین فضلی خاطرنشان کرد: پنج هزار تُن برنج سهمیه‌ای داشتیم که توزیع شده؛ 400 تُن برنج هندی نیز موجود است که طی یکی دو روز آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

وی به سهمیه‌های تخصیصی شکر اشاره کرده و گفت: 300 تُن قبلی به‌صورت کامل توزیع شده و 700 تُن محموله جدید نیز درحال بسته‌بندی و توزیع است؛ البته در تأمین شکر برای قنادی‌ها کمی مشکل داریم.

این مقام مسئول از توزیع حواله‌های گوشت منجمد خبر داد و اذعان کرد: تأمین شکر در بخش صنف و صنعت با مشکل مواجه بوده که درخواست دو هزار تُنی خود را ارسال کرده‌ایم؛ در بخش مصارف خانگی نیز سه هزار تُن در فروشگاه‌ها توزیع شده است.

فضلی در پایان سخنان خود افزود: جایگاه‌های عرضه میوه شب عید که هم‌اکنون در سردخانه نگهداری می‌شوند نیز مشخص شده، قیمت نهایی به‌زودی تعیین و در 40 نقطه توزیع خواهد شد.

   شکر موجود است، مجوز استفاده برای صنف و صنعت را خواهیم داد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم با توجه به ذخایر برنج و شکر روزانه بین 300 تا 500 تُن برنج داریم که هم‌زمان با توزیع در انبارها موجود است.

مسعود بکایی تصریح کرد: قبل از اینکه مجور 500 تُن به اتمام برسد، درخواست پنج هزار و 500 تُن برنج تایلندی داده بودیم که چهار هزار تُن آن توزیع شده است.

وی گفت: یک‌هزار و 400 تُن شکر نیز در انبارها موجود است که برای صنف و صنعت مجوز استفاده از آن را خواهیم داد.

   مشکلی در تأمین گوشت قرمز و مرغ نداریم

مدیر پشتیبانی امور دام نیز گفت: طی 6 ماه گذشته 596 تُن مرغ و 42 تُن گوشت توزیع شده و به محض اینکه سهمیه تخصیصی توزیع شود، سهمیه جدید را جایگزین می‌کنیم.

ابوالفضل اینانلو اذعان کرد: مرع منجمد به قیمت 18 هزار تومان عرضه شده و درنهایت با قیمت 20 هزار تومان و گوشت منجمد گوساله نیز با قیمت 110 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

وی اعلام کرد: روزانه بین 50 تا 60 تُن مرغ منجمد براساس نیاز مردم توزیع می‌شود و درحال حاضر 200 تُن گوشت قرمز ذخیره داریم که به محض اعلام نیاز وارد چرخه توزیع خواهد شد.

   میوه شب عید با قیمتی متعادل به دست مردم خواهد رسید

مدیر سازمان تعاون روستایی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه خرید میوه شب عید امسال با همکاری تعاونی روستایی صورت گرفته، ابراز کرد: سهمیه استان‌ها به‌صورت کشوری مشخص شده و خوشبختانه با استقرار نیروهای ما در مازندران و آذربایجان غربی میوه باکیفیتی نصیب همدان شد.

مجید مسلمی‌راد اظهار کرد: 600 تُن سیب و یک‌هزار و 200 تُن پرتقال در چهار سردخانه ذخیره کرده‌ایم که در 150 غرفه در سطح استان (50 غرفه شهر همدان و 100 غرفه در شهرستان‌ها) از تاریخ 25 اسفندماه توزیع خواهد شد.

وی اذعان کرد: قیمت را به تهران پیشنهاد داده‌ایم و تلاش ما بر عرضه 20 تا 30 درصد زیر قیمت بازار است و منتظر نهایی شدن آن هستیم.

شناسه خبر 53307