شناسه خبر:57409
1401/4/14 09:24:14

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: حدود 9 هزار قلم از 55 نوع داروی غیر مجاز و غیر قابل مصرف و یک‌هزار و 200 کیلوگرم فرآورده‌های دارویی و مکمل‌های استان در سه‌ماهه نخست سال جاری امحا شده است.

«قدرت‌اله رستمی» روز دوشنبه در نشست هماهنگی مانور مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور اظهار کرد: اداره تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی در روند بازرسی و نظارت بر اقلام دارویی، مشارکت و همراهی دارند.
وی اضافه کرد: با تشدید نظارت‌ها در سه‌ماهه نخست سال‌ جاری 148 مورد بازرسی مشترک صورت گرفته و بیش از 400 مورد نظارت و بازرسی انحصاری از سوی همکاران معاونت غذا و دارو انجام شده است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: تمرین (مانور) مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت‌محور با هدف اقتدار نظام نظارتی سلامت و استفاده از مسئولیت‌های مختلف نظارت بر حوزه سلامت است.
رستمی با بیان اینکه قاچاق موضوع مهمی برای همه کشورها است و مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: مبارزه با این پدیده شوم بسیار هزینه‌بر و بی‌پایان بوده، اما سازمان غذا و دارو طبق رسالت و وظایف ذاتی خود این مهم را با جدیت در دستور کار قرار داده است.
وی ادامه داد: غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ازجمله اقلام پُرکاربرد حوزه سلامت هستند که هدف سودجویی قاچاقچیان قرار می‌گیرد و علاوه‌بر معضلات اقتصادی، سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازند؛ به همین علت وزارت بهداشت با حساسیت و جدیت بر این حوزه نظارت دارد و با خاطیان مقابله می‌کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در روند نظارت و بازرسی بر کالاهای سلامت‌محور، پلیس امنیت اقتصادی، سازمان صمت، تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های متعدد دیگری حضور و نظارت دارند؛ زیرا علاوه‌بر اصالت کالا و سلامت محتوا و مواد متشکله، قیمت، فرآیند تولید، نحوه توزیع و دسترسی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رستمی تأکید کرد: وظیفه این مجموعه در راستای حفظ سلامت مردم بسیار مهم است؛ ازاین‌رو باید روند مقابله اثرگذار بوده و برخورد مناسب و بازدارنده با عوامل قاچاق صورت گیرد تا مانع گسترش عوامل تهدید سلامت افراد شود.
وی افزود: ضررهای اقتصادی ممکن است در آینده جبران شود، اما خسارت‌های جانی به کودکان، نوجوانان و بیماران هرگز جبران نشده و تا سال‌ها بر سلامت فرد اثرگذار است.
فاخته قربانی‌شهرت، مدیر داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز با تأکید بر نظارت بر کیفیت و نحوه توزیع دارو در استان توسط بازرسی‌های ادواری این معاونت، گفت: با اتصال داروخانه‌های استان به سامانه ttac و امکان بررسی آنلاین مشخصات فرآورده‌های دارویی، روند نظارت و کنترل مواد دارویی تسهیل شده؛ به‌گونه‌ای که داروخانه‌ها محل امن ارائه محصولات سلامت‌محور در استان هستند.

شناسه خبر 57409