شناسه خبر:58622
1401/5/19 09:53:51
کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند مطرح کرد:

لزوم تجدیدنظر در قوانین بیمه آبزی‌پروری

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند گفت: با توجه به وجود مخاطرات طبیعی که همه‌ساله بخش شیلات را تهدید می‌کند، باید زمینه ترغیب فعالان این حوزه برای بیمه فراهم شود.

 مصطفی کزازی اظهار کرد: شهرستان نهاوند به‌خاطر داشتن تعداد بالایی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی در استان همدان، مستعد استفاده از مزایا و حمایت بخش بیمه کشاورزی در آبزی‌پروری است.

وی با یادآوری نوع مخاطراتی که آبزیان را تهدید می‌کند، افزود: سیل، صاعقه، سقوط بهمن، رانش زمین، مسدود شدن آب، مسمومیت غذایی غیر عمد، خوراک، تغییرات فیزیکی و شیمیایی منبع آبی و کاهش دبی منبع آبی ازجمله عواملی هستند که باعث خسارت به شیلات می‌شوند که باید در فهرست پرداخت غرامت قرار گیرند.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند ابراز کرد: متأسفانه بیمه طی سال‌های گذشته در بخش آبزیان به‌دلیل عدم پوشش کامل در پرداخت خسارات وارده به آبزی‌پروران ذهنیت منفی را در آنان ایجاد کرده و نتوانسته رضایت خاطر فعالان این صنعت را به‌دست آورد.

وی افزود: به‌منظور ترغیب فعالان این حوزه باید قوانین بیمه مورد بازنگری قرار گیرد تا مزرعه‌داران با آرامش خاطر و براساس خواسته شخصی و نه به‌صورت اجباری اقدام به بیمه مزارع خود کنند.

کزازی با ارائه پیشنهاداتی در زمینه نوع بیمه تولیدات آبزی‌پروری، گفت: بیمه انجام‌شده می‌تواند از ورود تخم چشم‌زده به مراکز تفریخ و همچنین از زمان نگهداری پیش مولدین و تخم استحصالی آغاز شود.

وی با بیان اینکه باید قیمت بیمه انجام‌شده متناسب با قیمت تمام‌شده تولید هر کیلو ماهی که توسط شیلات و اتحادیه مشخص می‌شود باشد، اضافه کرد: متأسفانه درحال حاضر غرامت درنظر گرفته شده توسط بیمه‌گر حداکثر به‌صورت تکمیلی 20 درصد قیمت تمام‌شده برای تولید هر کیلو ماهی است.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند در پایان تشکیل هیئت ارزیاب تعیین خسارت را از دیگر پیشنهادهای مد نظر دانست و افزود: میزان خسارت توسط هیئتی متشکل از ادارات شیلات، دامپزشکی و نماینده اتحادیه به همراه نماینده بیمه‌گر و مقدار پرداخت خسارت برابر با وزن و قیمت ماهی در زمان وقوع حادثه محاسبه شود.

شناسه خبر 58622