شناسه خبر:59343
1401/6/7 08:47:49
مدیرکل دامپزشکی استان همدان خبر داد:

رعایت استانداردهای بهداشتی در 6 کشتارگاه همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه کشتارگاه‌های استان همدان در وضعیت مطلوبی هستند، گفت: درحال حاضر استان همدان 6 کشتارگاه مجهز به سالن پیش‌سرد دارد که کل 6 کشتارگاه دارای مسئول فنی بهداشتی، ناظر ذبح شرعی و بازرس‌هایی از اداره دامپزشکی هستند.

محمودرضا رسولی روز یکشنبه در تحریریه روزنامه سپهرغرب با بیان اینکه رسالت اداره ما بهداشتی است، ابراز کرد: با فرهنگ‌سازی درست می‌توان این رسالت را به بهترین نحو شاهد بود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه اخیراً تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی و تجهیز کشتارگاه‌های صنعتی به سالن پیش‌سرد ازجمله اقدامات انجام‌شده بوده است، افزود: در گذشته پنج کشتارگاه با سالن پیش‌سرد داشتیم که اکنون کشتارگاه تویسرکان نیز مجهز به سالن پیش‌سرد شده است؛ ضمن اینکه کشتارگاه تویسرکان به‌دلیل واقع بودن در داخل شهر، مشکلات زیست‌محیطی زیادی داشت که بخش سنتی قبلی تعطیل شده بود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه پنجشنبه بعدازظهر کشتارگاه جدید تویسرکان افتتاح شد، ابراز کرد: درحال حاضر استان همدان 6 کشتارگاه مجهز به سالن پیش‌سرد دارد که کل 6 کشتارگاه دارای مسئول فنی بهداشتی، ناظر ذبح شرعی و بازرس‌هایی از اداره دامپزشکی هستند.

رسولی با بیان اینکه معاینه قبل کشتار و زمان کشتار برای حفظ سلامتی گوشت مصرفی مردم درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: در پنج ماه گذشته بیش از 125 هزار لاشه ذبح شده و مورد بازرسی قرار گرفته که تعداد زیادی از آن‌ها پس از دریافت مهر بهداشتی، وارد بازار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه مجموع گوشت ذبح‌شده در پنج ماه اخیر چهار هزار و 695 تُن بوده است، اذعان کرد: 67 تُن از این گوشت‌ها پس از بررسی به‌دلیل عدم تأیید و غیر بهداشتی بودن، معدوم شده‌اند که نشان‌دهنده عملکرد خوب همکاران ما بوده است.

وی با بیان اینکه میزان گوشت‌های ضبط‌شده توسط اداره کل دامپزشکی استان کمتر از یک درصد تولیدات است، افزود: اگر 67 تُن گوشت ضبط‌شده مورد مصرف مردم قرار می‌گرفت، می‌توانست موارد بهداشتی زیادی را به‌وجود آورد که مداوای آن بار زیادی را بر دوش سیستم درمان می‌گذاشت.

رسولی با اشاره به 6 کشتارگاه‌ فعال طیور، گفت: در پنج ماه گذشته بیش از 11 میلیون قطعه از آن‌ها مورد ذبح و بازرسی قرار گرفته‌اند که 210 تُن از این مقدار غیر بهداشتی تشخیص داده و ضبط و معدوم شده است.

وی با بیان اینکه برچسب‌گذاری روی لاشه‌های دام علاوه‌بر مهر دامپزشکی دیگر اتفاق خوب رخ‌داده است، اظهار کرد: با برچسب‌گذاری این امکان فراهم شده تا مصرف‌کننده بتواند از نوع گوشت مصرفی خود آگاه شود؛ به‌طور مثال دام‌های نر دارای برچسب آبی و دام‌های ماده دارای برچسب سفید هستند؛ همچنین جنس و گونه دام نیز بیان می‌شود، زیرا در سال‌های گذشته هیچ تفکیکی در این خصوص وجود نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه دیگر اقدام انجام‌شده در کشتارگاه‌ها بسته‌بندی و آلایش دام بوده است، افزود: این اقدام در سه شهرستان همدان، بهار و اسدآباد انجام می‌شود؛ قبلاً کله و پاچه و سایر محصولات مرتبط با دام بدون تاریخ تولید ارائه می‌شد که درحال حاضر با بسته‌بندی و برچسب معتبر ارائه می‌شود و هرآنچه خارج از بسته‌بندی بوده، نشانگر کشتار غیر قانونی است که با آن‌ها برخورد می‌شود.

رسولی در پاسخ به این سؤال که با توجه به گرانی گوشت کشتار غیر قانونی افزایش می‌یابد و در شهر یا روستاها ذبح لحظه‌ای و فروش بلافاصله را شاهدیم، این موضوع چگونه پیگیری می‌شود؟ اظهار کرد: در این خصوص در مناطقی که کشتارگاه بتواند گوشت‌رسانی کند، توزیع گوشت برعهده کشتارگاه است؛ اما در مناطقی مثل روستاها و مناطق دوردست که طبق سنت قبلی خود ذبح دام را دارند، همکاران ما با سر زدن و بررسی تصادفی، این موارد را پیگیری کرده‌اند و برخی روستاهای بزرگ از کشتارگاه گوشت مورد نیازشان را تأمین می‌کنند؛ همچنین ذبح‌های غیر مجاز بنا بر قانون به مراجع قضائی ارجاع داده می‌شوند.

شناسه خبر 59343