شناسه خبر:59536
1401/6/12 10:29:46
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان خبر داد:

بلوارهای همدانی، نجفی و ارتش در صدر حوادث رانندگی

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با بیان اینکه بیشتر تصادفات در همدان مربوط به بلوار شهید همدانی، آیت‌الله نجفی و بلوار ارتش است، گفت: مهم‌ترین علت آن گنجایش کم معابر و تردد با سرعت غیر مجاز است که با راه‌اندازی کمربندی در همدان، از این میزان تصادفات کاسته خواهد شد.

روز چهارشنبه 9 شهریورماه غلامعلی همایی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای پلیس راهور چهار وظیفه اصلی تعیین شده است، اظهار کرد: مدیریت در ترافیک نخستین و اصلی‌ترین وظیفه پلیس راهور است که به‌صورت هوشمندانه بوده و شامل استفاده از دوربین کنترل سرعت و دیگر ابزار هوشمند به‌روز است.

همایی دومین وظیفه پلیس راهور را تسهیل در تردد برشمرد و گفت: مدیریت، تسهیل در ترافیک را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه سومین وظیفه پلیس راهور کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای درون‌شهری است، اظهار کرد: این موضوع با همکاری هشت سازمان دیگر مانند فرمانداری و شهرداری و سایر ارگان‌های مرتبط است.

همایی چهارمین وظیفه پلیس را پیشگری معرفی کرد و گفت: باید قبل از اتفاق افتادن حوادث، از وقوع آن‌ها پیشگیری کرد که با آموزش و نهادینه کردن قوانین برای افراد به‌وسیله برگزاری کلاس‌های آموزشی قبل از گرفتن گواهینامه و نیز همه کسانی که با رانندگی دخیل هستند، تحقق خواهد یافت.

   افزایش تصادفات منجر به فوت

وی با بیان اینکه افزایش تصادفات استان همدان با توجه به بالا رفتن 27 درصدی تردد در استان را در پنج‌ماه اخیر شاهد بوده‌ایم، افزود: در تردد درون‌شهری با توجه به نبود کمربندی در شهر همدان، افزایش تصادفات را داشته‌ایم و در سال 1401 آمار فوتی‌های استان 23 نفر بوده که در مقایسه با سال قبل، دو نفر افزایش داشته است.

   افزایش تصادفات منجر به جرح

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد تصادفات منجر به جرح یک‌هزار و 265 فقره بوده و یک‌هزار و 395 مجروح داشته‌ایم، اذعان کرد: در سال جاری یک‌هزار و 547 فقره تصادف جرحی داشته و یک‌هزار و 779 نفر در این تصادفات مجروح شده‌اند که نسبت به سال گذشته 384 نفر افزایش یافته است.

همایی با بیان اینکه همدان دارای 1.4 درصد خودرو‌های کشور و 1.2 درصد موتورسیکلت‌های ایران براساس پلاک‌های بومی است، افزود: 1.9 درصد گواهینامه‌های کشور در استان همدان صادر می‌شود و این استان با تراکم 90 نفر، دارای رتبه هفت کشور است و 1.2 درص جان‌باختگان درون‌شهری کشور مربوط به استان همدان است.

وی با بیان اینکه میانگین افزایش تصادفات در کشور 14 درصد است، اظهار کرد: میزان افزایش تصادفات در استان همدان طی پنج‌ماهه نخست سال 10 درصد است.

   سهم قابل توجه خودروهای سواری در تصادفات و مجروحیت و فوتی

همایی با اشاره به سهم هریک از وسایل نقلیه در تصادفات، افزود: سهم خودروهای سواری در تصادفات 63 درصد، موتورسیکلت‌ها 23 درصد، وانت‌ها 9 درصد، کامیون‌ها سه درصد، و اتوبوس و مینی‌بوس‌ها نیز خوشبختانه منفی بوده است.

وی درصد مجروحین براساس نوع وسیله نقلیه را این‌گونه برشمرد: درصد مجروحین در خودروهای سواری 67 درصد، موتورسیکلت‌ها 24 درصد، وانت‌ها هشت درصد، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها منفی و سایر موارد یک درصد است.

همایی درصد فوتی‌ها براساس نوع وسیله نقلیه را نیز این‌گونه برشمرد: سهم خودرو‌های سواری 50 درصد، موتورسیکلت‌ها 27 درصد، وانت‌ها 12 درصد و کامیون‌ها 12 درصد بوده که 40 درصد تصادفات فوتی در استان همدان مربوط به عابر پیاده و پنج درصد مربوط به واژگونی‌ها است؛ درصد فوتی‌ها درمجموع براساس وضعیت راننده‌ها 11 درصد، راکب موتورسیکلت 35 درصد، سرنشین 32 درصد و عابرین نیز 32 درصد را شامل می‌شوند.

   عدم توجه به جلو و رعایت نکردن حق تقدم، دلیل بیشتر تصادفات در همدان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با بیان اینکه دو علت که درخصوص تصادفات استان همدان مورد توجه است عدم توجه به جلو با 43 درصد و عدم رعایت حق تقدم با 18 درصد است، اظهار کرد: تصادفات براساس زمان این‌گونه است که در ساعت 12 ظهر تا 16 با میزان 26 درصد و 16 تا 20 با میزان 27 درصد، بیشترین فراوانی تصادفات را داریم.

وی با اشاره به تصادفاتی که منجر به فوت می‌شوند، افزود: 35 درصد افراد سر صحنه و 62 درصد در بیمارستان و چهار درصد در حین انتقال به بیمارستان فوت می‌کنند.

   صدور بیش از 14 هزار گواهینامه اولیه در همدان

همایی تعداد گواهینامه‌های صادرشده اولیه در همدان را 14 هزار و 665 فقره عنوان کرد و گفت: صدور گواهینامه‌های اولیه در همدان 6 هزار و 434، در ملایر دو هزار و 127، در نهاوند یک‌هزار و 438، در تویسرکان 926، در کبودراهنگ 722، در اسدآباد یک‌هزار و 217، در بهار 745، در رزن 684 و در فامنین 372 مورد بوده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با بیان اینکه تعداد تعویض گواهینامه‌های استان دو هزار و 977 فقره بوده است، افزود: در همدان یک‌هزار و 690، نهاوند 255، تویسرکان 128، اسدآباد 114، بهار 111، رزن 91 و فامنین 30 گواهینامه تعویض شده است.

وی تعداد گواهینامه‌های صادرشده المثنی را در استان همدان یک‌هزار و 772 مورد برشمرد و ابراز کرد: از این تعداد یک‌هزار گواهینامه به شهر همدان و به تفکیک شهرستان‌ها 281 به ملایر، 130 به نهاوند، 84 به تویسرکان، 68 به کبودراهنگ، 74 به اسدآباد، 77 به بهار، 42 به رزن و 16 مورد به فامنین تعلق گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه همدان تنها استانی است که کارشناس‌های کانون فنی با حضور در روستا‌ها نسبت به سنجش ماشین‌آلات کشاورزی برای صدور پلاک اقدام می‌کنند، گفت: این کار باعث می‌شود تا ماشین‌آلات کشاورزی به مراکز راهنمایی مراجعه نکنند که در همدان 197، ملایر یک‌هزار و 99، نهاوند 12، تویسرکان 11، کبودراهنگ 6، بهار دو و فامنین نیز دو پلاک برای ماشین‌های کشاورزی صادر شده است؛ در استان همدان مجموعاً 339 پلاک برای ماشین‌های کشاورزی و ویژه پلاک صادر شده است که شهرستان‌های اسدآباد و رزن در این خصوص گواهینامه‌ای دریافت نکرده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با بیان اینکه 19 هزار و 753 گواهینامه برای همه وسایل نقلیه در استان همدان صادر شده است، افزود: بازدید فنی وسایل نقلیه در استان همدان 49 هزار و 790 مورد، شماره‌گذاری موتور پنج هزار و 563 مورد، شماره‌گذاری خودرو‌های نو شماره 824 مورد، شماره‌گذاری وسایل نقلیه کشاورزی دو هزار و 270 مورد، نقل و انتقال وسایل نقلیه 47 هزار و 154 مورد، پاسخ به استعلامات غذایی 10 هزار و 887 مورد و رفع توقیف به دستور قضائی 9 هزار و یک مورد بوده و تعداد خودرو‌های اسقاط‌شده در استان 589 خودرو است.

وی با اشاره به اینکه تعداد 683 مورد تعویض ارکان اصلی خودرو را شاهد بوده‌ایم که با اعزام به دادگاه همراه بوده‌اند، ابراز کرد: 133 مورد تغییر کاربری و دو مورد تعویض پلاک وارداتی داشته‌ایم و تعویض پلاک جانبازی 31 مورد بوده است.

همایی با بیان اینکه بیشتر تصادفات در همدان مربوط به بلوارهای شهیدهمدانی (یا همان بلوار فرودگاه)، آیت‌الله نجفی و ارتش است، گفت: مهم‌ترین علت آن گنجایش کم معابر و تردد با سرعت غیر مجاز است که با راه‌اندازی کمربندی‌های همدان، از این میزان تصادفات کاسته خواهد شد.

   تکمیل کمربندی‌ها برای بهبود ترافیک

وی با تأکید بر اینکه تکمیل کمربندی ورودی بلوار ارتش به‌دلیل اینکه این کنارگذر گنجایش ورود خودروهای سه استان را ندارد و با توجه به نزدیکی ایام اربعین ضرورت دارد، افزود: کمربندی اسدآباد نیز 90 درصد پیشرفت داشته و امیدوارم هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه پلیس مسئول تصادف نیست و عهده‌دار مدیریت ترافیک است، گفت: در این حوزه 28 سازمان مانند فرمانداری و شهرداری دخیل هستند. در شهر همدان با وجود افزایش تعداد خودرو، میزان قابل توجهی افزایش معبر برای تردد وسایل حمل‌ونقل وجود ندارد.

همایی با اشاره به اینکه تعداد دوربین‌های فعال ثبت تخلفات هفت مورد است، ابراز کرد: همدان دارای 133 دوربین فعال نظارتی و پایشی است که در میان آن‌ها هفت مورد برای ثبت تخلفات بوده؛ همچنین درمجموع 141 سامانه پایش وجود دارد که در هر سال باید حداقل 50 درصد به تعداد دوربین‌های موجود افزوده شود تا کاهش حضور فیزیکی نیروهای راهور در سطح شهر را شاهد باشیم.

   رفع نقص 27 نقطه از 74 نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری همدان

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با بیان اینکه در همدان 74 نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری شناسایی شده است، افزود: از این تعداد 17 نقطه رفع خطر و اصلاح شده و 27 مورد در دست اقدام است.

   ایجاد پُل عابر پیاده مکانیزه برای مردم

وی دیگر مشکل شهر همدان را نبود پُل عابر پیاده مکانیزه کافی برشمرد و گفت: اکثر پُل‌های شهر همدان غیر قابل استفاده‌ هستند و پُل‌ها باید آسانسوری یا برقی باشند تا عموم مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

   ترافیک در نزدیکی مراکز درمانی

همایی با اشاره به ترافیک در نزدیکی مراکز درمانی و خدمات‌رسان، اظهار کرد: قبلاً پیگیر تقسیم مراکز درمانی و خدمات‌رسان در سطح شهر بوده‌ایم که ازجمله دلایل، ترافیک در آرامگاه بوعلی‌سینا جهت مراجعه افراد به مطب پزشکان است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان با بیان اینکه خیابان بوعلی‌سینا، آرامگاه بوعلی‌سینا و بلوار خواجه‌رشید بیشترین تراکم ترافیکی را به‌دلیل وجود مطب‌های پزشکان دارند، تصریح کرد: هم‌اکنون تمام صنوف به‌جز یک یا دو مورد از اصناف خاص، باید برای راه‌اندازی واحد خود تأیید راهنمایی و رانندگی را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تأیید مکان صنوف داروخانه‌ها، بانک‌‌ها و فروشگاه‌ها با پلیس نیست، اظهار کرد: در این زمینه می‌توان تصمیمات دیگری گرفت و این مهم را برعهده پلیس گذاشت؛ البته همدان نسبت به استان‌های دیگر ترافیک زیادی ندارد و میزان ترافیک آن رضایت‌بخش است.

همایی با بیان اینکه در همدان میدان نداریم و تمام میدان‌هایی که می‌شناسیم فلکه است، افزود: میدان دارای پیاده‌راه بوده که میدان‌های همدان این ویژگی را ندارند و همچنین وجود تقاطع‌های مختلف خود به خود باعث ازدحام و ترافیک می‌شود و برای کاهش ترافیک، نیاز به حذف فلکه‌ها و تقاطع‌ها است.

شناسه خبر 59536