شناسه خبر:60848
1401/7/12 09:41:51

سپهرغرب، گروه متن زندگی: یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: مبتلا شدن به آرتروز به شغل و سبک زندگی بستگی دارد که در آن فرسودگی مفصلی اتفاق می‌افتد و همه آن را تجربه خواهند کرد.

پرویز صوفیوند با اشاره به بیستم مهرماه، روز جهانی آرتروز، اظهار کرد: آرتروز را همه تجربه خواهند کرد، شایع‌ترین علت درد مزمن در افراد بالای 45 سال آرتروز است.
وی ادامه داد: آرتروز یعنی فرسودگی مفصلی که دیگر در انجام فعالیت‌های که برعهده دارد، ناتوان باشد.
این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه آرتروز فقط مختص زانوها نیست، گفت: جاهای مختلفی از بدن متناسب با شغل درگیر آرتروز می‌شوند، انگشت شست به خصوص در خانم‌های خانه‌دار بیشتر درگیر خواهد شد؛ کارگران ساختمانی، نقاش، بنا دچار آرتروز شانه می‌شوند؛ دونده‌ها آرتروز لگن، فوتبالیست‌ها آرتروز زانو و...
وی تصریح کرد: آرتروز با پیر شدن غضروف همراه است، سطح مفصلی با پیر شدن غضروف کاهش می‌یابد و سبب درد و اشکال در عملکرد می‌شود.
صوفیوند تصریح کرد: مبتلا شدن به آرتروز به شغل و سبک زندگی بستگی دارد، معمولا این درد مزمن از 45 سال به بالا بروز می‌کند و ممکن است در سنین پایین هم به علت عدم ورزش، افزایش وزن و ضعف ماهیچه‌های اطراف مفصل هم اتفاق بیافتد.
وی یکی از علل مهم بروز آرتروز را در قالب سن عنوان کرد و افزود: با افزایش سن غضروف‌ها خشک می‌شوند و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و شکنندگی بیشتری خواهند داشت.
صوفیوند در خصوص رژیم غذایی موثر بر آرتروز، اضافه کرد: کمبود ویتامین دی، مصرف رژیم غذایی حاوی اسیدهای چربی اشباع سبب بروز آرتروز می‌شود.
وی یادآور شد: یک باور غلط وجود دارد که کله پاچه و پای مرغ برای آرتروز خوب است در صورتی که کله پاچه حاوی اسیدهای چرب اشباع است و خود آن سبب آسیب و افزایش التهاب می‌شود.
این فوق تخصص روماتولوژی گفت: رژیم حاوی آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌های زرد رنگ و نارنجی رنگ و رژیم مدینترانه استفاده از روغن ماهی، ماهی، شیر و لبنیات کم چرب و استفاده از میوه و سبزیجات بسیار اثر بخش و کمک کننده در جلوگیری از بروز آرتروز است.
وی ادامه داد: خیلی از بیماری‌های عفونی که التهاب در مفصل ایجاد می‌کنند سبب آسیب به غضروف می‌شوند و زمینه را برای آرتروز ایجاد می‌کنند که بیماری کرونا هم از این امر مستثنی نیست هر بیماری ویروسی و عفونی می‌تواند آرتریت ایجاد کند که همین زمینه را برای آرتروز ایجاد خواهد کرد.
صوفیوند در خصوص درمان آرتروز، خاطرنشان کرد: درمان عمدتا دارویی با تشخیص پزشک، در کنار استفاده از کفش مناسب، ورزش، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی توصیه می‌شود.

شناسه خبر 60848