شناسه خبر:62936
1401/9/3 09:10:47

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران گفت: شرکت املاح معدنی حدود 90 درصد سولفات سدیم مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و با تولیدات محصولات در این شرکت بالغ بر 37 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد.

محمدمهدی بوربور در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح کارخانه تولید نمک تصفیه شرکت معدنی املاح ایران با ظرفیت 35 هزار تن‌ اظهار کرد: طراحی و تامین ماشین آلات و تجهیزات و سیستم کنترل این کارخانه توسط شرکت اسپانیایی و بر اساس تکنولوژی روز اتحاد اروپا انجام شد.
وی با بیان اینکه نمک طعام یکی از موادغذایی است که در رژیم غدایی مردم است که به صورت طبیعی یا ازمنابع آبی دریاچه‌ها و یا منابع معدنی به دست می‌‌آید که در هر صورت نیاز به جداسازی ناخالصی‌ها فیزیکی مثل گل و لای و سولفات کلسیم دارد تا استاندارد شود، بیان کرد: شرکت املاح معدنی حدود 90 درصد سولفات سدیم مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و با تولیدات محصولات در این شرکت بالغ بر 37 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران اظهار کرد: نیاز کشور به توسعه صنعت به منظور اشتغالزایی و تأمین نیازهای داخلی مد نظر همگان است که باید راهکارهای مناسبی برای اجرایی شدن آن ارائه شود.
بوربور با بیان اینکه یکی از اهداف شرکت توسعه پایدار است تا آیندگان نیز از آن بهره ببرند، بیان کرد: شرکت معدنی واحد اراک در سال 79 به بهره‌برداری رسید و در سال 84 طرح توسعه انجام شد و تولید 125 هزار تن سولفات سدیم که ماده اولیه مواد شوینده است در شرکت انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در سال 92 و 93 دغدغه‌هایی برای مسوولین و مردم استان در بخش محیط زیست به وجود آمد که این دغدغه‌ها در کارگروه احیای تالاب مورد بررسی قرار گرفت که منجر به تصویب 7 پروژه شد که شرکت اکثر آنها را انجام داده است.
مدیرعامل شرکت معدنی املاح ایران خاطرنشان کرد: موضوع مختلفی در خصوص استفاده از پساب صنعتی شرکت مطرح شد که کارشناسان در این مورد نظرات متفاوتی ارائه دادند، موضوع بازگشت باطله‌ها در کارگروه دانشگاه اراک نیز پیگیری شد و در حال بررسی است.
بوربور تصریح کرد: در بحث ریزگردها نیز موضوعاتی عنوان و برای این موضوع پروژه‌ای مطرح شد تا سهم شرکت از ریزگردها بررسی شود و در نتیجه با اعلام نظر و کارشناسان و مسوولین در سازمان محیط زیست کشور اعلام شد به دلیل رطوبت منطقه و تالاب این شرکت در تولید ریزگرد سهمی ندارد.
به گفته وی یک تا دو درصد معادل بالغ بر دو هزار تن از تولید شرکت به کشورهای منطقه از جمله پاکستان و آذربایجان صادر می‌شود.

شناسه خبر 62936