شناسه خبر:74451
1402/7/18 20:55:37

کندی روند احداث مصلی همدان که می‌خواهد مرکز ثقل فرهنگی باشد درخور شان شهر دارالمومنین همدان نیست.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و گرایش مردم به اقامه نماز جمعه، نیاز به ساخت مصلاهای جدید و توسعه مصلاهای موجود، بیش‌ازپیش احساس شد. ازاین‌رو رفته‌رفته گرایش به طراحی و ساخت این‌گونه بناها به‌عنوان گرایشی جدی در معماری معاصر مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس پروژه تأسیس مصلای همدان از زمان آیت‌الله نوری همدانی طی دهه 60 در همدان آغاز شد، اما امروز با وجود گذشت بیش از 40 سال! از این موضوع، هنوز شاهد تکمیل و یا حداقل پیشرفت چشمگیری در این پیرپروژه شهر نیستیم؛ این درحالی است که ما در روزنامه سپهرغرب طی سال‌ها بارها و بارها به این موضوع پرداخته‌ایم و حتی در 20 مهرماه سال 99 در یکی از جلسات مرتبط با موضوع تعیین تکلیف زمین این پروژه که در دفتر آیت‌الله شعبانی‌موثقی نماینده ولی فقیه در استان همدان برگزار شد، حسینی مدیرکل راه و شهرسازی وقت استان همدان گفت: پروژه مصلای همدان 10 هکتار بوده که پنج هکتار آن فرهنگی- مذهبی و سه‌ونیم هکتار فضای سبز است؛ یک‌ونیم هکتار نیز به‌‌صورت پارکینگ واگذار خواهد شد.

اما طی این چهار سال نیز شاهد پیشرفت قابل توجهی نبوده و نیستیم، این درحالی است که علیرضا‌ قاسمی‌فرزاد استاندار همدان، در دیداری با حضرت آیت‌الله شعبانی‌موثقی نماینده ولی فقیه در استان و پیگیری مصلای همدان، ضمن حمایت از ساخت و تکمیل این مکان سیاسی و عبادی، گفت: از ساخت یک مصلای باشکوه در مرکز استان حمایت می‌شود.

اما گویا این تأکیدات نیز کارساز نبوده است؛ بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع با تنی چند از دست‌اندرکاران مرتبط با این پروژه گفت‌‌وگوهایی را ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

عضو هیئت‌امنای مصلای همدان با اشاره به اینکه سابقه کلنگ‌زنی مصلای همدان به زمان حضور آیت‌الله نوری همدانی به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان یعنی سال 60 بازمی‌گردد، گفت: کلنگ این مجموعه به‌نام مسجد وحدت زده شد.

حجت‌الاسلام عباس اسماعیلی با بیان اینکه حتی در آن مقطع زمانی برای پی‌کنی پروژه نیز دشواری زیادی را متحمل شدند زیرا در عملیات عمرانی با سنگ‌های سختی مواجه بودند که تنها شکستن آن‌ها از طریق ماشین‌آلات مقدور بود، افزود: پس حتی نسبت به خرید این‌گونه ماشین‌آلات نیز اقدام کردند.

وی ادامه داد: کار به‌گونه‌ای پیش رفت که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی را در پروژه شاهد نبودیم؛ تا اینکه در سفر نخست مقام معظم رهبری به استان همدان، زمین مصلی با دستور شفاهی ایشان در اختیار امام‌جمعه همدان قرار گرفت تا بخشی از آن برای مصلی و بخشی نیز برای اجرای پروژه‌های مرتبط با این موضوع، به‌کار گرفته شود.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه پس از فوت آیت‌الله موسوی همدانی با انتخاب حضرت آیت‌الله محمدی به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان و سفر دوم مقام معظم رهبری (سال 83) بازهم بحث تکمیل پروژه مصلی از سوی رهبر مورد تأکید قرار گرفت و برای این مهم مبلغ 10 میلیون تومان اختصاص یافت، ابراز کرد: پس طراحی و تهیه نقشه و گرفتن کارفرما و پیمانکار در دستور کار قرار گرفت و برای مدتی این پروژه با محوریت اداره کل راه و شهرسازی، دنبال شد؛ به‌نحوی که هم زمین را در اختیار گذاشت و هم نسبت به ساخت پروژه اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه در آن مقطع زمانی هیئت‌امنا تنها به‌عنوان ناظر پروژه ایفای نقش می‌کرد، عنوان کرد: پی‌ریزی و کارهای مقدماتی پروژه انجام شد، اما در ادامه بازهم شاهد متوقف شدن پروژه بودیم؛ تا اینکه چیزی حدود 10 میلیارد تومان در اختیار نماینده ولی فقیه در استان همدان قرار گرفت که ایشان نیز این مبلغ را در اختیار شهرداری قرار داد، اما شواهد بیانگر آن بود که اعتبار تخصیصی در محل خود به کار گرفته نشده است.

وی با تأکید بر اینکه بعد از اینکه هیئت‌امنا پروژه را در اختیار گرفت آن 10 میلیارد تومانی که به شهرداری داده شده بود را به‌صورت قطره‌چکانی باز پس گرفتیم و در پروژه به کار بستیم، اظهار کرد: حدود 30 درصد پیشرفت در پروژه را رقم زده‌ایم.

عضو هیئت‌امنای مصلای همدان با اشاره به اینکه مصلی قرار است در سه فاز اجرا شود اما درحال حاضر اولویت ما اتمام فاز نخست آن است، تشریح کرد: با اتمام آن 10 میلیارد تومان و با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان همدان، با وجود پیگیری‌ها، شاهد پیشرفت خاصی در پروژه نبوده‌ایم.

حجت‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه با توجه به مشکلات حضور مردم در حسینیه امام (ره) و شلوغی و ترافیکی که در مرکز شهر ایجاد می‌کرد امام‌جمعه همدان تصمیم گرفتند که به‌صورت نیمه‌کاره از مصلی استفاده کنیم و برای ادامه روند تکمیل پروژه هیئت‌امنای کاربلدی نیز از طریق ایشان منصوب شد تا پیگیری پروژه را دنبال کنند، گفت: درحال حاضر این پروژه با دو مشکل مواجه است؛ نخست سند و دیگر اعتبار.

وی با اشاره به مشکل سند مجموعه، اظهار کرد: تاکنون با وجود وعده مدیران کل اداره کل راه و شهرسازی در دوره‌های مختلف، نسبت به صدور سند اقدامی صورت نپذیرفته و حتی تلاش‌های بی‌وقفه حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی و وعده داده‌شده به ایشان نیز توسط مدیرکل راه و شهرسازی پیشین جهت ثبت سند برای 10 هکتار از این اراضی، هنوز محقق نشده است.

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه در نبود سند پیمانکار اطمینان لازم را برای اجرای پروژه و پای کار آمدن، ندارد و از طرفی هم در پی وجود این مشکل برخی دستگاه‌ها از پرداخت اعتباری که برای تکمیل این پروژه پیش‌بینی کردند، سر باز می‌زنند؛ زیرا در پی نبود سند، محل تخصیص اعتبار برای آن‌ها مبهم است، به‌طوری که شورای اسلامی شهر همدان طی چندسال اخیر و سال جاری چیزی حدود 16 میلیارد تومان درمجموع اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی کرده بود، اما در نبود سند، امکان تخصیص آن را ندارد.

در ادامه برای پاسخگویی درخصوص چرایی عدم صدور سند بر آن شدیم تا دراین‌باره با مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت‌وگو کنیم.

مجید صالحی‌امیر با اشاره به اینکه از طرح مسئله عنوان‌شده از سوی هیئت‌امنا در تعجب هستم، گفت: از زمانی که در این جایگاه قرار گرفته‌ام، نه به‌ جهت مدیرکلی، بلکه در جایگاه یک شهروند همدانی پیگیر این پروژه به‌عنوان ابروی شهر بوده و هستم؛ در این خصوص چندین جلسه نیز با هیئت‌امنا تشکیل داده و پیگیر موضوع شده‌ام.

صالحی‌امیر با اشاره به اینکه طی این مدت کوتاه بنا به دغدغه‌مندی کارهای مقد‌ماتی صدور قرارداد واگذاری پروژه مصلی را طبق ضوابط انجام داده‌ایم و درحال حاضر بیش از یک ماه است که این قرارداد تهیه شده و هیچ مشکلی برای ادامه کار عمرانی وجود ندارد، گفت: در این‌گونه پروژه‌ها با توجه به قوانین موجود، قرارداد واگذاری حکم سند دارد؛ پس هیچ منعی برای ساخت‌وساز و گرفتن مجوز‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون بنده مجاز به دادن سند قبل از طی مراحل ساخت نیستم، خاطرنشان کرد: درواقع پروژه می‌بایست طبق طرح ساخت شود تا من به‌عنوان نماینده دولت نسبت به واگذاری سند اقدام کنم.

صالحی‌امیر با تأکید بر اینکه افتخارم نه به‌عنوان مدیرکل بلکه به‌عنوان یک شهروند همدانی این است که هر کمکی از دستم برمی‌آید برای تکمیل این پروژه بزرگ در شهر همدان انجام می‌دهم، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به بزرگی این پروژه، برای تکمیل آن باید از کمک خیرین نیز استفاده شود؛ بنابراین بنده بازهم از خیرینی که می‌خواهند در بحث مسجد و امثال آن خیراتی داشته باشند، خواهش می‌کنم نسبت به تأمین اعتبار مورد نیاز این پروژه اقدام کنند.

وی تأکید کرد: ما نیز در اعتبارات سال جاری مجموعه اداره کل بیش از یک میلیارد تومان اعتبار به پروژه تخصیص دادیم که در بحث آرماتوربندی و خرید آهن‌آلات به کار گرفته شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، یقیناً شهر همدان با توجه به سبقه مذهبی و به یدک کشنیدن نام دارالمؤمنین، نیازمند داشتن یک مصلی به‌عنوان مرکز ثقل فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی است که نقصان آن را طی چند دهه اخیر با پراکندگی در فعالیت‌های فرهنگی به‌صورت ملموس احساس کردیم. قاطعیت کلام مدیرکل راه و شهرسازی همدان مبنی بر در حکم سند بودن قرارداد واگذاری، بیانگرآن است که می‌بایست هیئت‌امنا از این فرصت استفاده کرده و ضمن جذب اعتبارات تعریف‌شده توسط دستگاه‌ها، جهت استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت خیرین حوزه مسجدسازی نیز برنامه داشته باشند تا بتوانند بخشی از اعتبارات کلان را با تبیین جایگاه مصلی از طریق خیرین، تأمین کنند.

شناسه خبر 74451