شناسه خبر:75652
1402/8/18 09:42:52
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران:

هم‌ترازی آزمایشگاه‌های ایران با آزمایشگاه‌های کشورهای عضو ایزو

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران یکی از دستاوردهای جدیدی که در این دولت رقم خورده را هم‌ترازی آزمایشگاه‌های ایران با سایر آزمایشگاه‌های کشورهای عضو ایزو عنوان کرد و گفت: آزمایشگاه‌هایی در کشور مجهز به استاندارد 17025 شدند تا بتوان درخصوص صادرات بهتر عمل کرد و برند محصولات ایرانی در جهان معرفی شوند.

سپهرغرب، گروه خبر- شهره کرمی : جلال ریزانه روز گذشته که به‌مناسبت روز ملی کیفیت از تولیدکنندگان و واحد‌های تولیدی نمونه استان همدان در محل اداره کل استاندارد همدان با حضور مسئولین کشوری و استانی تقدیر شد، با اشاره به اینکه این‌روزها شاهد مظلومیت بیشتر مردم فلسطین هستیم، اظهار کرد: شاهد حملات ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی به‌صورت شبانه‌روزی به این مردم هستیم که پناهگاه و پشتیبانی ندارند؛ از خداوند متعال می‌خواهم به ملت فلسطین کمک کند.

   استاندارد باید دارای تحول اساسی باشد

وی با عنوان اینکه استاندارد باید دارای تحول اساسی باشد چراکه وابستگی به شیوه سنتی باعث شده نتوانیم کیفیت را در حوزه تولید و خدمات شاهد باشیم، گفت: همین امر باعث شده بحث صادرات در سطح بین‌الملل موانعی داشته باشد و در کنار سرعت تولید، امکان صادرات وجود نداشته باشد.

این مقام مسئول مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران یکی از دستاوردهای جدیدی که در این دولت رقم خورده را هم‌ترازی آزمایشگاه‌های ایران با سایر آزمایشگاه‌های کشورهای عضو ایزو عنوان کرد و گفت: آزمایشگاه‌هایی در کشور مجهز به استاندارد 17025 شدند تا بتوان درخصوص صادرات بهتر عمل کرد و برند محصولات ایرانی در جهان معرفی شوند.

وی تصریح کرد: وقتی نتوان صادرات داشت، محصولات ایرانی با نام برندهای دیگر و از سایر کشورها به نقاط مختلف جهان صادر خواهند شد؛ اما هم‌ترازی مذکور در این دولت، بسیار کمک‌کننده خواهد بود تا محصولات ما با برند خودمان در جهان عرضه شوند.

   تعداد آزمایشگاه‌های همدان که استاندارد 17025 را دارا هستند، قابل قبول نیستند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران ضمن ابراز اینکه تعداد آزمایشگاه‌های همدان که استاندارد 17025 را دارا هستند نسبت به تعداد موجود چنین آزمایشگاه‌هایی در سطح کشور قابل قبول نیست، تأکید کرد: امید است این روند بهبود یابد؛ البته ما نیز در این خصوص کمک‌های لازم را خواهیم داشت.

   داده‌های سازمان استاندارد تا 4 ماه آینده هوشمندسازی خواهد شد

وی موضوع مهم دیگر در زمینه استاندارد را هوشمندسازی سامانه‌های سازمان ملی استاندارد ایران برشمرد و گفت: داده‌هایی که در این سازمان درحال پردازش است، در نظام تصمیم‌گیری کشور استفاده نمی‌شوند، اما با برنامه‌ای که درنظر گرفته شده، تا چهار ماه آینده همه اطلاعات آن هوشمندسازی شده و به شبکه اطلاعاتی کشور وصل شده و در اختیار بهره‌برداران و تصمیم‌گیران در کشور قرار خواهد گرفت.

ریزانه خاطرنشان کرد: ما استاندارد را برای زمان حال درنظر نمی‌گیریم، بلکه به این توجه داریم که دهه‌های پیش رو چه تحولاتی را خواهند داشت و برای این منظور چه اقداماتی لازم است و باید به چه مسئله‌هایی بپردازیم؟

وی با اشاره به اینکه طرح هوشمندسازی و هوش مصنوعی در سازمان آغاز شده است، گفت: با افتتاح سامانه‌هایی که در سال آینده رونمایی خواهند شد، عرصه تولید و صنعت در حوزه حکمرانی قرار می‌گیرند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نوسازی و تحول اداری سازمان ملی استاندارد ایران در پایان با بیان اینکه ما استاندارد را تنها برای زمان حال درنظر نمی‌گیریم، اظهار کرد: باید دید استانداردها در آینده چگونه خواهند بود؟ به همین منظور طرح هوشمندسازی و هوش مصنوعی درنظر گرفته شده است و نخستین حضور آن‌ها را در عرصه تولید و صنعت خواهیم دید.

   رمز موفقیت، تولید قابل رقابت است

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تولید قابل رقابت رمز موفقیت ما خواهد بود، گفت: حرف اول و آخر را در هر موضوعی کارآمدی می‌زند؛ نتیجه کار و کارآمدی آبدانانی و توسعه و نتیجه این بهبود، معیشت و اقتصاد مردم است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه اگر فرآیند استاندارد تعریف‌شده بین‌المللی در کشور ما مورد توجه قرار گیرد موفق خواهیم بود، اظهار کرد: در این راستا باید هر نقصی شناسایی و سپس حل شود تا بتوان تولیداتی قابل عرضه در سطح جهانی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه تأکید من بر تولیدات استانی است، خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم با معیارها و ملاک‌های درست همدان را به یک استان پُرافتخار تبدیل کنیم، باید همه موفقیت یکدیگر را بخواهند.

حاجی‌بابایی ضمن ابراز خرسندی از ثبت روز همدان در تقویم، ابراز کرد: امید است به‌زودی نام هگمتانه نیز در یونسکو ثبت شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در استان همدان افزود: راه‌آهن تهران- همدان- سنندج امروز افتتاح شده است که امیدواریم به‌زودی راه‌آهن باشماق در مرز عراق نیز راه بیفتد و این راه‌آهن به آن متصل شود.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: این امور ازجمله کارهایی است که 27 سال طول کشیده و حال تحقق یافته است. در آینده کشورهای شمال ایران به جنوب از طریق راه‌آهن وصل خواهند شد که بهترین آن‌ها مرز اردبیل با شمال ایران بعد زنجان- تبریز بعد همدان- ملایر و بعد خرم‌آباد و سپس بندر امام خمینی (ره) بوده که به‌عنوان کریدور اصلی شمال جنوب نام‌گذاری شده است.

وی در ادامه توضیح داد: هیچ مسئولی در طول این 27 سال موضوع راه‌آهن را از من درخواست نکرده است و همه گفتند چنین چیزی درست نیست! درحالی که امروز ازنظر راه‌آهن به‌جز همدان هیچ استانی (بعد از تهران) این محوریت را ندارد و از چنین ظرفیتی برخوردار نیست.

حاجی‌بابایی با اشاره به اهمیت چنین ظرفیت‌هایی، گفت: سرمایه‌گذار پتروشیمی ابن‌سینا یکی از شاخص‌های حضور خود در همدان را وجود راه‌آهن و اتوبان در دو طرف این منطقه عنوان کرده و برای این امر 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای استان آورده که به رشد همدان کمک خواهد کرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح بندر خشک برای استان همدان مصوب شده است، عنوان کرد: به همین منظور به‌واسطه راه‌آهن آنچه لازمه غرب کشور است، از همدان توزیع خواهد شد.

حاجی‌بابایی با اشاره به منطقه ویژه فناوری‌های برتر (های‌تک)، گفت: 50 هکتار زمین در قطعات 400 متری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفت که امسال 500 هکتار به آن اضافه شد و رشد 10 برابری داشته است.

این مقام مسئول تأکید کرد: مسئولین سا ایران (وزرات دفاع ) به همدان آمدند و پذیرفتند تا کل پول تراموای ما را بپردازند؛ همدان هیچ راهی جز تراموا برای مشکل ترافیک خود ندارد، شهر ما نمی‌تواند قطار شهری سنگین داشته باشد، از طرفی نمی‌توان در برخی خیابان‌ها مانند بوعلی‌سینا تراموا یا هر وسیله دیگری مثل بی‌آرتی داشت.

وی افزود: سه سال پیش این موضوع در مجلس به تصویب رسید که دلم می‌خواست همدان اول باشد، اما به‌دلیل برخی کم‌کاری‌ها، این مهم محقق نشد؛ با این کار 70 درصد ترافیک همدان از بین خواهد رفت. البته متخصصین امر نیز باید بررسی لازم را برای آن داشته باشند.

حاجی‌بابایی در بخش پایانی صحبت‌های خود توسعه در هر سطحی را در گرو تولید دانست و عنوان کرد: بحث مشکل معیشت به‌صورت عمومی وجود دارد که باید در سطح کشور حل شود.

   وضعیت کمبود نیروی انسانی و سرپرستی اداره کل استاندارد همدان مورد توجه قرار گیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با خطاب قرار دادن نماینده سازمان ملی استاندارد، گفت: ما انتظار داریم فکری برای کمبود نیروی انسانی استان همدان بشود و وضعیت سرپرستی اداره کل استاندارد استان همدان تعیین تکلیف شود.

سیدمجتبی حسینی با اشاره به اینکه کیفیت و استاندارد در عرصه‌های مختلف زندگی و تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، اظهار کرد: در استان مدیران و ارزیابان انطباق کارخانه‌ها رعایت کیفیت را مد نظر دارند، البته این موضوع مورد توجه استاندار همدان نیز قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر استاندارد مورد توجه قرار دارد باید به تولید نیز توجه داشت چراکه این دو لازم و ملزوم هستند، خاطرنشان کرد: استاندارد از منظر کیفیت و بهداشت نیاز اساسی در تولید است و این موضوع که واحد تولیدی ما در پیچ‌وخم برخی از این ممانعت‌های استاندارد قرار بگیرد، مورد قبول استان نیست.

این مقام مسئول با اشاره به مدیران کنترل کیفی حاضر در کارخانه‌ها و تولیدی‌ها، گفت: این عزیزان در یک تقابل ناگریزی قرار دارند و درحالی که حقوق خود را از واحدهای تولیدی دریافت می‌کنند، می‌بایست ایرادات آن‌ها را هم عنوان کنند، بنابراین لازم است تا حقوقشان تعیین شود و تعادل‌بخشی برای آن‌ها اتفاق بیفتد تا حد کیفی هر دو بخش مد نظر قرار بگیرد.

   استاندارد‌سازی عامل اصلی رونق اقتصاد داخلی و خارجی

سرپرست اداره کل استاندارد استان همدان نیز با بیان اینکه شعار امسال سازمان ملی استاندارد «استاندارد مردمی، اطمینان‌بخش کیفیت و امیدآفرین» بوده است، گفت: نقش سازمان استاندارد در بحث رونق اقتصادی و تجارت‌های داخلی و خارجی و به دنبال آن امیدآفرینی در جامعه، مهم و اثربخش بوده است

امیرمسعود مجیدی با اشاره به اینکه عملکرد سازمان ملی استاندارد طیف وسیعی از مخاطبین و ذی‌نفعان را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: این مهم محدود به مرز‌های جغرافیایی نمی‌شود؛ چراکه این سازمان با عضویت در سازمان‌های مختلف ملی و بین‌المللی، عمل می‌کند و در مقیاس اقتصاد جهانی فعالیت دارد.

وی تأکید کرد: این سازمان تلاش می‌کند تا سایه امنی برای همه افراد ایجاد کند که کارش در جهت سلامت و آرامش است. در دوران تحولی سازمان استاندارد و با توجه به قانون تقویت و توسعه سازمان استاندارد، اقدامات مهمی در این حوزه انجام شده است.

مجیدی به استانداردسازی قبل از تولید توسط شرکت‌های بازرسی و آزمایشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: خدمات پس از فروش لوازم خانگی و خودرو، خدمات آموزشی، گردشگری و سایر خدماتی که در جامعه ارائه می‌شود، مورد توجه است.

وی با بیان اینکه استاندارد‌سازی محصولات فناور، دانش‌بنیان و کشاورزی نیز مد نظر است، اظهار کرد: سازمان استاندارد به اوزان، مقیاس‌ها، خالص‌فروشی، لیبل و برندسازی ورود کرده و این موارد ازجمله مباحث مورد توجه است.

مجیدی یادآور شد: سازمان استاندارد تنها نهاد ارائه‌دهنده اعطای نشان حلال است. همچنین روان‌سازی و گره‌گشایی واردات و صادرات برای کالاها مورد توجه قرار دارد.

این مقام مسئول در پایان افزود: ازنظر سازمان ملی استاندارد کلیه واحدهایی که دارای نشان ملی استاندارد هستند، لایق تقدیرند؛ امروز از واحدهایی قدردانی می‌کنیم که بنا بر یک‌سری قوانین و ضوابط، فراتر از استاندارد درخصوص محصولات خود عمل کرده‌اند و در حوزه‌هایی مانند سازگاری با محیط‌زیست، دانش‌بنیان بودن، استفاده بهینه از انرژی، دریافت گواهی‌نامه‌های داخلی و خارجی و کارهای تحقیقاتی ورود داشته‌اند.

شناسه خبر 75652