شناسه خبر:76359
1402/9/5 12:13:52

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: بافت تاریخی و فرسوده همدان در برخی نقاط تلاقی دارد، اداره کل میراث فرهنگی برای هم‌پوشانی، با جدیت پای کار باشد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در جمع برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و شهرداران با اشاره به اینکه تفکر بسیجی همواره منشأ خیر و برکت بوده و ما هرچه داریم مرهون صلابت و ایستادگی بسیجیان است، عنوان کرد: هرجا بسیج و تفکر بسیجی حضور دارد، گره‌های سخت گشوده شده و می‌شود؛ پس ما به سهم خود در این ایام این عزیزان را تکریم و از آنان قدردانی می‌کنیم.وی سپس با اشاره به دستور جلسه ذکرشده، خاطرنشان کرد: نیاز است در شهرهایی که بافت فرسوده آن‌ها بیشتر است، صدور پروانه‌ها با جدیت پیگیری شود؛ چراکه درصورت بروز حادثه، تبعات غیر قابل جبرانی برای شهر و شهروندان خواهد داشت.

استاندار همدان اذعان کرد: شهرستان‌های همدان و ملایر از 14 هزار واحد درنظر گرفته‌شده برای بازآفرینی، بسیار عقب هستند و نیاز است ستاد ویژه بازآفرینی با استفاده از نیروهای شهرداری تشکیل شده و بر این امر به‌جد نظارت کند؛ البته ابتدا نیاز است خود این افراد توجیه شوند و فواید استفاده از طرح بازآفرینی را بدانند تا بتوانند بندهای 19 گانه تشویقی را برای مردم تشریح کرده و آن‌ها را به همکاری ترغیب کنند.

قاسمی‌فرزاد سپس ابراز کرد: باید این نکته را هم متذکر شد که این تشویقی‌ها مادام‌العمر نخواهد بود و امتیازی است که طی یک بازه زمانی برای مشارکت‌کنندگان درنظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: فعلاً بنا بر این است که به بافت کلی طرح‌ها دست زده نشود و فقط خط تعریض معابر، زمین و آسمان و ظاهر، زیباسازی شود که هم به نفع مردم و هم به سود شهرداری خواهد بود.

استاندار همدان این را هم افزود: نیاز است تک‌تک گروه‌های تسهیلگر به درب خانه‌ها رفته و فواید صدور پروانه را به آن‌ها متذکر شوند.

قاسمی‌فرزاد بیان کرد: نیاز است هر ماه به‌طور مرتب جلسات ستاد بازآفرینی نیز با حضور افراد خبره با نگاه فنی شکل بگیرد و شهرداران میزان پیشرفت کار را در جلسات آتی گزارش دهند.

وی در ادامه افزود: همدان دو هزار هکتار بافت فرسوده دارد که نیاز است اداره‌ کل میراث فرهنگی کمک ویژه‌ای برای بهسازی و بازسازی آن داشته باشد.

استاندار همدان با اشاره به تلاقی بافت فرسوده و تاریخی، گفت: گاهی برای سرمایه‌گذار مقرون به صرفه نیست وارد این عرصه شود، بنابراین نیاز است اداره‌ کل میراث فرهنگی نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشد.

قاسمی‌فرزاد در ادامه خطاب به مدیرعامل انجمن انبوه‌سازان ابراز کرد: شما هم تلاش کنید بافت فرسوده توسط انبوه‌سازان مورد توجه قرار بگیرد، چراکه بندهای تشویقی قابل توجهی دارد؛ ضمن اینکه انبوه‌سازان می‌توانند واحد افرادی که توان ساخت ندارند را به نفع مالک خریداری کرده و با تجمیع ریزدانه‌ها ساخت‌وساز کنند و از تشویقی‌ها بهره‌مند شوند.

وی بر این نکته نیز تأکید کرد که نماینده انبوه‌سازان در جلسات ستاد بازآفرینی حضور داشته باشد.

استاندار همدان با تأکید بر لزوم رعایت حال مردم در بازآفرینی، اعلام کرد: ضوابطی که موجب آزار و اذیت مردم است را تغییر دهید. میراث گران‌بها و حفظ آن، ارزشمند است، اما نه به قیمت فقر و فاقه مردم؛ تلاش خود را در جهت تأمین آسایش مردم قرار دهید.

قاسمی‌فرزاد ابراز کرد: برخی از بافت‌های فرسوده نیز با توجه به شرایطی که دارند (نظیر اشغال فضا، فقدان زیبایی ظاهری و متزلزل بودن بافت)، در آینده تبعات اجتماعی خواهند داشت، بنابراین باید عزم و اراده عمومی برای اصلاح آن شکل بگیرد.

   رشدی در صدور و ثبت پروانه نداشته‌ایم/ توجه به تبلیغات محیطی بیشتر شود

در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان نیز با اشاره به پروانه‌های صادر‌شده در سال 1400 تا 1402، گفت: رشدی در صدور و ثبت پروانه نداشته‌ایم که این مسئله یکی از نقاط ضعف در بازآفرینی مسکن محسوب می‌شود.

مجید صالحی‌امیر ابراز کرد: پروانه‌های صادرشده در همدان 722 فقره، ملایر 57 فقره، تویسرکان 83 فقره، اسدآباد 15 فقره، رزن و کبودراهنگ هرکدام دو فقره بوده که افزایش آن مستلزم توجه جدی به بندهای 19 گانه تشویقی و افزایش تبلیغات محیطی است.

   ابلاغ تشکیل شهرداری منطقه 5 همدان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری همدان نیز در ادامه عنوان کرد: یک واحد ویژه برای بازسازی باید شکل بگیرد، چراکه چارت روی کاغذ برای بافت فرسوده جواب نخواهد داد؛ برخی اسناد حدی به حدی بوده و کار بیشتری می‌برد.

محمد قدیمی خاطرنشان کرد: درخصوص همدان، شهرداری منطقه پنج نیز مصوب و توسط وزیر ابلاغ شد، اما بعد از تصویب و ارائه چارت، کاری انجام نشد؛ تقاضای من این است که سریع‌تر مقدمات کار فراهم شود تا شهرداری منطقه پنج تشکیل شده و در دل بازآفرینی اقدامات لازم برای آن نیز انجام شود.

   ضوابط بافت تاریخی، فرسوده و بازآفرینی متفاوت است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با اشاره به اینکه ضوابط بافت تاریخی و فرسوده مشخص شده، عنوان کرد: تلاش ما احیا و نوسازی بافت تاریخی بوده که در برنامه هفتم توسعه نیز در سراسر کشور جاری است.

محسن معصوم‌‌علیزاده تصریح کرد: ضوابط بافت تاریخی، فرسوده و بازآفرینی متفاوت است؛ ضمن اینکه خوشبختانه در جهت تسهیل امور همه هزینه‌های ترمیمی در بافت تاریخی توسط مالک به‌عنوان مالیات کسر شده است.

وی توضیح داد: هم‌پوشانی بافت تاریخی و فرسوده نیز در دستور کار است و با سامانه‌ای اختصاصی درحال احصا و اصلاح بوده که تسهیل‌کننده است و تا پایان سال در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.

   14 محله از محلات فرسوده مسئله اجتماعی دارند

فرماندار همدان نیز گفت: 14 محله از 17 محله دارای بافت‌های فرسوده، مسائل اجتماعی دارند و جرم‌خیز هستند؛ نباید این مسئله را در انجام کار نادیده گرفت.

مسلم مخفی اظهار کرد: مسئله بعد تسهیلاتی است که اختصاص داده شده، اما به بانک‌ها ابلاغ نشده که نیاز است در رایزنی با وزارتخانه مربوطه مورد تأکید قرار گیرد.

   ستاد بازآفرینی شکل خواهد گرفت

شهردار همدان نیز در ادامه با اشاره به ضوابط تشویقی ماده پنج و ابلاغ آن، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با راه و شهرسازی امضا و ضوابط اجرایی به تمام مراکز چهارگانه شهرداری ابلاغ شد؛ برای تسهیلگری بازآفرینی نیز دفتری تأسیس و توسعه داده خواهد شد.

سیدمسعود حسینی خاطرنشان کرد: در گذشته بازنگری در طرح در منطقه خضریان انجام شده که موفق نبوده و اکنون درحال پیگیری است؛ در پرسی‌گاز نیز استقبال به عمل آمده که به‌عنوان آزمونه (پایلوت) بازنگری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه دفاتر تسهیلگری هم شکل خواهد گرفت، افزود: تبلیغات محیطی انجام شده و ستاد بازآفرینی و تشکیل جلسات آن نیز پیگیری خواهد شد.

شهردار همدان اعلام کرد: 300 هکتاری که در کمیسیون ماده پنج مطرح شده، با توقف جدی مواجه بود که اکنون درحال پیگیری است و با انجام این تعهدات، پروانه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

حسینی سپس یادآوری کرد: خوشبختانه ستاد گردشگری با حضور نمایندگان گردشگری و شهرداری، ستاد سرمایه‌گذاری با حضور نمایندگان اقتصادی و ستاد ویژه بازآفرینی با حضور افراد خبره شکل خواهد گرفت و به تناسب موضوع مطرح‌شده و با حضور نمایندگان محلات، محله به محله کار اجرایی صورت می‌گیرد.

   تجمیع تک‌واحدهای بافت فرسوده زمان‌بر است

رئیس انجمن انبوه‌سازان همدان نیز عنوان کرد: اطلاع‌رسانی به همکاران انجام شده، اما چند مشکل وجود دارد؛ نخست اینکه بافت فرسوده، بافت تاریخی و بازآفرینی شهری سه مقوله متفاوت هستند، اما گاهی در دل هم قرار دارند و کار کردن مشکل است.

محمدصادق پارسامهر افزود: مسئله بعدی این است که مالکان بافت‌های مذکور یا سررشته ندارند و یا تمکن مالی؛ بزرگ‌ترین مشکل این مناطق نیز تجمیع بوده که زمان‌بر است. تقاضای من این بوده که دفتری تحت عنوان گرفتن مجوز لازم، تأسیس شود تا در این بخش بتوانند به همکاران ما صرفاً در بخش صدور مجوز، کمک کنند.

وی تصریح کرد: چالش دیگر ما گرفتن تسهیلات بوده که گاهی با مشکل مواجه است. ضمن اینکه تقاضای من این بوده که نماینده انبوه‌سازان در ستاد بازآفرینی حضور داشته باشد تا در جریان جزئیات امور قرار بگیرد؛ برای مثال ما تاکنون از بندهای 19 گانه تشویقی بی‌اطلاع بودیم.

شناسه خبر 76359